AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #1 Skrevet 18. oktober 2011 Vi har en sønn på litt over året som er veldig vanskelig når det kommer til bleieskift. Han vrir seg, sparker, og hyler veldig. Min mann og jeg er litt uenige om fremgangsmåten, så jeg søker derfor noen råd her på forumet. Jeg tenker at han kan få bytte bleie stående, selv om det er litt vanskeligere for oss, er det ikke ganske normalt at man må gjøre det slik etterhvert? Pappaen vil at vi skal vise hvem som er sjefen, og holde han fast til han roer seg, og deretter fortsette bleieskiftet, selv om det tar lang tid. At han må finne seg i å bytte bleie liggende. Gutten er så sterk at jeg nesten ikke klarer å holde han igjen når han raser som verst. Noen råd?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #2 Skrevet 18. oktober 2011 Haha jeg trodde du skulle spørre etter råd om hvordan du kunne bytte bleie på babyen din på et jorde der vokste kål Heter det ikke kålorm? 7
Brunhilde Skrevet 18. oktober 2011 #3 Skrevet 18. oktober 2011 Her er jeg faktisk enig med pappaen! Hvis du ikke "klarer" å holde ungen når han raser i en aldre av 1 (!) år - så har du tøffe tider i vente. 4
SummerJoy Skrevet 18. oktober 2011 #4 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg er enig med deg. Om det fungerer å la han stå, så la han gjøre det. Er ikke vits i at hvert bleieskift skal bli en kamp. Gjør det til en lek heller. Samme med tannpuss... 5
Kara W Skrevet 18. oktober 2011 #5 Skrevet 18. oktober 2011 Det er ikke noe problem at dere har hver deres måte å skifte bleie på. Dersom barnet holder seg i ro hvis du skifter på gulvet, og du er fornøyd med dette, så er det en god løsning. Med begge barna har jeg sluttet å bruke stellebordet før mannen, ettersom jeg ikke har orket å løfte dem opp og ned så mye. 3
Ciara Skrevet 18. oktober 2011 #6 Skrevet 18. oktober 2011 Vi har det på samme måte. Jeg prøver å få ham medgjørlig ved at han "får være med", dvs jeg spør om han kan vise meg hvor bleia er, og leker litt med klærne når de tas av. Mem slår han seg vrang bruker jeg rett og slett makt. Bleia må skiftes, og jeg vil ikke gjøre det til en diskusjonssak. Han blir sint selvsagt, men det går fort over. 1
Gjest Marmot Skrevet 18. oktober 2011 #7 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg skjønner ikke vitsen med å gjøre alt om til en kamp når det ikke er nødvendig. Hva godt kommer ut av å skulle gjøre hvert bleieskift til en maktkamp man må ha hver eneste dag? Det er jo helt poengløst. Spar det til noe som faktisk betyr noe.
Gjest Sjokoladebolle Skrevet 18. oktober 2011 #8 Skrevet 18. oktober 2011 Vi har en sønn på litt over året som er veldig vanskelig når det kommer til bleieskift. Han vrir seg, sparker, og hyler veldig. Min mann og jeg er litt uenige om fremgangsmåten, så jeg søker derfor noen råd her på forumet. Jeg tenker at han kan få bytte bleie stående, selv om det er litt vanskeligere for oss, er det ikke ganske normalt at man må gjøre det slik etterhvert? Pappaen vil at vi skal vise hvem som er sjefen, og holde han fast til han roer seg, og deretter fortsette bleieskiftet, selv om det tar lang tid. At han må finne seg i å bytte bleie liggende. Gutten er så sterk at jeg nesten ikke klarer å holde han igjen når han raser som verst. Noen råd? Det går sikkert greit så lenge det er tiss i bleia, men hva gjør du når det er bæsj? Da må han jo nesten ligge, hvis ikke blir det søl overalt 1
lille katt Skrevet 18. oktober 2011 #9 Skrevet 18. oktober 2011 Mine har også vært sånn i den alderen. Da er det livsfarlig å ha dem på stellebordet... mellomste kastet seg av stellebordet selv om jeg holdt henne fast! Heldigvis fikk jeg fanget henne etter ankelen før hun traff gulvet (!!!). En stund var det slik at hvert bleieskift føltes som et overgrep. Grusomt! Men jeg tror vi klarte å løse det med å avlede (slik Ciara beskriver), samt å skifte på gulvet. Når de er så små er det bare tull å lage en maktkamp ut av det - de er fortsatt lette å avlede, trikset er bare å finne rett avledningsmanøver . Kanskje de kan velge seg en populær leke som de kan ha med på badet, eller hjelpe til med bleieskiftet etc.
