MockingJay Skrevet 18. oktober 2011 #1 Skrevet 18. oktober 2011 I år som vanling skulle russe feiringene starte tidligere på blant annet russekroer av og til. Det er vanlig i vår by og jeg regner med at det er vanlig i andre byer også. Det er allerede startet andre plasser. MEN i år har vi et stort problem. Ingen vil leie lokaler, eller lignede til feiringen vår. De vil veldig gjerne leie ut vist det hadde vært bursdager i samme aldersgruppe, men ikke når ordet russ blir nevnt. Og russe tiden er ikke startet engang! Problemet er at russene i mai dette året tok litt for mye av, derfor vil de ikke leie til oss.Er det noen der ute som kan ha noen råd til hva vi kan gjøre? Ved en evenetuel feiring vil vi også ha godt vakthold så ingen blir for full, dette er noe vi også har understreket for utleierne. Men vi kan jo ikke akuratt garantere at noen ikke faller på et bord og ødelegger det. Det har jeg gjort i edru tilstand.
Gjest Regza Skrevet 18. oktober 2011 #2 Skrevet 18. oktober 2011 (endret) . Endret 8. april 2012 av Regza 6
MockingJay Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 18. oktober 2011 Tviler på det er så mye du kan gjøre. Skjønner de godt jeg. Skulle ha noen til å hjelpe mot fordommer, ikke understreke dem.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #5 Skrevet 18. oktober 2011 Det er vel ikke så mye å gjøre annet enn å mase og be, eventuelt finne alternative steder (utendørs, hjemme hos noen med stort hus og dumme foreldre) e.l. Er dessverre ingen menneskerettighet å feste. Hvis ikke så får dere leie et sted og kalle det "skolefest" eller noe istedet da!? Men jøss, starter dere så tidlig, virkelig? Det er ikke mange åra siden jeg var russ(2007) og da startet vi liksom forberedelsene 1-2 måneder før. Drøyt.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #6 Skrevet 18. oktober 2011 Hvis ikke så får du trøste deg med at siden dere ikke får festa, så får dere så godt rykte at neste års russ kanskje får leid steder haha 3
MockingJay Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 18. oktober 2011 Russen i Norge er en uting og en skam. Uenig:) Enkelt og greit:) Dette er ikke en tråd for å klage på russen, men for å hjelpe. Det er ikke forberedelser i den forstand, vi bor i en ganske så liten by. Vi har en uteplass som tillater 18 åringer og den er åpen kansje hver 6 mnd. Derfor arrangerer vi "Russekroer" igjennom året før mai slik at vi som gruppe blir mer spleiset. Det er mange borteboere og andre som man aldri ser som man kan bli kjent med. Rett og slett så ingen skal bli utestengt på livet største feiring:) Men de hadde vist ikke ødelagt noe i fjor, problemet var støy.(Tenker på leiing av grendehus og slikt). Og at uteplassene ikke tjente godt nok på å ha åpent for russen.
Gjest Raindrops Skrevet 18. oktober 2011 #8 Skrevet 18. oktober 2011 Høres ut som en utrolig kjedelig situasjon. Jeg var russ i en ganske liten by selv, og her var det egentlig aldri noe problem med utestedene. Det var vel bare ett utested som nektet russen å komme inn (iallefall i mai), men vi hadde fortsatt russekroer andre steder gjennom hele året. Men hvis de ikke tjener nok, er det fordi ingen kjøper noe, eller fordi dere slipper inn gratis? 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #9 Skrevet 18. oktober 2011 Hvis dere bor på et så lite sted så er dere vel ikke så mange russ heller? Hva med å arrangere treff hjemme hos noen? Går greit å skvise 20-30 stk inn i et vanlig bolighus. Eventuelt kan dere skrive kontrakt med de dere vil leie hos og garantere for at eventuelle skader blir dekket.
MockingJay Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter #10 Skrevet 19. oktober 2011 Vi tar inngangs penger, det er bare at de ikke tjener nok på salg av drikke der inne. Uansett hvordan man vrir og vender på det så er det bestandig en som får inn annen alkohol som blir drukket av istedet fordi det er billigere. Vi er nok ikke så få at vi er 20-30 russ:p Vi er bortigmot 200 russ i år. Det er fordi det er mange fra andre byer rundt omkring som må flytte hit for å kunne gå på den linjen de ønsker. En sånn kontrakt om at vi garanterer skade erstatning høres ut som en god ide. Men jeg mener at vi allerede har foreslått det til de som leier lokalene. Vi har faktisk fått tak i en plass, men dette lokale huser bare rundt 70 stk, og er ikke helt ideel med tanke på at det kan komme 200. Når det blir varmere i været igjen skal vi bare slå opp partey telt og sånn, men i Finnmark er det frost i bakken akuratt nå. Blir oppgitt, det er for dumt at 16 åringer får leie lokaler (selfølgelig er det foreldrene som står som verger) og feste. Dette er noe utleiere vet, men vi russ får ikke lov.. Blir oppgitt.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #11 Skrevet 19. oktober 2011 Det er mange borteboere og andre som man aldri ser som man kan bli kjent med. Rett og slett så ingen skal bli utestengt på livet største feiring:) Neppe :gjeiper: Russ er forbundet med fyll, bråk, ødeleggelse og manglende evne til å gjøre opp økonomiske forpliktelser. Det er slik over hele landet, og det er ikke uten grunn. Selv om du har de beste intensjoner om å gjøre ting skikkelig, så vet du ikke hvordan det utvikler seg. Plutselig står du ansvarlig for et digert beløp ingen vil hjelpe de gå betale, og da går det utover både ditt og "russens" navn. Jeg har jobbet på og vært med å drive et utested, og vi skydde russ som pesten. 16-åringer som har foreldrenes samtykke har også foreldre som betaler om noe skulle skje, det har ikke "ansvarsfulle" 18 år gamle russ. Det kan ta flere år og utallige møter i forliksråd og rett før man får pengene sine. Russ tror de er voksne, men egentlig er det mange drittunger uten snev av økonomisk styring som tror ting er enkelt og greit, og skal forsøke seg i det voksne liv, Og går på trynet. Og det vil ingen bedrifter være en del av. Jeg tror nok dere må finne andre løsninger, enten foreldre som stiller økonomisk garanti, eller leie telt og sette opp på idrettsplass e.l. Om noen år forstår nok du også hvorfor folk er/var skeptiske. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå