Gå til innhold

Kjøpe hus med min far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt historie først...

Mine foreldre er gått fra hverandre. Dvs at min alkoholiserte mor har funnet seg en ny mann. Hvilket er helt ok. Problemet er bare at huset mine foreldre hadde sammen var samlingsplassen for hele familien. Både på min fars og min mors side. Nå er familien derimot splittet, og vi har ingen plass å samles skikkelig. jeg eier en liten leilighet og min far har kjøpt en liten leilighet, og vi ønsker noe større slik at vi kan samle det som er igjen av familien. Min far har ikke lyst å kjøpe hus sammen med meg dersom hans sønn, som også er min bror kan komme å kreve noe den dagen han forlater oss, da det ville satt meg i en håpløs økonomisk situasjon. Jeg er alene med ett barn, har en normal inntekt. Min far vil derfor at vi skal kjøpe hus sammen, men at det skal være mitt og at han har borett så lenge han lever. Er det mulig? Uten at min bror kan komme og kreve noe senere? Vi har ikke kontakt med min bror, har ikke hatt det på 15 år.

Huset vi vil kjøpe ska da være med leilighet slik at vi begge har privatliv samtidig som vi er samlet. Blir veldig takknemlig om noen kan svare meg på dette. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei..

det er fult mulig å gjøre det sånn ja..

men anbefales og få en advokat til å sette opp en kontrakt.

som sier at han har borett så lenge han lever og etter han er borte,så skal alt overlates til deg og ikke broren din.

dette er ingen sak:)

• Liker 1
Skrevet

Litt historie først...

Mine foreldre er gått fra hverandre. Dvs at min alkoholiserte mor har funnet seg en ny mann. Hvilket er helt ok. Problemet er bare at huset mine foreldre hadde sammen var samlingsplassen for hele familien. Både på min fars og min mors side. Nå er familien derimot splittet, og vi har ingen plass å samles skikkelig. jeg eier en liten leilighet og min far har kjøpt en liten leilighet, og vi ønsker noe større slik at vi kan samle det som er igjen av familien. Min far har ikke lyst å kjøpe hus sammen med meg dersom hans sønn, som også er min bror kan komme å kreve noe den dagen han forlater oss, da det ville satt meg i en håpløs økonomisk situasjon. Jeg er alene med ett barn, har en normal inntekt. Min far vil derfor at vi skal kjøpe hus sammen, men at det skal være mitt og at han har borett så lenge han lever. Er det mulig? Uten at min bror kan komme og kreve noe senere? Vi har ikke kontakt med min bror, har ikke hatt det på 15 år.

Huset vi vil kjøpe ska da være med leilighet slik at vi begge har privatliv samtidig som vi er samlet. Blir veldig takknemlig om noen kan svare meg på dette. :)

Dere trenger advokathjelp til riktig kontrakt.

Tror og mener at dere ikke kommer utenom den misntearven som pliktes overført til barn.

Det er vel pliktdelsarven som fanger dette.

Arvelova:

Kapittel IV. Pliktdel. § 29. To tredjepartar av formuen til arvelataren er pliktdelsarv for livsarvingane. Men pliktdelsarven er aldri større enn 1.000.000 kroner til kvart av barna til arvelataren eller til kvart barns linje, likevel såleis at grensa for ein fjernare livsarving er minst 200.000 kroner til kvar einskild.

Arvelataren kan ikkje i testament rå over pliktdelsarv med mindre det er særleg heimel for det.

Skrevet

Siden faren lever kan han gjøre hva han vil med sine egne penger. Han kan feks gi bort pengene som skal dekke hans del av huset til sin datter og la huset kun stå på dattera. Da har ikke sønnen noe han skulle sagt den dagen arv kommer på tale.

• Liker 4
Gjest Solsmil
Skrevet

Han kan gi bort sin del av huset til deg, mens han ennå lever. Da har ikke sønnen hans rett på noe av det du har fått. Han kan la huset stå på deg (selv om han bor der, og du lar han bo der - så kan han likevel gi alt bort til deg slik at du får det når han går bort).

Skrevet (endret)

Eller du kan kjøpe og han leie av deg. Sånn juridisk så er det sannynsligvis mest rett for i vi har pliktarv i Norge. Du vil også måtte betale skatt av arven om du får hans bolig da det sansynligvis er verd mer enn det en kan arve uten å måtte betale for det.

Endret av liv
  • Liker 1
Skrevet

Av erfaring:

Dere må være fullt klar over at dere med dette slår spikeren i kisten for en eventuell forsoning med din bror og din far sin sønn ...

... i tillegg må du være klar over at dersom det kun er deg og din bror som er hans barn så blir du etter all sannsynlighet fullt ansvarlig dersom din far skulle bli syk og pleietrengende på sine gamle dager.

Begge deler har jeg sett i nær familie og begge deler var en stor belastning for alle de involverte.

Hvis dere har tenkt gjennom alle slike forhold så må dere gå til advokat for å ta de rette grepene. Det er mye som skal passes på - man kan ikke uten videre gi store summer til et av barna og ingenting til et annet.

Skrevet

Snakk med en advokat. Det er noe som heter pliktdelsarv. Det betyr at faren din ikke kan gi deg en FOR stor sum på en gang, uten at broren din skal kunne stille spørsmålstegn ved dette. det beste er om han gradvis overfører huset på deg, så summen blir liten nok per måned til at ingen kan protestere...

