Gå til innhold

P piller?!?!?!

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har nettopp blitt satt på en abboticin kur, men går allerede på p-pillen. Denne medisinen kan redusere p-pillens effekt og derfor må en bruke kondom under selve behandlingen.. MEN det sies også at om du ikke tar en pille (i dette tilfelle at den kanskje ikke vil bli tatt opp i kroppen) så kan du FREMDELES bli gravid selv om du ikke har hatt sex DEN DAGEN, men kanskje uka eller dager før (dette står også i pakkningsvedlegget mitt)? Jeg sa dette til dama på apoteket da hun sa jeg skulle bare bruke kondom og da svarte hun meg "ja, det er jo interresant" ????? Og egentlig at jeg milt bare skulle satse på at jeg ikke ble gravid... herregud...

Jeg hadde sex i går og er redd for at om jeg begynner på kuren nå, kan jeg bli gravid (selv om jeg ikke har hatt sex idag). Hva skal jeg gjøre? Burde jeg vente en uke eller mere før jeg begynner på kuren? Jeg skulle egentlig ha begynt så tidlig som mulig, men jeg tør ikke enda!

Beklager det ble litt langt og at det ble så mange paranteser...

Tusen takk for svar!

Endret av Lessien
Videoannonse
Annonse
Gjest snoopy_93
Skrevet

All antibiotika osv kan redusere efekten av p-pillen.

Sæd kan også leve opptil 7dager i skjeden.

Start på kuren, ta pillene som vanlig og ta en test om 3-4uker for å være sikker.

Skrevet

Det er en veldig liten risiko for at du kan bli gravid ja. Om nå antibiotikaen påvirker p-pillene kan du i verstefall få eggløsning, men muligheten for at du blir gravid er veldig liten. Om du har mulighet til å vente med antibiotikakuren ville jeg gjort det for å være helt sikker...

Skrevet

Det er sant at kuren kan føre til at du får eggløsning, og at sædceller kan leve i opp til syv dager. Så teoretisk kan du bli gravid om du begynner på kuren i dag etter å ha hatt sex i går. Sannsynligheten er jo liten. Ikke alle sædceller er så spreke at de lever så lenge, de fleste går til grunne etter 1-3 døgn. Det er ikke sikkert at du får eggløsning selv om du går på kuren. Og dersom sædcellene fortsatt lever og du faktisk får eggløsning er sannsynlighet for graviditet 25%.

Men hva med å ta en angrepille? Det hindrer befruktning dersom eggløsningen ikke har skjedd ennå. Nå gjetter jeg altså, basert på det jeg kan rundt dette. Mulig du burde ta en telefon til legen, selv om jeg tviler på at han/hun kan noe særlig om dette.

Skrevet

Heh, det der er det som er så "festlig" med hormoprevensjon. Svikten virker tilbake i tid. Så noen som har sex på fredag, og glemmer pillen på lørdag...?

Men her har du en mulighet til å forhindre det. Kan du, så hadde jeg utsatt det i 3-5 dager, og håpet på det beste.

Gjest trådstarter
Skrevet

Ringte til legen. Hun sa at det var veldig liten sansynglighet for det og at jeg ikke skulle bekymre meg. Så jeg har starta på kuren. På kuren står det også at den har ikke innvirkning på p-pillene, men at p-pillene kan ha innvirkning på kuren..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...