CalidumCor Skrevet 18. oktober 2011 #10 Skrevet 18. oktober 2011 Det går sikkert greit så lenge det er tiss i bleia, men hva gjør du når det er bæsj? Da må han jo nesten ligge, hvis ikke blir det søl overalt Akkurat det tenkte jeg også....
SummerJoy Skrevet 18. oktober 2011 #11 Skrevet 18. oktober 2011 Det går sikkert greit så lenge det er tiss i bleia, men hva gjør du når det er bæsj? Da må han jo nesten ligge, hvis ikke blir det søl overalt Neee, er bare til å tørke vekk det værste med bleia, for så å vaske med en klut. Går helt fint. 2
Gjest Sjokoladebolle Skrevet 18. oktober 2011 #12 Skrevet 18. oktober 2011 Neee, er bare til å tørke vekk det værste med bleia, for så å vaske med en klut. Går helt fint. Hvordan får du en ettåring til å stå stille nok til å få til det? Jeg jobber i en barnehage, så jeg ser for meg forskjellige scenaioer der jeg prøver å få livlige unger til å stå stille nok
SummerJoy Skrevet 18. oktober 2011 #13 Skrevet 18. oktober 2011 (endret) Hvordan får du en ettåring til å stå stille nok til å få til det? Jeg jobber i en barnehage, så jeg ser for meg forskjellige scenaioer der jeg prøver å få livlige unger til å stå stille nok Hun stod mer stille enn hun lå stille iallefall. Pleide gi en boks med q tips eller noe annet spennende hun kunne pille på oppå dolokket mens jeg skiftet.. Har i grunnen samme problem som TS med babyen på 9 mnd. Men heldigvis blir han alltid rolig, enn så lenge, når han får leke med tannbørsten sin. Vel, i to minutter iallefall..... Akkurat nok til å vaske stumpen. Puh. Endret 18. oktober 2011 av SummerJoy
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #14 Skrevet 18. oktober 2011 problemet med å bytte bæsjebleie stående er at jeg ikke kommer til mellom rumpeballene, de er godt klemt sammen....
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #15 Skrevet 18. oktober 2011 Vi "ga opp" stellebordet da dette ble et problem. Den kampen lot vi være og vi har hatt nok kamper som er mye viktigere enn det i ettertid. Synes det funker fint å la han stå. Har også gitt han interessante ting å leke med på dolokket
Gjest WendyClear Skrevet 18. oktober 2011 #16 Skrevet 18. oktober 2011 Hva med å klistre opp noen spennende klistremerker eller bilder over stellebordet. Eller rett og slett henge opp en rangle eller uro som han kan leke med. Dersom det ikke funker ville jeg fortsatt å gjøre det stående, er ingen vits å utsette han eller deg for unødvendig stress.
lille katt Skrevet 18. oktober 2011 #17 Skrevet 18. oktober 2011 problemet med å bytte bæsjebleie stående er at jeg ikke kommer til mellom rumpeballene, de er godt klemt sammen.... Hvis barnet står bøyd med hendene i gulvet, så kommer man til. Vi har speil som går ned til gulvet på badet, artig å stå med rumpa mot speilet og se om man kan kikke på seg selv opp ned .
Gjest imli Skrevet 18. oktober 2011 #18 Skrevet 18. oktober 2011 Eg har stort sett skifta bleier medan ungane har stått frå dei var rundt året. Både tiss og bæsj. Funkar heilt greitt det. Begge blei vanskelege å skifte på då dei var rundt halvåret, så stelte dei på matte på golvet frå den alderen.
Gjest pysepusen Skrevet 18. oktober 2011 #19 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg hadde skiftet stående! Men vi foretrekker begge at han ligger ved bæsj. Da pleier han få velge med seg en leke fra stua så ligger han forhåpentligvis i ro i noen minutter Her i huset velger vi oss andre kamper! 1
Gjest Kvikklunsj Skrevet 19. oktober 2011 #20 Skrevet 19. oktober 2011 Vi skiftet stående med og uten avføring i bleia fra eldstemann var en sprellende 1åring. Plutselig en dag ville han skiftes på liggende når han var 15 mnd. "pick your fights" er mottoet mitt:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå