Gå til innhold

Katten er borte!


idabj

Anbefalte innlegg

Kattungen vår på 8 mnd har vært borte i over en ukes tid nå..

Han er en hannkatt som ikke er kastrert enda og vi har hørt at hannkatter ofte kan dra ut på vandring..

Er det noen som vet hvor lenge de er på vandring? Han har aldri vært ute lenger enn 5-6 timer på dagen før. og han har vært ute om natten før, men han har alltid dukket opp morgenen etterpå!

Han er utrolig nysgjerrig på ting, så er bekymret for at den kanskje er stengt inne en plass.

Noen som kan gjøre saken litt lysere med noen positive tilbakemeldinger?? :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er dumt å la ukastrerte katter være ute. Katten kan være kjønnsmoden og spre sine gener videre eller stikke av i lange tider. Nå aner ikke jeg om den har pleid å være ute, eller om han bare kom seg ut en dag.

Noen jeg kjenner opplevde at katten var borte i et halvt år (!).

Det er jo selvfølgelig også en mulighet at han er stengt inne. Heng opp lapper og legg ut annonse på internett (om du ikke har gjort det allerede). Den kan også ha blitt påkjørt eller blitt tatt av dyr. Har du vært ute og ropt etter ham?

Hvis du finner ham igjen, må du kastrere ham med en gang, men det vet du sikkert :)

Håper du finner ham!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dumt å la ukastrerte katter være ute. Katten kan være kjønnsmoden og spre sine gener videre eller stikke av i lange tider. Nå aner ikke jeg om den har pleid å være ute, eller om han bare kom seg ut en dag.

Noen jeg kjenner opplevde at katten var borte i et halvt år (!).

Det er jo selvfølgelig også en mulighet at han er stengt inne. Heng opp lapper og legg ut annonse på internett (om du ikke har gjort det allerede). Den kan også ha blitt påkjørt eller blitt tatt av dyr. Har du vært ute og ropt etter ham?

Hvis du finner ham igjen, må du kastrere ham med en gang, men det vet du sikkert :)

Håper du finner ham!

Han er ganske vant til å være ute ja, og har alltid kommet springende inn igjen etter noen timer. Vi hadde planer om å ta han med til dyrlegen for å kastrere han like før han forsvant. Har gått lange turer rundt om i nabolaget, hengt opp lapper her og der, og lagt lapper i postkassa til de i nærheten uten hell..

Han er en veldig kontaktsøkende katt, så håper noen legger merke til han :)

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Avhengig av hvor lett tilgjengelig maten er, og hvor mye han savner dere, kan han være borte lenge. Kjenner personlig til tilfeller hvor de har vært borte i opptil halvannet år.

Men da han er såpass ung, vil jeg ikke forventet mer enn et par dager av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en hannkatt som pleide å følge etter folk på tur da han var liten. Dette førte ham mange kilometer bort, og vi måtte flere ganger etterlyse ham på lokalradioen. Heldigvis ble han alltid funnet. Da han ble eldre sluttet han å følge etter fremmede mennesker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er ganske vant til å være ute ja, og har alltid kommet springende inn igjen etter noen timer. Vi hadde planer om å ta han med til dyrlegen for å kastrere han like før han forsvant. Har gått lange turer rundt om i nabolaget, hengt opp lapper her og der, og lagt lapper i postkassa til de i nærheten uten hell..

Han er en veldig kontaktsøkende katt, så håper noen legger merke til han :)

Takk for svar! :)

En katt, være seg gutt eller jente, bør alltid kastreres og merkes før den slippes ut! De har heller ikke ferdigutviklet retningssans før de nærmer seg den alderen katten din er i nå, og bør derfor kun være ute under oppsyn fra tidligst 6 måneders alder (forutsett at katten er kastrert, selvfølgelig!) til den er rundt 8-9 måneder. Jeg forstår at dere savner katten og ønsker å få han tilbake, men jeg håper virkelig dere tar dette som den dyrt betalte lærepengen den har vist seg å bli!

Det er absolutt ikke uvanlig at en ukastrert hankatt forsvinner, og blir borte over lengre tid i denne alderen! En ukastrert katt vil være på jakt etter damer, har stor fare for å sloss med andre hankatter - eller potensielle maker, vandre over lengre strekninger, for ikke å snakke om sette kattunger på andre katter med tilsvarende lite gjennomtenkte eiere.

Dersom du finner katten igjen råder jeg deg på det aller sterkeste til å holde katten inne til han er kastrert og såret er grodd ordentlig (uansett hvor mye masing det er underveis, kjøp dere ørepropper).

