Gå til innhold

Hvorfor synker kakene i midten?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå har jeg nettopp en sjokoladekake i ovnen som så ut til å bli "verdens mest perfekte" et øyeblikk. Nå, når den snart er ferdig, har det blitt et stort krater i midten.

Hvorfor skjer dette? *irritert*

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Fordi deigen ikke er tilstrekkelig stekt i midten. Det har ikke blitt fast kake i midten, og er fremdeles røre. Stikk en pinne i midten av kaken mens den står i ovnen. Er det røre på pinnen må kaken står litt tid. Er pinnen uten røre er kaken ferdig.

Hvis den begynner å bli brent i kantene og fremdeles er røre i midten, kan du dekke den med aliminiumsfolie mens den steker litt til:)

Edit: Skrivefeil

Endret av Fanta Exotic
Skrevet

Fordi deigen ikke er tilstrekkelig stekt i midten. Det har ikke blitt fast kake i midten, og er fremdeles røre. Stikk en pinne i midten av kaken mens den står i ovnen. Er det røre på pinnen må kaken står litt tid. Er pinnen uten røre er kaken ferdig.

Hvis den begynner å bli brent i kantene og fremdeles er røre i midten, kan du dekke den med aliminiumsfolie mens den steker litt til:)

Edit: Skrivefeil

Joda. Dekket den med bakepapir (var det jeg hadde). Kaka er stekt i midten, den, men like fullt er det krater der også.

Skrevet

Jeg innbiller meg det kan være fordi det er for mye bakepulver i :)

Skrevet

Det har noe med at bakepulveret ikke er blandet godt nok ettersom jeg har forstått. Det er viktig å blande ut bakepulveret med melet før man tilsetter det i resten av blandingen.

• Liker 1
Skrevet

Ta ett blaut handkle rundt formen, som du fjerner på slutten av steketiden, kle formen med bake papir på kantene også, og vips så har du en kake som blir høy og jevn :-) og ikke vær fristet til å ta den ut før kan stikke i den med strikkepinne som det ikke er noe igjen på. :-)

Skrevet

Grunnen til at det kan skje er av ulike årsaker.

*temperaturen i ovnen din var for lav eller høy.ikkje altid alle ovner har samme temperatur.men det som kan ver et triks er å skru varmen litt høgere og skru ned når du setter kaken inni.da temperaturen synker litt kver gang du åpner ovns døren.men for å finne ut om ovnen din har rett temperatur så er det lurt å teste temperaturen på ovnen.

* Veldi lurt å huske på å ha alle ingrediensene i romtemperatur.

* husk å ikke åpne ovnen for ofte.eller stikk mye i kaken før tiden er omtrent gått ut.

viss du følger desse tipsene så skal det nok gå bra.viss ikke så har eg et ekstra tips.at det går an å få kjøpt noe som heter SP (spongecake stabilisator).og det skal hjelpe kaker som inneholder egg til å ikke falle sammen.litt usikker på kor man kjøper det i butikken.har hørt noen har nevnt jernia.men er usikker.har sett det i noen nettbutikker vertfall.

lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...