Gå til innhold

Min kjære mamma


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg våknet en oktobermorgen i 97, pappa vekket meg, han fortalte at mamma var forsvunnet... Jeg kom meg opp, og trakk på meg noe klær, tok med meg sykkelen og drog avgårde for å lete... Pappa hadde ringt til politiet, og de var også ute å lette. Min lillebror, som kun var 12 år den gang var med presten å lette (pappa hadde tilfeldig vis truffet han, og fortalt hva som var skjedd, og han ble selvfølgelig med for å lete).. Mine tanter og onkler kom, jeg ringte til bestevenninna mi, som var på skolen, og hun kom med første buss. Jeg fikk beskjed om å være hjemme å passe telefonen, mens "alle" andre var ute å lette, pappa var dratt ned på politistasjonen med bilde og diverse, slik at de kunne ha noe å gå etter...

Jeg satt å drakk te, drakk sikkert 5 liter, tenkte hva jeg hadde sagt, om jeg hadde utløst dette.. Mamma hadde vært deprimert de siste ukene.. Jeg hadde vært ute sent på kvelden kvelden før.. Telefonen var innen rekkevidde hele tiden. Etterhvert begynte folket å komme inn igjen, jeg kokte kaffe og laget litt mat... Lillebror var fremdeles ute å lette.

Det ringte på døra, jeg åpnet. Der stod det en politimann og holdt lillebror i hånden, jeg skjønte hva som var skjedd, klemte lillebror før han gikk inn på rommet sitt og kastet seg på sengen, jeg falt sammen i gangen... Onkel trøstet meg.. Det var godt å ha familie og bestevenninna der.

Lillebror og presten hadde funnet henne, i vannet ikke så langt unna...

En psykolog, som jobber hos politiet kom, "letemannskapet" fikk "krisehjelp".. Hele vennegjengen min kom, vi satt i kjellerstua og prata.. Det var kort mellom latter og gråt, mellom mine hulkeannfall og latterannfall...

Senere på kvelden kom enda flere familiemedlemmer, vi var på sykehuskapellet til syning... Det gjorde godt.. Hadde med meg noen av mine beste venner.. Hun var så kald, lignet ikke på seg selv...

Var tilbake på skolen noen dager etter, husker ingenting... Lærerene lot meg gjøre som jeg ville, komme og gå i timene, droppe timer hvis jeg ville det. Alle elevene på skolen ble informert, og de som var mine næreste venner fikk samme frihet som meg.

Så var det begravelse, jeg husker lite... Mer familie kom tilreisende... Kirka var stappfull, ca. 500 mennesker, ikke sitteplass til alle en gang... Da vi kom til kirkegården stod jeg ved grava i en time, venner og familie kom å klemte.. Etterpå var det samvær med nærmeste familie og venner... Tanter fortalte, onkler minnet mamma... Pappa var sterk, og lillebror var stille...

Nå, 4 1/2 år etter er jeg blitt 20 år... Jeg savner det å ha en mamma jeg kan prate med... Pappa har gjort en strålende jobb med hus og hjem, men jeg føler at lillebror og pappa er de som er nær hverandre.. Jeg er liksom "til overs"..

Jeg har mistet mange i mitt liv, tremenninger, venner, venners barn, har vokst på alt, men da bestemor døde i høst følte jeg at verden var urettferdig... Bestemor var min "mamma"... Den eneste som jeg kunne besøke bare for å prate... Resten bor så langt borte...

Dette ble fryktelig langt og klumsete... Men jeg følte bare for å skrive litt... I morgen er det 17.mai, en høytid som liksom var mammas høytid.. Hun elsket denne dagen...

Jeg savner deg, mamma!!

Klem fra dattera di

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Trist å lese dette her. Sitter med tårer i øynene. Mye på grunn av dine erfaringer, men også fordi jeg kjenner meg igjen.

Du var heldig som hadde så gode venner. Det tror jeg er viktig i en sånn situasjon. Vær glad for at du var med fra begynnelsen av. At du fikk vite hva som skjedde, var med i begravelsen mentalt, at du gråt de tårer du hadde å gråte.

Jeg føler meg deg nå, og jeg tenker tilbake på året 97 med gråten i halsen. Ta vare på deg selv!

Klemmer fra 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...