Nå som uhellet allerede er ute er det flott at dere har vært på leting i nabolaget og hengt opp lapper. Jeg ville ringt rundt til veterinærkontor, mattilsynet og viltnemda (eller hvem enn som tar seg av påkjørte katter langs veien i ditt område) for å høre om de har fått inn katter. I tillegg ville jeg bedt alle naboer sjekke garasjer/uteboder etc i tilfelle katten har blitt innestengt, heng opp flere annonser (med bilde) på steder lenger unna enn nabolaget, legg ut annonse på dyrebar.no, sjekk om det finnes savnet/funnet-for din kommune/fylke på facebook, ring dyrebeskyttelsen og gjør oppmerksom på at dere savner katt i tilfelle noen leverer katten inn der.

Lykke til! (og kastrer for kattens skyld!)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En katt, være seg gutt eller jente, bør alltid kastreres og merkes før den slippes ut! De har heller ikke ferdigutviklet retningssans før de nærmer seg den alderen katten din er i nå, og bør derfor kun være ute under oppsyn fra tidligst 6 måneders alder (forutsett at katten er kastrert, selvfølgelig!) til den er rundt 8-9 måneder. Jeg forstår at dere savner katten og ønsker å få han tilbake, men jeg håper virkelig dere tar dette som den dyrt betalte lærepengen den har vist seg å bli!

Det er absolutt ikke uvanlig at en ukastrert hankatt forsvinner, og blir borte over lengre tid i denne alderen! En ukastrert katt vil være på jakt etter damer, har stor fare for å sloss med andre hankatter - eller potensielle maker, vandre over lengre strekninger, for ikke å snakke om sette kattunger på andre katter med tilsvarende lite gjennomtenkte eiere.

Dersom du finner katten igjen råder jeg deg på det aller sterkeste til å holde katten inne til han er kastrert og såret er grodd ordentlig (uansett hvor mye masing det er underveis, kjøp dere ørepropper).

Nå som uhellet allerede er ute er det flott at dere har vært på leting i nabolaget og hengt opp lapper. Jeg ville ringt rundt til veterinærkontor, mattilsynet og viltnemda (eller hvem enn som tar seg av påkjørte katter langs veien i ditt område) for å høre om de har fått inn katter. I tillegg ville jeg bedt alle naboer sjekke garasjer/uteboder etc i tilfelle katten har blitt innestengt, heng opp flere annonser (med bilde) på steder lenger unna enn nabolaget, legg ut annonse på dyrebar.no, sjekk om det finnes savnet/funnet-for din kommune/fylke på facebook, ring dyrebeskyttelsen og gjør oppmerksom på at dere savner katt i tilfelle noen leverer katten inn der.

Lykke til! (og kastrer for kattens skyld!)

Jeg er bare så enig i alt du skriver... Om man sjekker Dyrebeskyttelsen sider, oversikten over savnede katter, så er en utrolig stor del av de kattene som forsvinner unge, fertile hankatter... Å slippe ut fertile katter er i mine øyne idioti. Og det er greit nok at hunkatteiere har hovedansvaret for at deres katt ikke blir drektig, men det finnes massevis av hjemløse huskatter hankattene kan parre seg med, i tillegg til de uansvarlige hunkatteiernes puser... Det er 100 000 hjemløse katter i Norge, vi trenger ikke flere huskatter! Man kan daglig lese om kattunger som blir dumpa, i tillegg til alle dem som blir slått i hjel.

:kjempesinna:

Dessuten, fertile hankatter slåss, og er dermed mer utsatt for smitte av FIV (katteaids) og Felv( Virus som fører til leukemi) begge disse smitter via blod...

Faren ved å slippe ut en ung fertil hankatt er også at en annen katt kan ha deres tomt som en del av sitt revir. Denne vil da jage vekk deres katt, som kan ende opp med å ikke finne veien hjem pga manglende stedsans...

Jeg har overhodet ikke noe i mot huskatter, har to hittekatter selv, men jeg er drittlei uansvarlige folk, huskatt"avl" og blandingsavl... Ikke rart katten har lav status, man får jo nærmest huskatter kasta etter seg... Og når en blir borte/påkjørt/dør av en unødvendig sykdom, ja da kan man jo bare få en ny... Begge mine huskatter endte opp her fordi noen hadde sluppet dem ut alt for tidlig, den ene var bare ca 10 uker, og skulle fortsatt vært inne sammen med moren sin:(

Håper katten din dukker opp igjen TS, og at du holder ham inne til han er kastrert. Kan være lurt å gå ut og rope på ham på natten når det er mer stille. Husk at katten kanskje ikke kjenner deg igjen på avstand...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forstått konsekvensene av det, og vet hvorfor vi må kastrere og det skal vi nok! :) Har allerede gjort alt dere har skrevet ned her, så er ikke så mye mer å gjøre enn å ut å rope og ellers vente. Han er chippet, så vi har fortsatt håpet oppe siden vi ikke har fått noe telefon om at den er død.