Skrevet (endret)

Snakk med en advokat. Det er noe som heter pliktdelsarv. Det betyr at faren din ikke kan gi deg en FOR stor sum på en gang, uten at broren din skal kunne stille spørsmålstegn ved dette. det beste er om han gradvis overfører huset på deg, så summen blir liten nok per måned til at ingen kan protestere...

Det er vel ingenting som heter pliktdelsarv når vedkommende ikke er død :klo: Når man er i live kan man gi bort pengene sine til akkurat den man vil så lenge man ikke er umyndigjort eller man sitter i uskifet bo.

Endret av Helen
Skrevet

Det er vel ingenting som heter pliktdelsarv når vedkommende ikke er død :klo: Når man er i live kan man gi bort pengene sine til akkurat den man vil så lenge man ikke er umyndigjort eller man sitter i uskifet bo.

Det er faktisk slik at det kan man ikke. Om det er store summer det er snakk om, kan det andre barnet faktisk protestere på dette. Tro det eller ei...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er faktisk slik at det kan man ikke. Om det er store summer det er snakk om, kan det andre barnet faktisk protestere på dette. Tro det eller ei...

Ikke i følge denne siden.

Arveloven sin hovedregel betyr ikke at barn har krav på å arve. Ingen har plikt til å etterlate seg noe verken til barn eller ektefelle. Så lenge man er i live, står man fritt til å gjøre hva man vil med de verdiene man selv eier.

Et foreldrepar med tre barn kan for eksempel velge å gi hytta til et av barna, eller selge den rimelig til et av barna med bruksrett for seg selv livet ut. De samme foreldrene kan ta opp et lån på sin bolig og gi pengene til et av sine barn, eller de kan selge boligen rimelig til et av barna med bruksrett for seg selv livet ut. De kan også gi bort verdier til utenforstående, for eksempel til veldedige formål eller venner de ønsker å hjelpe. I tillegg kan de selvsagt bruke opp verdiene.

Endret av Helen
Skrevet

Ikke i følge denne siden.

Hm... Da må de ha endret det siden jeg hadde rettslære:S

• Liker 1
Skrevet

Hm... Da må de ha endret det siden jeg hadde rettslære:S

Neida, det er bare du som har misforstått litt.

Når det gjelder ARV, altså at faren er død, så gjelder de reglene du sier.

Men faren til ts kan gjøre hva han vil med pengene før han dør. Så om de kjøper et hus, og han betaler en million kr, og hun betaler en million kroner (altså 50-50), så står han fritt til selge sin andel til datteren sin til den prisen han vil. Hun kan kjøpe den delen for feks 300.000 kr selv om han betalte en million.

Det er mange som spekulerer i slike ting, men det som er viktig er at han rekker å gjøre det før han dør.

Skrevet

For å presisere kravet, det handler ikke om giver/arvelater er levende eller død, det handler om disposisjonen er gjort med tanke på om faren skal ordne sine ting i live eller tilstanden etter sin død.

Pliktdelsregler må følges hvis han handler for å sørge for tilstanden etter at han går bort.

Giver står fritt, hvis det handler om at han skal ordne seg i live.

Her må man se på den konkrete saken, og selv om giver står temmelig fritt så er det ikke uten videre at en gammel mann kan gi bort alt han har.

Skrevet

Kan jeg spørre hva som skjedde med broren, siden dere ikke har kontakt?

Skrevet

Ja dette er slik jeg også oppfatter det da dette er svært urimelig.

Det er i grunnen bra også da arven bør deles likt mellom barn uansett hva man mener. Føler en at noen barn har stilt mer opp for en får en heller betale for det.

Det kan fort blir trynetillegg og eldre senile foreldre kan bli manipulert.

Skrevet

Ja dette er slik jeg også oppfatter det da dette er svært urimelig.

Det er i grunnen bra også da arven bør deles likt mellom barn uansett hva man mener. Føler en at noen barn har stilt mer opp for en får en heller betale for det.

Det kan fort blir trynetillegg og eldre senile foreldre kan bli manipulert.

Så lenge dette blir gjort som en livsdisposisjon, er det ingen ting som hindrer foreldrene å forskjellsbehandle barna. Det heter ikke arv før man er død.

Min far har gitt bort alt han har til min halvsøster, og det er ingenting jeg kan gjøre med det.

Gjest Ts Janne
Skrevet

Tusen takk for alle svar :) Kjekt at dere tok dere tid til ett så "kjedelig" spørsmål. Ble litt klokere, men som flesteparten av dere sier er det nok best å ta kontakt med advokat.

Kan jeg spørre hva som skjedde med broren, siden dere ikke har kontakt?

Han er for øyeblikket tung rusmisbruker. Vi har prøvd å strekke ut til han fra tid til annen flere ganger i årenes løp, men har gitt opp. Vet at det ikke er slik en familie bør gjør, men vi er rett og slett utslitt. Han har heldigvis ikke barn. Dersom situasjonen endrer seg, og han får en bedre livssituasjon vil vi jo selvfølgelig at han skal komme seg best mulig opp og frem, og da også få arv. Erfaringsmessig tviler jeg sterkt, men det er lov å håpe... Nå vil vi bare holde sammen det som er igjen av familien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...