Gå til innhold

utbrent...jeg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

hei...

er så utrolig trøtt i det siste...

sover og spiser normalt. er unge i 30årene.

har i det siste 6mnd skiftet jobb,noe som gjør at jeg jobber fra 9-8 hver dag (kun 8timer på lør+søndag). dette har jeg jobbet med i de siste 6mnd.

min jobb innebærer at jeg står 70% av jobben,og kan noen ganger stå i 3-4timer i strekk. dette forklarer hvorfor jeg har vondt i føttene. jobben innebærer også mye bæring og løfting fra varer som veier nesten ingenting til varer som veier 20kg.

i den siste mnd har jeg virkelig følt at jeg er sliten.til å med å sitte her og skrive dette gjør at jeg fåt vondt i musklene. når jeg f.eks har sovet en natt og våkner om morgenen,og skal stå opp fra sengen, så får jeg vondt i føttene.

dette er symptomer jeg aldri har følt,men som nå plager meg,for det er så merkbart...

har noen hatt det slik før?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber du hver eneste dag hver uke??? 9-20 hørtes veldig lenge ut, når du i tillegg har åttetimersvakter i helgene spesielt! Det er verken sunt eller lovlig å jobbe så mye. Og så mye ståing og gåing kombinert med utrolig lange arbeidsdager er ikke bra, så jeg synes virkelig ikke det er noe rart at du reagerer nå.

Jeg kan ikke tolke om du er utbrent, for det er en tilstand som arter seg veldig forskjellig fra person til person, og som har ulik varighet. Men hvis du fortsetter lenge med så mye arbeidspress, så mye ståing og så mye løfting at selv å sitte foran dataen gjør deg sliten og gir deg smerter...ja, da er du på god vei.

Jeg ble utbrent etter fem år i en mediejobb, der jeg jobba flere tolvtimersdager i uka, og annenhver helg, i tillegg til 9-17 hver dag som standard. Tok meg lang tid å innse det at jeg var syk, og nå, etter to år utenfor arbeidsslivet er jeg endelig på vei tilbake til friskhet. Jeg begynte å få symptomer ca halvannet år før jeg slutta, men hadde jeg tatt det på alvor tidligere hadde det nok ikke gått så galt.

Noen sypmtomer og konsekvenser av disse jeg hadde, og burde tatt på alvor:

* Konstant sliten, det hjalp ikke å sove.

* Mye hodepine (migrene), skuldersmerter og ryggsmerter.

* Sto på som et helvete på jobb, men orka ikke å gjøre noe utover det, feks møte venner, gå ut på byen eller trene. Det var bare jobbjobbjobb, og så kollaps på sofaen når jeg kom hjem.

* Hadde/har i tillegg hest, som jeg måtte ta meg av, og slitenheten gikk utover henne, i den forstand at hun fikk mindre oppmerksomhet og trening.

* Fikk kjempekort lunte, som gikk utover familie og venner.

* Utvikla angst, og gjemte meg på toalettet på jobben så ingen skulle se det. Hyperventilerte, fikk hjertebank, ble dårlig i magen og kvalm. Hver dag. Hadde til slutt en angstklump i magen døgnet rundt, så intenst at jeg ble vant til det.

* Sa nei til alt som ikke MÅTTE gjøres, fordi jeg aldri orka.

* Tenkte på jobben døgnet rundt, hadde konstant dårlig samvittighet, prøvde å gjøre alt og gjorde det jeg kunne for at ingen skulle merke det.

Lykke til, håper du finner en måte å roe ned arbeidsmengden på, for du kan jo ikke ha det sånn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...