Eneste jeg lurte på om det var noen andre som har hatt samme problem hvor katten kom hjem av seg selv etter noen uker eller måneder? Altså hvor lang tid det tok for vedkommende? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idbj: en jeg kjenner var uheldig og hans innekatt kom seg ut midt i Oslo. Alle lette og hang opp plakater osv. En mnd etter pusen forsvant fant han den, rett utenfor blokka si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfart at det er best å ut å lokke om natta. Det er stillere rundt da, og pusen tør å komme fram.

Enig med de andre om kastrering, men jeg tror nok ikke du trenger flere gjentakelser på det. Uhell kan skje den beste.

Håper du finner pusen. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min forsvant en gang ... Vi satt opp lapper overalt, og alt la ut annonse på mistet/funnet på dyrenett..

Et halvt år (!) etterpå ringte en dame og sa at hun hadde funnet en katt som lignet på den vi hadde lagt ut på dyrenett. Vi tenkte det umulig kunne være henne, men vi dro likevel for å se. Og tro det eller ei, det var henne! :) Hun var ikke chippet/sterilisert da hun forsvant fordi hun rett og slett var for ung (klarte å lure seg ut av vinduet). Vi hadde jo egentlig trodd vi aldri skulle se henne igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil bare gi deg en god klem og si at jeg håper han kommer tilbake sunn og frisk. Katter er utrolige sånn og kan være på ferd lenge for så å plutselig vende hjem igjen! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute flere ganger om kvelden og ropt på den uten hell..

Men nå har vi fått beskjed av naboen to hus unna at de har sett pusen vår, og jeg tror jeg så han rett utenfor huset engang, men det virker ikke som han vil inn..?

Kan det være at han lukter hunnkatter hele tiden og vil rett og slett ikke inn, eller er han bare skremt?

Tusen takk for oppmuntringen, det hjelper! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våres hankatt ble borte i begynnelsen av Januar og tilbake nå for 2 uker siden. Så plutselig er den tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har vært ute flere ganger om kvelden og ropt på den uten hell..

Men nå har vi fått beskjed av naboen to hus unna at de har sett pusen vår, og jeg tror jeg så han rett utenfor huset engang, men det virker ikke som han vil inn..?

Kan det være at han lukter hunnkatter hele tiden og vil rett og slett ikke inn, eller er han bare skremt?

Tusen takk for oppmuntringen, det hjelper! :)

Den er nok sulten nå. Men en så ung katt "avlæres" dessverre veldig fort, og 14 dager som fertil utekatt kan allerede ha gjort det vanskelig for han å vende tilbake til stuevarmen. Dere bør gjøre alt dere kan for å få han i hus, holde han inne og kastrere han. Hvis ikke er det stor sannsynlighet for at han forsvinner for godt og ender opp som hjemløs.

Endret av Aurora M.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg lurte på om det var noen andre som har hatt samme problem hvor katten kom hjem av seg selv etter noen uker eller måneder? Altså hvor lang tid det tok for vedkommende? :)

Ja, jeg har en hunkatt (sterilisert) som hver vår/sommer/høst tar seg noen langturer. Den lengste var nå i sommer, da var hun borte i tre mnd og jeg var sikker på at nå var hun borte for alltid. Så en dag jeg sto på trappa og ropte på henne, så kom hun mjauende, akkurat som vanlig :rodmer: Verdens beste katta mi :catmilk:

Så ikke mist motet, plutselig er han der :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute flere ganger om kvelden og ropt på den uten hell..

Men nå har vi fått beskjed av naboen to hus unna at de har sett pusen vår, og jeg tror jeg så han rett utenfor huset engang, men det virker ikke som han vil inn..?

Kan det være at han lukter hunnkatter hele tiden og vil rett og slett ikke inn, eller er han bare skremt?

Tusen takk for oppmuntringen, det hjelper! :)

Den er nok sulten nå. Men en så ung katt "avlæres" dessverre veldig fort, og 14 dager som fertil utekatt kan allerede ha gjort det vanskelig for han å vende tilbake til stuevarmen. Dere bør gjøre alt dere kan for å få han i hus, holde han inne og kastrere han. Hvis ikke er det stor sannsynlighet for at han forsvinner for godt og ender opp som hjemløs.

Enig med Aurora!

Det er ikke helt uvanlig at noen voksne (kastrerte) katter kan ta seg en "sommerferie" hvor de forsvinner til et musebonanza med bekker og buskas tilgjengelig for næring og skygge, til de plutselig dukker opp på trappa igjen mot høsten som om ingenting har skjedd.

Men dette gjelder jo gjerne voksne katter, som har blitt trent til å være ute (og komme hjem igjen), har ferdig utviklet retningssans og er kastrerte.

Jeg ville ikke ventet på at pus skal dukke opp hjemme, men heller alliert meg med naboene og be de ta inn katten om de får sjansen, lokke med noe skikkelig god nykokt fisk om du har tilgjengelig, eller eventuelt gå så langt som å låne kattefelle og sette ut mat der han har blitt observert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...