Gjest thelife Skrevet 17. oktober 2011 #1 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg er 17 år og sliter psykisk. Jeg er ikke flau over det - derfor velger jeg å ikke skrive dette under anonym bruker. Hvorfor jeg sliter går jeg ikke ut med, men jeg har slitt siden barndommen ( ikke fysisk vold, men psykisk vold - om jeg kan kalle det det ). Jeg er mye sint mot familien min. Jeg kjefter, banner, orker ikke å prate til dem, sier stygge ord som jeg vet sårer dem, enda jeg ikke vil det. Tror også jeg er på nippet til å ha sosial angst. Jeg er usikker på hva venner og andre mennesker tenker om meg, og redd for at de ikke skal like meg. Jeg har mistet mange venner, og er redd for å miste de få jeg har igjen. Jeg har gått til helsesøster i 4 år, og hos legen i hele sommer. Dette har ikke hjulpet meg. Legen henviste meg derfor til psykolog, men jeg fikk avslag og beskjed om å søke hjelp hos helsevesenet for ungdom (helsesøster osv). Hva faen skjer med verden?! Jeg trenger hjelp, ikke beskjed om å gå til noe som ikke hjelper. Jeg må ha hjelp til å takle deprisjoner, sinne og usikkerhet. For et dårlig helsevern vi har i Norge.. Jeg vurderer å spørre legen min om tabeltter for deprisjon og sinne. Har dere noen erfaringer med slike medisiner?
Gjest thelife Skrevet 17. oktober 2011 #3 Skrevet 17. oktober 2011 Det er psykolog hos BUP jeg ble henvist til. De skjønte det sånn at jeg ikke hadde gode nok grunner til å få hjelp. (noe det så sbsolutt er)
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #4 Skrevet 17. oktober 2011 Da må du klage eller søke på nytt. Det skal ganske mye til for å ikke få komme til når man er under 18 år, så kanskje du skal se på det som at du er friskere enn du tror? Om du tenker deg selv som frisk så vil du bli friskere.
Auri Skrevet 17. oktober 2011 #5 Skrevet 17. oktober 2011 Det kan være at legen ikke greide å forklare godt nok i henvisningsbrevet hva problemet var, eller at du ikke har greid å forklare godt nok til legen din. Det kan også være at de rett og slett har alt for mye å gjøre på BUP hos deg. Det burde stå noe om klage i brevet du har fått, hvis ikke må du få legen din til å sende en ny henvisning. Hvis fortsatt ikke BUP kan ta deg, må du vurdere privat psykolog. Det finnes opptil flere som har en avtale med det offentlige, slik at de er innunder egenandels/frikort-ordningen. 2
Gjest thelife Skrevet 17. oktober 2011 #6 Skrevet 17. oktober 2011 Skal bestille ny legetime. Kom over den kroniske lidelsen dystymi og har ligget å lest om den i en time nå. Alt med denne lidelsen er så skremmende lik min situajson at jeg rett og slett braste sammen i gråt fortvilende situasjon som 17 åring.
Auri Skrevet 17. oktober 2011 #7 Skrevet 17. oktober 2011 Ikke les om diagnoser. Jeg leste meg ihjel om diagnoser som tenåring og var overbevist om at jeg var både manisk depressiv og psykopat. Beskrivelse av veldig mange sykdommer (fysiske og psykiske) er veldig generelle på papiret og mange kan kjenne seg igjen. Å få en diagnose er en omstedig prossess for en grunn. Jeg skjønner du er fortvilet, og det har du all lov til å være. Men ingenting blir bedre av at du sitter og leser om sykdommer på nett. 5
Gjest thelife Skrevet 18. oktober 2011 #8 Skrevet 18. oktober 2011 Sitter ikke å leser og diagnoser, kom over denne når jeg leste om et slags medikament, og denne stemte så veldig at jeg må snakke med legen min om det. Problemene i livet mitt har pågått i 11 år. Begynte å se svart på livet allerede i 8 klasse. Trenger hjelp.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #9 Skrevet 18. oktober 2011 Du må iallfall slutt og spekulere på hvilke sykdommer du har. Dette er ikke noe du skal google, blir det bare verre. Jeg har slitt pyskisk helt siden ungdomsskolen, og ALDRI ser jeg på meg selv som syk når jeg har de verste periodene. Ofte er det sånn, at de som sliter mest aner ikke at de er syke engang. Jeg må bli det fortalt når jeg får tilbud om innleggelse. Nå høres jeg ekstrem ut, men jeg er et oppegående menneske altså, forsøker å studere og lever et normalt liv. Poenget mitt er at du må ikke sette deg ned og fokusere på alt som kan være galt med deg, og iallfall ikke sitte og finne diagnoser selv på internett, for da blir det bare krøll i hodet. Det kan faktisk godt være at du anser deg selv som sykere enn du faktisk er. Se på deg selv som frisk, lev livet som om du er frisk, tren for å få ut frustrasjon og la legen ta seg av det som går på psyken og kroppen. Hadde jeg fått avslag fra BUP så hadde jeg iallfall regnet meg som ganske frisk. Du sliter, men prøv å fokusere på at du skal ha det bra og at du ikke er sykere enn du tillater deg selv å være. Få legen til å sende ny henvisning eller klag på vedtaket, benytt deg av helsesøster, lege og PPT tjenesten i mellomtiden. 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #10 Skrevet 18. oktober 2011 Skal bestille ny legetime. Kom over den kroniske lidelsen dystymi og har ligget å lest om den i en time nå. Alt med denne lidelsen er så skremmende lik min situajson at jeg rett og slett braste sammen i gråt fortvilende situasjon som 17 åring. Jeg tror det er mange her som kjenner seg igjen i beskrivelsen av dystymi altså. Herregud, det er jo farlig å sitte og lese sånn som dette altså, det beskriver jo 90 prosent av befolkningen. Ikke tenk med på det og la legen ta seg av diagnoser osv. 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #11 Skrevet 18. oktober 2011 Har du adhd/add, aspergers eller noe?
Auri Skrevet 18. oktober 2011 #12 Skrevet 18. oktober 2011 Ikke gi jenta enda flere diagnoser hun kan gi seg selv. TS; Dystymi er en veldig vag sykdom, og man må utelukke alt annet før noen får den diagnosen. I tillegg må det ha vedvart minst to år i voksen alder, mao. etter at man er fedig med tenårene og puberteten. Det er veldig generelle sykdomstegn (symptomene er prikk like som om du leser om "vnalig" depresjon) og er ikke en diagnose som blir satt lett. Jeg tror nok du "bare" er vanlig deprimert, som har helt like symptomer. 1
Kråkesaks Skrevet 18. oktober 2011 #13 Skrevet 18. oktober 2011 Tråden er ryddet for krenkelse og oppfordring til lovbrudd. Kråkesaks.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå