Gjest shirleys-secret Skrevet 19. oktober 2011 #1 Skrevet 19. oktober 2011 Hei! Jeg har nå startet på mitt første år på universitetet. Jeg får 6800 i stipend hver måned. Leiligheten min koster ca 5000 i mnd med strøm og internett, og da har jeg ca 1800 kroner igjen. Disse pengene skal jeg bruke på mat og båtbilletter hjem i helgene. Altså så har man ikke mye å rutte med dersom man ikke har en deltidsjobb i tilegg. Det jeg nå har lagt merke til er at de aller fleste som går i klassen min og som jeg har seminar med kjøper seg frokost/lunsj på skolen, og da gjerne i kantina eller på Mix. Dette gjør de flere ganger i uka. Mange av de som gjør dette, er også uten jobb. Spørsmålet mitt er da; hvordan i alle dager har man råd til det? Det koster jo gjerne minst 50 kroner for et måltid dersom man skal kjøpe det på skolen..
Mayah Skrevet 19. oktober 2011 #2 Skrevet 19. oktober 2011 Antar de enten bor billigere, har en samboer som tjener penger, bruker sparepenger eller mottar penger hjemmefra? 4
MsZ Skrevet 19. oktober 2011 #3 Skrevet 19. oktober 2011 Hei! Jeg har nå startet på mitt første år på universitetet. Jeg får 6800 i stipend hver måned. Leiligheten min koster ca 5000 i mnd med strøm og internett, og da har jeg ca 1800 kroner igjen. Disse pengene skal jeg bruke på mat og båtbilletter hjem i helgene. Altså så har man ikke mye å rutte med dersom man ikke har en deltidsjobb i tilegg. Det jeg nå har lagt merke til er at de aller fleste som går i klassen min og som jeg har seminar med kjøper seg frokost/lunsj på skolen, og da gjerne i kantina eller på Mix. Dette gjør de flere ganger i uka. Mange av de som gjør dette, er også uten jobb. Spørsmålet mitt er da; hvordan i alle dager har man råd til det? Det koster jo gjerne minst 50 kroner for et måltid dersom man skal kjøpe det på skolen.. Jeg er en kantinematkjøper, så jeg kan svare.. For det første: Jeg jobbet endetarmen av meg i sommer så har en del penger lagt til sie som jeg bruker på feks: God kantinemat til lunch, en ny genser, kaffe med vennindene osv. For det andre: jeg jobber ved siden av. ikke mye, men nok til at jeg får spedd på litt sånn av og til. For det tredje: Når jeg er hjemme på besøk hender det at jeg får litt penger av feks mormor og bestefar. For det fjerde: Jeg solgte Bilen, slik at jeg hadde penger til dipositum på leilighet. For det femte: jeg Sparer mye av det store stipendet man får to ganger i året, og fordeler dette utover året. Så.. hvis du har dårlig råd og har lyst på kantinemat så foreslår jeg at du får deg en jobb, samt at du jobber masse i sommerferien 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #4 Skrevet 19. oktober 2011 Kanskje de leier billigere enn deg? De enslige studentene jeg kjenner, leier så billig som de klarer, som regel for maks 4000 med alt inkludert (og da blir det som regel studenthjem på dem). Da har de med en gang 1000 kr mer i måneden enn deg. Og hvis man deller de store stipendene i august og januar med, har man egentlig litt over 9000 i måneden. Så har man spart noen av de pengene, kan man bruke dem utover resten av semesteret. I tillegg har kanskje noen av dem jobbet i f.eks. sommerferien, og bruker av de pengene. For de som har samboere som begge får stipend/lån, blir ting med ett mye enklere. Jeg og samboeren min lever utelukkende på stipend/lån, og da har vi ca. halvparten av det sammenlagte beløpet å leve på hver måned (altså 6000 til husleie, og over 6000 til å bruke på mat og det vi vil + spare). 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #5 Skrevet 19. oktober 2011 Både jeg og de fleste mine venner støtter ungene finansielt mens de studerer. Jeg gir 4000/mnd + betaler leien deres, sålenge de ikke bruker lånet de får av lånekassen eller jobber med noe som er urelatert studiet.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #6 Skrevet 19. oktober 2011 Det er nok ikke usansynlig at flere av dem får penger fra foreldrene. Hvis foreldrene har mye å rutte med, og gjerne vil hjelpe barna sine i en vanskelig økonomisk hverdag, så er det ikke usansynlig at noen får penger derfra. Jeg har også lagt merke til det samme, både av folk som ikke har jobb, og folk som har det. Jeg har ekstrajobb på siden og ganske mye og rutte med (ca. 2000 i mnd etter alt annet er dekt - mat, trening, husleie osv) men jeg ville ALDRI brukt dem på dyr kantinemat. Kjøper meg heller noe jeg har bruk for, eller setter de på sparekonto til jeg har bruk for dem (feks når jeg trenger nye vintersko, skal kjøpe julegaver) eller bare boligsparing.
