Gå til innhold

rett til kiropraktor?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min far har fått et skiveutglidning, og store smerter. Legen og fysioterapauten på sykehjemmet mener han blir frisk av å få Ibux og ta tiden til hjelp. Jeg og kiropraktoren min mener han burde fått hjelp hos kiropraktor.

Har han rett til slik behandling etter loven? Kan han kreve dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Yes! Han kan det:)

Skrevet

Yes! Han kan det:)

men legen sier han ikke har rett til dette, og at hans vurderingsevne er forsvarlig. Vet du hvilken lov som gir pappa rett til dette?

Skrevet

men legen sier han ikke har rett til dette, og at hans vurderingsevne er forsvarlig. Vet du hvilken lov som gir pappa rett til dette?

Behandling hos manuell terapeut og kiropraktor

Frem til 1. januar 2006 har man måttet ha henvisning fra legen for å kunne få støtte til å dekke

utgifter til kiropraktorer og manuellterapeuter.

01.01.2006 trådte det i kraft nye lovregler hvor kiropraktorer og manuellterapeuter har fått

anledning til å:

- Utføre undersøkelse og behandling med refusjon fra folketrygden uten henvisning fra

lege

- Henvise pasienter videre til legespesialist, røntgen eller fysioterapi

- Sykemelde pasientene i opptil 8 uker

Skrevet

Skal han til kiropraktor, må han betale egenandel selv, ikke noe sykehjemmet dekker. Men dere må gjerne ta ham med.

Så lenge skiveutglidningen ikke gir lammelser eller besvær med vannlating og avføring, så er ikke kiropraktikk førstevalg. Heller nok smertestillende til at han klarer å være i bevegelse, hvis han som sykehjemspasient er i stand til det.

Skrevet

Takk dere, får prøve å ta en ny samtale med legen i første omgang :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...