Gå til innhold

Vaakumpakket reinkjøtt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvem jeg skal spørre. Jeg var i Finland og kjøpte 5 kilo vakuumpakket røkt skavet reinkjøtt. Ser nå at holdbarhetsdatoen er januar 2013. Pakkene er på 750 gram.

Jeg inviterte gjester og det ble en katastrofe. Kjøttet var av ulik mørning, men smakte harskt. Jeg hadde tenkt å gi par pakker i gave, men tør ikke det siden alle pakkene kan ha en usmak.

Hvordan kan jeg finne ut om kjøttet er harskt før jeg lager mer av kjøttet? Jeg smakte en rå bit før jeg laget middagen, og det smakte ikke godt, men jeg har ikke erfaring med røyket kjøtt og det kan hende at det var den røkte smaken som dominerte, men når middagen var laget smakte alle bitene med litt fett på - rett og slett harskt.

Kan man lage burgere av kjøttet? Det var en som foreslo det, men jeg har ikke lyst å stå på kjøkkenet og lage burgere av dårlig kvalitet.

Og hvorfor er datostemplingen satt til 1. jan 2013. Har det noe med at rein i prinsippet er magert og tåler å lagres?

Jeg vet at jeg enten må kaste alt, eller smake, men frykter at halvparten av kjøttet er bra mens resten er forringet, i samme pakke.

Nå frister det mest å kaste det, og bli kvitt problemet og ikke minst få plass i fryseren.

Noe jeg kan gjøre for å finne ut av kvaliteten før jeg evt kaster det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bare beholde kjøttet og bruke det til en enkel middag til deg selv? Så gjør det ingenting om resten av kjøttet ikke er godt, da kaster du bare det hvis det er dårlig og bestiller en pizza i stedet. ;)

Noe av det beste jeg vet her i verden er stekt reinskav på polarbrød, med tyttebærsyltetøy til... Mmmm... Superenkelt, så hvis du bruker 10 min på å lage det og finner ut at det er dårlig har du ikke tapt noe!

Min erfaring er forøvrig at reinskav kjøpt i Norge er mye bedre enn den kjøpt i Finland, så lenge butikken har greid å oppbevare det riktig. Altfor ofte er reinskaven i butikken fullt av rim/frost (?), og siden reinskav skal stekes halvtint blir det bare masse vann i panna. Pakkene som ligger nederst i fryseren på butikken pleier å duge. Reinskav kjøpt i Finland er oftere mer seigt, eller bitene er tykkere. Kan være helt tilfeldig da, men jeg har spist MYE reinskav i mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett. Kjøttet er tykkere og mindre mørt og det virker som det ikke er biff men kjøtt skrapt helt inntil beinet. Reinskav kjøpt i frysedisken i Norge er også av forskjellig kvalitet, alt er ikke mørt, men dette var elendig.

Men jeg har en kresen gane selv og er ikke såå glad i pizza. :) Jeg skal ta opp en pakke i helga og prøve å lage en gryte, hvis det smaker ok men er for trevlete, lager jeg karbonader og håper det går bra. Men da må jeg gå for å lage av hver pakke, siden neste pakke kan være av dårligere kvalitet.

Når det er røkt, kan det være at det ikke var haskt, men bare smakte for rart og emment for meg som ikke er vant til industrirøyk kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke pizza jeg mente altså... :) Bare å steke selve kjøttet i smør (smør, ikke olje eller margarin), salte og pepre godt, og så har du det oppå ferskt polarbrød eller annet brød, som pålegg.

Men en gryterett går sikkert greit det også, er jo enkelt det og. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tror jeg forstår hva du mente nå. Steke litt av kjøttet i smør og teste kvaliteten for å unngå å lage en hel middag. Da skal jeg ta pakke for pakke, steke litt, merke pakken med ok hvis det er spiselig og går til en middag også med gjester. Eller jeg kan lage karbonader av de pakkene som smaker ok men er seigt.

Det er kjedelig å ha fryseren fylt med kjøtt som kan være av dårlig kvalitet og som egentlig egner seg til hundemat, men jeg skal bruke litt tid og teste hver enkelt pose, ikke på samme dag men i løpet av par uker.

Takk for svar.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha du virker litt treig, ts ;) Snakk om å misforstå ;)

Jeg hadde nå bare kasta hele greiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viltkjøtt holder seg minst to år i frys, så det høres ut som en fornuftig dato. Jeg hadde stekt opp litt og smakt, du kan ha vært uheldig med den ene pakka, som med alle naturprodukter kan kvaliteten variere noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...