Chiyo Skrevet 17. oktober 2011 #1 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg bor på et kollektiv, hvor jeg nesten ikke bruker kjøkkenet. Nå flyter det av søppel på gulvet der inne. Jeg har skrevet en lapp, men jeg vet ikke om jeg tørr å ligge den på kjøkkenbordet. Tenk om de andre syns jeg klager for mye. Men kjøkkenet er skikkelig ekkelt nå. Hva hadde dere tenkt om dere så denne lappen: To all flatmates, Not to be a nag, but can you please pick up the mess you have made. As you can see, the garbage will not pick itself up, and I would rather not clean for anyone but myself. This kitchen is disgusting! Thanks, Chiyo Hva gjør jeg? Tenk om jeg blir stemplet som en kjerring og ryddefrik, noe som jeg ikke er, men jeg kjøkkenet ser helt jæææævlig ut. Jeg er så feig. 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #2 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg hadde ikke skrevet "and I would rather not clean for anyone but myself. This kitchen is disgusting!", for der kan de føle seg litt fornærma, støtt, whatever. Dette hadde jeg levert på kjøkkenbordet: To all flatmates, Not to be a nag, but can you please pick up the mess you have made. As you can see, the garbage will not pick itself up Thanks, Chiyo 3
The Kitten Skrevet 17. oktober 2011 #3 Skrevet 17. oktober 2011 Har du mulighet for å snakke med dem, fremfor å skrive en lapp? 2
Fanta Exotic Skrevet 17. oktober 2011 #4 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg hadde tatt en prat mer seriøst enn en lapp
Chiyo Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg hadde ikke skrevet "and I would rather not clean for anyone but myself. This kitchen is disgusting!", for der kan de føle seg litt fornærma, støtt, whatever. Dette hadde jeg levert på kjøkkenbordet: To all flatmates, Not to be a nag, but can you please pick up the mess you have made. As you can see, the garbage will not pick itself up Thanks, Chiyo Jo det høres mye bedre ut, men jeg ville liksom understreke at det så veldig ekkelt ut der inne. Men jeg skjønner hva du mener. Jeg bare syns det er utrolig urettferdig og respektløst mot de som faktisk er flinke til og holde kjøkkenet rent etter seg. Jeg er ikke veldig ryddig av meg, men når det kommer til felles kjøkken roter jeg ikke. Det er jeg veldig streng på.
Chiyo Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #6 Skrevet 17. oktober 2011 Har du mulighet for å snakke med dem, fremfor å skrive en lapp? Jeg kjenner dem ikke enda. Det er universitets kollektiv. Vi har alle stor rom med eget bad og vi bruker ikke mye tid på kjøkkenet. Jeg har bare pratet med en av dem.
Gjest Katee Skrevet 17. oktober 2011 #7 Skrevet 17. oktober 2011 Ville ha kuttet den siste biten, som AB over også kommenterer. Men det kan kanskje være greit å ta dette opp med alle samlet slik at dere kan få diskutert litt og alle kan få komme med sine meninger? Jeg tror det er lettere for folk å ignorere lappen din enn om du tar det opp med dem muntlig
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #8 Skrevet 17. oktober 2011 Your mum does not live here. Therefor you have to take care of your own mess - or invite your mum over to do it for you! 3
altflyter Skrevet 17. oktober 2011 #9 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg ville prøvd å sette meg ned med alle sammen, og laget en liste over hva man har ansvar for og hvordan et rom skal se ut når man forlater det. Så slipper du mye frustrasjon...
Brunhilde Skrevet 17. oktober 2011 #10 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg er i grunnen enig med Altflyter. Dessuten er det jo en gylden mulighet til å bli kjent med de du deler kjøkken med, ikke sant?
