Gå til innhold

Løgn eller sannhet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har et barn på 2,5 år som noen ganger forteller at det er blitt slått av X. Samtalen kan gå ca. slik:

Jeg: Har du hatt det fint i bhg i dag?

Barnet: Ja

Jeg: Hva har du gjort?

Barnet: Syklet og disset

Jeg: Å, så gøy! Hvem lekte du med?

Barnet: X. X slo meg.

Jeg: Åh, slo X deg?

Barnet: Ja

Jeg: Hvorfor gjorde X det?

Barnet: X slo meg ikke

Jeg: Gjorde ikke X det?

Barnet: Nei

Altså, barnet endrer mening. Jeg er fullt klar over at barnet er lite, men jeg bekymrer meg fordi barnet ofte sier slike ting. Det er jo litt slåing i bhg i visse situasjoner, men ingen av de ansatte sier at det er unormalt mye.

Hvor mye kan man legge i det et barn på 2,5 år sier? Vet ikke om folk skjønner hva jeg mener her. Vanskelig å forklare...

Videoannonse
Annonse
Gjest WendyClear
Skrevet

Jeg regner med at X er et annet barn? I så fall ville jeg ikke blitt så bekymret når barnet er 2,5 år. Enkelte barn slår og lugger en del når de er så små, og det er som oftest ikke for å være slemme. Det trenger ikke være annet enn litt dytting heller, i og med at barnet ditt trekker det tilbake og ikke har noen merker på seg. Jeg ville tatt det helt med ro, barnehagepersonalet ville nok tatt tak i det dersom barnet ditt blir "banka opp" i barnehagen.

• Liker 1
Skrevet

Akkurat sånne samtaler har jeg med min og. Jeg tror ikke det er noe å bekymre seg for. Litt slåing er det nok, men ungen din er sikkert ikke uskyldig h*n heller..

Hadde det vært et stort problem med slåing hadde vi nok fått høre det av de voksne.

Er forøvrig ikke sikkert det er noe slåing i det hele tatt heller. Jeg har feks blitt beskylt av datteren min for å slå henne om jeg bare har flyttet litt på henne f.eks

• Liker 1
Skrevet

Barnet er lite. Vurder almentilstanden/situasjonen. Er barnet generelt fornøyd ville jeg ikke lagt noe i dette.

Skrevet

TS her

Ja, X er et annet barn :)

Og nei, jeg tror absolutt ikke mitt barn et uskyldig! Tvert om, jeg er redd for hva mitt barn gjør igjen, evt. starter...

Jeg vet ikke om barnet bare er veldig opptatt av slåing for tiden? At det snakkes om det i bhg osv? Barnet har også gjort noe liknende det AB skriver over her: Vi skulle pusse tenner, barnet nektet, mye om og men, sa at jeg måtte holde barnet hvis det ikke satt fint selv, full krig, måtte holde og barnet skriker: Nei, ikke slå meg! Hvor får de det fra?! Fikk sjokk da jeg hørte det.

Skrevet

Barnet stortrives i bhg. Vil noen ganger ikke hjem. Snakker mye om de andre i bhg, at de gjorde ditt og datt. Men så kommer det plutselig at X slo. Det varierer litt hvem X er, men det er mest snakk om et barn...

Ts

Skrevet

Hvor får de det fra?!

Eldre barn i bhg. Garantert ;)

• Liker 1
Skrevet

Eldre barn i bhg. Garantert ;)

Ja, det er vel det. Men synes det er ille å høre på. Barnet bruker det jo ikke riktig!

Har forresten en venninne som har en eldre datter og hun fortalte meg at når jenta hennes var yngre så kunne hun finne på å hyle ut i butikken: Ikke slå meg, mamma!, når hun ikke fikk viljen sin...! Flaut!

• Liker 1
Gjest WendyClear
Skrevet

Ja, det er vel det. Men synes det er ille å høre på. Barnet bruker det jo ikke riktig!

Har forresten en venninne som har en eldre datter og hun fortalte meg at når jenta hennes var yngre så kunne hun finne på å hyle ut i butikken: Ikke slå meg, mamma!, når hun ikke fikk viljen sin...! Flaut!

Akkurat det er veldig skummelt og vanskelig med barn. Håper andre i butikken forstår at barn sier sånne ting uten at det er sant. Et barn som faktisk blir slått vil som oftest ikke oppføre seg på denne måten.

Har vært borti jenter som sier at mannlig barnehagepersonel eller pappa har tatt på dem osv. De plukker tidlig opp hva voksne reagerer på og merker at det er noe tabu med å si sånne ting. Man vil nok merke det på barnet dersom det virkelig har skjedd.

Skrevet

Synes du stiller vanskelige spørsmål.

Barnet kan da ikke vite hvorfor x slo?!

Synes og du bør tenke på formuleringen, så du ikke stiller så ledene spørsmål når barnet blir eldre.. Når mine barn forteller om at x slo, spør jeg gjerne - hva gjorde du?! Og prøver å finne ut av situasjonen rundt, men nå er mine eldre og mer verbale enn en toåring :) passe på så vi ikke legger ord i munnen på barna...

Gjest frøken am
Skrevet

Synes du stiller vanskelige spørsmål.

Barnet kan da ikke vite hvorfor x slo?!

Synes og du bør tenke på formuleringen, så du ikke stiller så ledene spørsmål når barnet blir eldre.. Når mine barn forteller om at x slo, spør jeg gjerne - hva gjorde du?! Og prøver å finne ut av situasjonen rundt, men nå er mine eldre og mer verbale enn en toåring :) passe på så vi ikke legger ord i munnen på barna...

Akkurat det slo meg og!

Barn er ganske store før de er i stand til å reflektere rundt "hvorfor".

Og slik som du skriver, TS, stopper gjerne samtalen opp når man spør om dette. Ettersom barnet har null forståelse for konseptet "hvorfor".

Prøv annen formulering og fremgangsmåte, og jeg regner med at du vil få et annet svar ;)

Skrevet

jeg opplever at dette er noe små barn i den alderen sier rett som det er. Ser jo titt og ofte foreldre på butikken med hysteriske 3-åringer som gråter, hyler, skriker, tramper og vræler at "ooowæææææ!!! pappa slooooo meeeeeeg!!" - menst i realiteten står faren et annet sted i butikken og plukker varer.

Sønnen til en venninne av meg er snart 4, og han gjør dette mot meg når jeg er med de. Om han ikke får lov til å slenge mobilen min i gulvet blir han fornærmet, springer på kjøkkenet til moren og sier at jeg dyttet han eller grep han i armen eller var stygg på en annen måte. Sannheten er jo at jeg sa med klar stemme at mobilen må han legge tilbake og at den ikke skal lekes med, altså - jeg var aldri i nærheten av han.

Skrevet

be barnehagen følge ekstra med,så finner dei nok ut av det. det kan jo vere x barnet slår andre barn

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...