Momseguri Skrevet 19. oktober 2011 #7 Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Jeg har råd til det fordi jeg bor sammen med noen, og dermed halverer husleien. Jeg får også 600 kr. i mnd av foreldrene mine for å dekke busskort (selv om det bare koster 400) og samboeren min får 3000 kr i mnd. av sine foreldre. Jeg syns 3000 er kjempemye å bare få av foreldrene sine, og mobber han egentlig litt for at han er bortskjemt Men det kommer jo meget godt med, så jeg klager jo ikke heller. Nå har dessuten mannnen min begynt å jobbe så nå har jeg litt bedre råd enn før. Men allikevel, jeg har ikke råd til å gjøre dette flere ganger i uken og vi spiser billig mat hjemme/tar med på uni ellers. Endret 19. oktober 2011 av Momseguri 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #8 Skrevet 19. oktober 2011 Både jeg og de fleste mine venner støtter ungene finansielt mens de studerer. Jeg gir 4000/mnd + betaler leien deres, sålenge de ikke bruker lånet de får av lånekassen eller jobber med noe som er urelatert studiet. :hakeslepp: du kommer ihvertfall til å få økonomisk selvstendige barn.......... 29
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #9 Skrevet 19. oktober 2011 Både jeg og de fleste mine venner støtter ungene finansielt mens de studerer. Jeg gir 4000/mnd + betaler leien deres, sålenge de ikke bruker lånet de får av lånekassen eller jobber med noe som er urelatert studiet. For meg som har tre søsken, betyr det at mamma og pappa måtte ha betalt husleie pluss 4000 til hver av oss i mnd. Det hadde blitt ganske mye mer enn hva de tjener i mnd, kan man vel si. Hva skjedde med å være selvstendig og klare seg selv? :lete: 7
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #10 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg betaler 3600 i leie og lever på resten... En fordel å bo i nærheten av foreldrene, og snike til seg et par middager der i mnd, må jeg si. Ellers er det jo bare å gå gjennom tilbudsaviser og finne ut hvilke butikker som har tilbud på hva til enhver tid, og ta en storhandel i uka i stedet for å kjøpe for hver dag...
Gjest shirleys-secret Skrevet 19. oktober 2011 #11 Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Det kan godt hende at de bor billigere. Men de i klassen min har i alle fall ikke samboere/kjærester, aner ikke med de på seminarene. Skjønner godt at mange har jobbet endel i løpet av sommeren for å leve bedre som student. Hadde jeg vist at jeg skulle bli student i år hadde jeg sikkert gjort det jeg også. Store deler av førstegangstipendet mitt gikk til å betale tilbake moren min for lån til depositum, så de pengene er borte for lengs. Har selvfølgelig prøvd å få meg jobb, men er ikke bare bare når man er så mange nye tilflyttende studenter på en gang. Ser ut til at tre års arbeidserfaring hjelper lite Men bare for å ha det sagt, så opprettet jeg ikke tråden for å sutre over min egen økonomi. Opprettet den fordi jeg ikke skjønte helt hvordan folk har råd til slikt, og ville høre noen innspill. Og til deg som gir 4000+ i måneden til barna dine, du gjør barna dine en bjørnetjeneste! Søsteren min får rundt 3-4000 i måneden av pappa, pluss bensinpenger av bestemor. Hun er 24 år, og har ikke fått gode økonomiske ferdigheter. Endret 19. oktober 2011 av shirleys-secret
Gjest Survival Skrevet 19. oktober 2011 #12 Skrevet 19. oktober 2011 Det finnes en million grunner til at andre studenter har mer penger enn deg. Det trenger heller ikke handle om at de har mer penger, men hvordan de bruker pengene. Jeg har veldig god råd, men det er fordi at jeg jobber ved siden av studiene, har samboer med god råd og vi er ganske gode på økonomi. Forresten kunne jeg kjøpt mat i kantina eller på Mix hver dag om jeg ønsket det, men det ønsker jeg absolutt ikke. Jeg tar med lunsj hjemmefra fordi det er sunnere, bedre og billigere!