Gjesten Skrevet 17. oktober 2011 #11 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg synes lappen høres grei ut, jeg. Bor i kollektiv selv, og hadde egentlig syntes det var vel så greit å få en sånn lapp fremfor å måtte ha en klein samtale med de andre (i alle fall så lenge du ikke kjenner dem). 1
Chiyo Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #12 Skrevet 17. oktober 2011 Your mum does not live here. Therefor you have to take care of your own mess - or invite your mum over to do it for you! Hahaha! Stjerne i boken! 1
vanskapning Skrevet 17. oktober 2011 #13 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg ville nok heller prøvd å snakke med dem. Men, dersom det er vanskelig å få samlet alle sammen (noe det ofte er i kollektiv, samme problemet her), er det nok like greit å skrive den lappen. Ville nok også kuttet ut den siste biten du skrev. Dersom det allikevel ikke bedrer seg etter det, så bør du nok heller ta det opp face to face. Skjønner ikke hvordan folk får seg til å rote sånn når de bor i kollektiv... Bor i kollektiv selv, og jeg får dårlig samvittighet dersom jeg lar stekepanna ligge framme noen timer etter jeg har brukt den. De jeg bor med derimot kan gjerne la stekepanna stå framme, med matrester i, i flere dager. Rommet mitt ser ofte bomba ut og jeg er slettes ikke en ryddig person, men fellesareal synes jeg det er viktig å være nøye med at er ryddig! Krever heller ikke mye av dem. 1
pinar Skrevet 17. oktober 2011 #14 Skrevet 17. oktober 2011 Syns du kan skrive en lapp i første omgang, fordi det av erfaring er vanskelig å få alle samlet. Folk er sjeldent hjemme samtidig og noen nesten ikke i det hele tatt. Kan være greit å sette opp en slik lapp, også kanskje legge til et spørsmål om folk er innteresert i et møte, for å snakke, sette opp vaskeliste etc?
Chiyo Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #15 Skrevet 17. oktober 2011 (endret) Åhhh! Nå var jeg nettopp inne på kjøkkenet og det er noen som har plassert masse mat i MIN kjøleskap hylle! Nå er det ikke plass til noe som helt når jeg skal handle i morgen. Jeg fatter ikke hvordan folk kan være så uomtenksomme. Spesielt når de ikke kjenner meg en gang. Endret 17. oktober 2011 av Chiyo
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #16 Skrevet 17. oktober 2011 Åhhh! Nå var jeg nettopp inne på kjøkkenet og det er noen som har plassert masse mat i MIN kjøleskap hylle! Nå er det ikke plass til noe som helt når jeg skal handle i morgen. Jeg fatter ikke hvordan folk kan være så uomtenksomme. Spesielt når de ikke kjenner meg en gang. Flytt maten til en annen hylle? Ellers lar du jo deg tråkke på!
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #17 Skrevet 17. oktober 2011 skriv en lapp ja. Men ja, skriv i en hyggelig 'tone' først. bedrer det seg ikke kan du etterhvert bli litt 'surere' på neste lapp Jeg bor i studentkollektiv som drives av studentsamskipnaden her, og vi har en veldig fin ordning; Det kommer vaskedamer hit en gang i mnd, og er ikke kjøkkenet rent så må vi betale bot Vi har uansett ganske reint kjøkken da. Men bodde i et kollektiv tidligere og da var det BARE rot og øppel og mugg overralt... satte jeg fra meg lapper så ble de bare tatt bort, faktisk o.O Og jeg fortsatte å kaste muggbrød og grønnsaker som jeg fant nederst i skuffer... Tilslutt bare brøla jeg ut akkurat hva jeg mente om saken da det var mange tilstede Men ja, kan være vanskelig å samle alle.... bare sett frem lapper og plag de med lappene til det blir bedre syns jeg!! Eventuelt sleng fra deg ting på gulvet. Du skal da ha plass til å lage mat du og...
Gjesten Skrevet 17. oktober 2011 #18 Skrevet 17. oktober 2011 Åhhh! Nå var jeg nettopp inne på kjøkkenet og det er noen som har plassert masse mat i MIN kjøleskap hylle! Nå er det ikke plass til noe som helt når jeg skal handle i morgen. Bare flytt maten, Chiyo, det hadde jeg gjort. Rettelse, det HAR jeg gjort. Man skal ikke la seg tråkke på. 2
antibac Skrevet 17. oktober 2011 #19 Skrevet 17. oktober 2011 Har lignende erfaring. Jeg skreiv en ganske sur lapp, det funka, men bare en liten stund. Nå flytter heldigvis han ene som roter mest da. Hadde noen satt mat i hylla mi, hadde jeg satt maten på kjøkkenbenken. 1
Chiyo Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #20 Skrevet 17. oktober 2011 Bare flytt maten, Chiyo, det hadde jeg gjort. Rettelse, det HAR jeg gjort. Man skal ikke la seg tråkke på. Men da kan det være at personen blir sint på meg. Jeg vet det, jeg er en tøffel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå