Gå til innhold

Kredittkortgjeld. Hjelp.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bare 12.000 i forbrukslån, men har lav inntekt og ikke råd til å fortsette å låne til forbruk. De siste to månedene har jeg vært nødt til å låne femtusen, men siden jeg har gjeld fra tidligere har jeg altså tolvtusen i gjeld.

Dette har jeg ikke verken råd eller lyst til å fortsette med. Jeg kommer til å få en ekstrainntekt på cirka 7000 i november og skal betale ned på gjelda. Resterende femtusen klarer jeg å betale ned på mellom 3-7 mnd.

Jeg eier ikke økonomisk sans selv om jeg alltid betaler regningene. Jeg sløser og noe har gått til ren luksus, ferie og restaurantbesøk. Hvis noen vil ut og spise og ber meg med, synes jeg det er pinlig å si at jeg ikke har råd, men jeg vet at det er noe jeg må bli sterk på. Det sier seg selv at det ikke kan fortsette. Jeg har boliglån og er egentlig pliktoppfyllende med utestående, har ingen inkasso eller betalingsanmerkninger.

Men merker at jeg kjenner panikk hvis jeg bare skal fortsette å øke forbruket.

Jeg har så lav inntekt og like høye utgifter som andre, og er i en inntektsgruppe som ikke burde fått kredittkort overhodet. Likevel får jeg tilbud kastet etter meg.

Kan man sperre slik at man ikke lenger mottar kredittkort, at man på en måte svartelister seg selv?

Forbrukslånet tynger og jeg må stramme inn på budsjettet i kanskje et halvt år fremover. Hadde lovet meg selv å maks ta ut 2000 kroner på kortet, men når jeg er i stand til å bruke penger jeg ikke har, vil jeg helst unngå flere kort.

Det nytter ikke klippe kortet i to, jeg kan bare ringe kortselskapet og be de overføre penger til lønnskontoen og så er pengene på konto på dagen.

Det er skremmende at man får kastet tilbud om kredittkort etter seg straks man er myndig og uavhengig av inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan sende mail/brev til de store kredittselskapene hvor du rett og slett skriver at du vil leggge inn en frivillig kredittgrense :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken. Men er det ikke lett for oss forbrukere å øke den frivillige kredittgrensen senere? Likevel tror jeg at det vil ha en preventiv virkning å ha et maksbeløp som man fastsetter selv.

Må innrømme at jeg føler at jeg har mistet kontrollen, eller er i ferd med å gjøre det. På grunn av helsen kan jeg ikke jobbe mer enn jeg gjør i dag. Jeg har 9500 å leve for når boliglån, strøm, kommunale avgifter, internet og forsikringer er betalt så egentlig kan jeg ikke skylde på at jeg har vært nødt til å ta opp forbrukslån.

:sjenert:

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opphevelsen av sperren må skje over brev, så det vil jo i alle fall virke mot impulskjøp :) Jeg tror det hjelper veldig mye psykologisk å ha tatt avgjørelsen om å legge inn kredittgrense også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svartelist deg selv (dvs. ingen kredittgrense overhode), hvertfall hos Lindorff, D&B og Kredinor, legg gjerne inn en klausul om at de uansett ikke skal heve denne før du har nedbetalt det du har av kredittgjeld nå. Samtidig å du selvfølgelig klippe alle kort for en stund. Det kan muligens være lurt å sette noen tusenlapper på en separat konto (uten kort og nettbank, f.eks. i Postbanken) slik at du har en krisekonto om noen skulle skje. Når du er ferdig kan du tillate deg selv å ha et krisekort med max 5000 i kreditt som skal ligge i en skuff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...