Gjest Yellow Taxi Skrevet 19. oktober 2011 #13 Skrevet 19. oktober 2011 Vi er to studenter. Har kjøpt leilighet. Et stipend går til alt som har med bolig og gjøre. Det andre går til mat og alt mulig annet. Syns vi har penger til alt vi har lyst på jeg - Men så drikker vi ikke. Kanskje det har noe med saken å gjøre? 3
Ethereal Skrevet 19. oktober 2011 #14 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg betaler ca. 4000 kr i mnd, og det er med strøm, internett og TV. Da har jeg 2800 kr igjen, som jeg bruker på mat og diverse. Har enda til gode å føle at det kniper i lommeboka, og har som regel en del tusen igjen på slutten av hver mnd. Jeg kjøper mat i kantina omtrent en gang i uka, da for rundt 30 kr, så det er klart jeg sparer en del der. Dessuten har jeg ikke kollektiv-kort, men går dit jeg skal/bruker sykkel. Det kan jeg anbefale flere å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #15 Skrevet 19. oktober 2011 :hakeslepp: du kommer ihvertfall til å få økonomisk selvstendige barn.......... Hvorfor ikke? Jeg får utbetalt over 160,000/mnd + 130/000kr i aksjer/mnd. De 20,000/mnd jeg bruker på ungene mine, merker jeg ikke er borte. For dem betyr det sunnere og bedre mat, et finere sted å bo i 5-6 år, og at de er frie for studiegjeld de neste 20 årene. Økonomisk intelligens får en gjennom oppdragelse og erfaring med disponere egne penger, ikke fattigdom. 8
Gjest shirleys-secret Skrevet 19. oktober 2011 #16 Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Vi er to studenter. Har kjøpt leilighet. Et stipend går til alt som har med bolig og gjøre. Det andre går til mat og alt mulig annet. Syns vi har penger til alt vi har lyst på jeg - Men så drikker vi ikke. Kanskje det har noe med saken å gjøre? Herlig da. Jeg drikker heller ikke. Men bruker over 1000 kr i mnd på å komme meg hjem til familien og kjæresten, så det er der mesteparten av mine penger går. Bruker sikkert maks 500 kr på mat i mnd, og da spiser jeg god og vanlig mat. Endret 19. oktober 2011 av shirleys-secret
Gjest shirleys-secret Skrevet 19. oktober 2011 #17 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg betaler ca. 4000 kr i mnd, og det er med strøm, internett og TV. Da har jeg 2800 kr igjen, som jeg bruker på mat og diverse. Har enda til gode å føle at det kniper i lommeboka, og har som regel en del tusen igjen på slutten av hver mnd. Jeg kjøper mat i kantina omtrent en gang i uka, da for rundt 30 kr, så det er klart jeg sparer en del der. Dessuten har jeg ikke kollektiv-kort, men går dit jeg skal/bruker sykkel. Det kan jeg anbefale flere å gjøre. Aner ikke hva kollektiv kort koster andre steder, men her kostet det ca 500 kroner for 90 dager. Da kan jeg ta buss så mye jeg vil i løpet av den perioden. Syns ikke det er dyrt
Gjest Uglefot Skrevet 19. oktober 2011 #18 Skrevet 19. oktober 2011 Hvorfor ikke? Jeg får utbetalt over 160,000/mnd + 130/000kr i aksjer/mnd. De 20,000/mnd jeg bruker på ungene mine, merker jeg ikke er borte. For dem betyr det sunnere og bedre mat, et finere sted å bo i 5-6 år, og at de er frie for studiegjeld de neste 20 årene. Økonomisk intelligens får en gjennom oppdragelse og erfaring med disponere egne penger, ikke fattigdom. Hvorfor et sånt behov for å komme med slike uttrykk? Er det for å provosere? Mener du det oppriktig? Merker jeg blir fascinert. Hva er forresten økonomisk intelligens? Finnes det noen tester på nettet hvor man kan ta en slik test for å se hvor mye man scorer på det? Beklager litt OT her 10
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #19 Skrevet 19. oktober 2011 Herlig da. Jeg drikker heller ikke. Men bruker over 1000 kr i mnd på å komme meg hjem til familien og kjæresten, så det er der mesteparten av mine penger går. Bruker sikkert maks 500 kr på mat i mnd, og da spiser jeg god og vanlig mat. Foreldre pleier da virkelig å betale hjemreise?
Ethereal Skrevet 19. oktober 2011 #20 Skrevet 19. oktober 2011 Aner ikke hva kollektiv kort koster andre steder, men her kostet det ca 500 kroner for 90 dager. Da kan jeg ta buss så mye jeg vil i løpet av den perioden. Syns ikke det er dyrt Det er rimelig, ja. Her koster det 260 kr i mnd, som også er billig. Men jeg velger likevel å spare pengene 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå