Gå til innhold

Gode, sunne, raske og billige middagsretter

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Om vi ser bort fra Spag bolognese, hvilke sunne, gode, raske og billige middager finnes det og som du ikke kan være foruten?

Endret av Cisma
Videoannonse
Annonse
Gjest Cecilia L
Skrevet

Laks i folie med purreløk, sitron, pepper og olivenolje. Servert med lettkokt blomkål og brokkoli.

Hjemmelaget tomatsuppe med kokt egg.

Chana Masala.

Blåskjell!

Wok med svinekjøtt. Jeg bruker kun grønnsaker og ikke pasta/ris/nudler.

Hjemmelaget fiskegrateng uten makaroni.

Stekt sei med brunet løk og råkost.

Gjest Survival
Skrevet

Det finnes omtrent tusen liknende tråder som denne i forumet, men la gå:

- Siden du nevner Pasta Bolognese, så kan jeg jo meddele at Pasta Carbonara er like enkelt ;) Men du er vel kanskje litt lei av pastaretter da.

- Fiskewraps. Man kan bruke hvilken som helst slags stekefisk (sei, laks, torsk..) oppi wraps sammen med de grønnsakene man har lyst på og dressing/tzatziki.

- Chili con carne. Det er faktisk veldig kjapt, billig og godt!

- Lapskaus med kalkunpølse. Jeg lager grønnsakene selv, men det går an å få kjøpt lapskausblanding på butikken og det er jo kjempe billig. Bare tilsett litt buljong/kraft og pølsene og kok.

Skrevet

Kjøp inn billige laksefilet på bunnpris (tilbud hver mandag ;) ). Sleng skivet squash (salt dem og tørk bort vann med litt kjøkkenpapir først) og potetskiver i en ildfast form og legg laksefileten over. Kryddre og gni gjerne litt creme fraishe over. 200grader, midt i ovnen i ca 20min.

Kan også lages i aluminiumsfolie, da blir laksen dampet og creme fraishen blir til saus.

Skrevet

Takk for mange gode forslag!

Skrevet

Tråden er ryddet for reklame.

Kråkesaks.

Skrevet

Tomatsuppe:

2 bokser hakka tomat

400 gram kjøttdeig

3 dl vann

1 løk

2 fedd hvitløk

Salt og pepper

1 kyllingbuljongterning

1/2 dl fløte (kan droppes, bruker det fordi jeg går på lchf)

Ha de hakka tomatene over i en gryte, sammen med vann:) bruk en stavmikser og lag det hele til en glatt røre. Stek kjøttdeig sammen med løk og hvitløk og ha over i gryta, kok opp gryta og ha i kyllingbuljong samt smak til med sqlt og pepper. La småkoke i 10 min før du har i fløten tilslutt, om du vil:) oppi har jeg egg/ostebiter/en klatt rømme:)

Dette er en slik superbillig enkel middag jeg elsker og lage:)

Skrevet

- Fylte pitabrød

- Diverse salater med f.eks kylling, avokado, pasta, soltørket tomat, oliven, fetaost og grønnsaker

- Pitapizza

- Omelett

- Wok i alle varianter

Skrevet

- Ovnsbakt fisk

- Bønnegryte med grønnsaker etter hva jeg har, med meksikanske krydre.

- Brokkoli og/eller blomkålsuppe

- Fiskesuppe laget raskt: Grønnsaker, krydder og kraft/vann/fløte/kokosmelk/melk kokes. La fisken trekke. Finish.

- Tacosalat/grateng laget med quorn i stedet for kjøtt.

Mmmm, ble sulten nå :P

Skrevet

Torsk hakket i panne, krydret med salt og sitronpepper, og en dæsj sitronsaft. Ha gjerne oppi grønnsaker i samme panne. Bruker ris til. Tar ca 10 minutter om fisken er tint.

Laks hakket i panne krydret med salt og sitronpepper, og en boks lettrømme. Stek en liten stund. Har båndspaghetti til. Maks 20 min å lage.

Skrevet

Kyllinggryte

Kyllingfilet

Litt chili

Litt hvitløk

Løk

Knuste tomater på boks

En klype sukker

Fullkornspasta

Stek kyllingen i biter og legg til side. Surr løk og hvitløk i litt olje, tilsett chili og en boks hakkede tomater. Bland og tilsett en liten klype sukker for å runde av tomatsmaken, la trekke i noen minutter og smak til med salt og pepper. Tilsett kyllingbitene når du er fornøyd med tomatsausen og bland i litt fullkornspasta.

Supergodt, raskt og enkelt. Kan så klart tilpasse ingrediensmengdene etter hvor mange du lager til og hva du selv ønsker, samt sette smak ved å bruke ulike krydder :)

Skrevet

Wok:

- grønnsaker du liker, f.eks gulrot, paprika, løk, minimais, sukkererter, squash

- kyllingfilet (f.eks den du får i 2kg-pakninger fra x-tra)/svinekjøtt

- Ferdig woksaus, det finnes noen billigere typer. Evt. soyasaus + annet krydder du liker

- Ris. Bruk fullkorn om du er av den ekstra sunne typen ;)

Hvis du lager ekstra mye, har du to middager også. Du trenger ikke bruke mer woksaus, bare ha oppi vann. Jeg syns de fleste ferdigsausene uansett smaker for sterkt :)

Skrevet

Masse gode forslag..

I dag har jeg almandine poteter, gulerøtter, løk, squash, sopp og paprika i en ildfast form. Blander litt olje med 2 hvitløkkfedd, tørket chilli og "kryddersmørkrydder", heller over. Stekes i ca 20 min, avhengig av hvor store biter man deler grønnsakene i...

I dag har vi pannert torsk til dette, men det passer til det meste..

Kjempe digg og sunn mat :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...