Gå til innhold

Anskaffelse av første hund


Butterball

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg håper å kunne få min første hund neste sommer (2012), er valpesyk som bare det! Men jeg har aldri gjort dette før, og lurer på en ting (i denne omgang).

Når tar man kontakt med oppdretter? Jeg vet hvilken rase jeg vil ha, og jeg har funnet en oppdretter jeg gjerne vil ha valp fra, men er redd det virker masende om jeg tar kontakt 8 mnd før jeg kan få hunden :P Og hva spør man om? Først og fremst trenger jeg jo å vite om de har valpeplaner som passer, men er det noe mer jeg bør avklare med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cupcakes

Du burde absolutt ta kontakt så tidlig. De fleste seriøse oppdrettere vil gjerne få god kontakt med valpekjøperene før de avgjør hvem de vil selge valper til. Og noen har lister med mange intrisserte alt fra planlegging av et kull. Og du kan jo si når du ønsker valp, og forklare hvorfor på akkurat det tidspunktet, regner med at det er da du har ferie til å ta i mot en valp siden det var sommeren du ville ha :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon.. Tenkte jeg skulle skaffe hund neste år. og allerede vært i kontakt med en oppdretter. Så det er nok lurt å begynne å finne ut hvem som planlegger kull og ta kontakt med den oppdretteren. Hva slags hund tenker du å skaffe? :)

Skjønner hvordan det er å være valpesyk. hehe. har vært det i mange år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dere virker veldig seriøse som vil ta kontakt allerede nå, og det er ingenting som er bedre for en oppdretter enn nettopp det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at de fleste oppdrettere nok vil sette pris på at man tar kontakt tidlig, for da viser man at man tar det seriøst og at man forbereder seg godt på forhånd. At det ikke bare er et impulskjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med flere oppdrettere.

Spør og grav, siden det er din første hund er det viktig at oppdretter er seriøs, har mulighet, tid og lyst til å hjelpe deg og din kommende valp.

Be gjerne om å se helseattester dersom du ikke søker de opp på DogWeb.

Endret av Whiquila
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange fine svar! Til deg som spurte så er det Whippet jeg vil ha :)

Har tatt kontakt med en oppdretter nå, og der var det allerede reservert valper så det var nok ikke dumt. Men hva gjør jeg videre? Tenker at jeg vil finne ut om dette er en god oppdretter eller ikke, men jeg aner ikke hva jeg skal spørre om! :P Og er det vanlig å besøke oppdrettere? Tenker både i forhold til å se om folkene virker å ha orden i sakene, samt å se om min småallergiske samboer reagerer på rasen. Tror neppe han gjør det, men vil jo være 110% bombesikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar! Til deg som spurte så er det Whippet jeg vil ha :)

Har tatt kontakt med en oppdretter nå, og der var det allerede reservert valper så det var nok ikke dumt. Men hva gjør jeg videre? Tenker at jeg vil finne ut om dette er en god oppdretter eller ikke, men jeg aner ikke hva jeg skal spørre om! :P Og er det vanlig å besøke oppdrettere? Tenker både i forhold til å se om folkene virker å ha orden i sakene, samt å se om min småallergiske samboer reagerer på rasen. Tror neppe han gjør det, men vil jo være 110% bombesikker.

Jeg synes absolutt det er flott at dere tar kontakt så tidlig! Ingenting er bedre enn en gjennomtenkt og seriøs kjøper! Skikkelige oppdrettere ønsker jo engasjerte kjøpere, og skal være flinke til å følge opp også etter at dere har anskaffet dere hund.

Jeg synes dessuten det er viktig at dere besøker oppdrettere i vurderingsperioden, særlig siden samboeren din kan reagere på whippet. Dette vil jeg anbefale dere å være åpen om med oppdrettere, og når dere har bestemt dere for en kan dere kanskje høre om det er mulighet for å låne en av hundene hjem i en liten periode for å sjekke hvordan samboer reagerer? Jeg tror en oppdretter vil sette mye mer pris på det, enn å kanskje få levert en 5 måneder gammel valp på døra på grunn av allergi.

Det er meningen at dere skal spørre og grave til dere føler at alle spørsmål er besvart! :jepp:

I tillegg vil oppdretterbesøk gi dere en "vibe" på hvordan miljøet virker, hvordan hundemamma er, om dette er en oppdretter dere får en god tone med, som vil følge dere opp i framtiden. Gjør gjerne litt research og ha spørsmål klar angående stamtavle, helseproblemer og testing.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...