Gå til innhold

Glupsk mastiff.


Maryell

Anbefalte innlegg

Har en mastiff på 4 år, som lider av tidvis glupskhet.

Han drikker til han spyr og spiser til han spyr.

Dvs. han får ikke så mye mat at han kan spise til han kaster opp, men han spiser så altfor fort.

Er han tørst så ryker hele vannskåla og så ligger den gjerne på gulvet innen 5 minutt.

Han fores for øyeblikket på vom nr.25

Er det eneste alternativet å dele opp maten i små porsjoner?

Eller kan han rett og slett ha en litt følsom mage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes spesielle matskåler i dyrebutikkene for dyr som spiser for fort.

Det er kanskje bedre for han å spise tørrfor? Vom er noe vi ofte bruker for å feite opp tynne hunder og katter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slukhalser har godt av å få maten porsjonert ut

Det du kan gjøre om han får tørfor,gi 1/3 av foret,vent til han har spist opp OG svelget.Vent et minutt og gi så 1/3 del til. Event. kast 1/3 på gulvet slik at han må fakisk røre på seg for å få i seg mat og bruker derfor lengre tid.

Ang vann,ville jeg holdt vannskåla og hatt i mindre vann.La han slurpe i seg en del,så løfter du opp skåla en stund så han igjen må svelge og Puste..

Ville tatt en tur innom vetrinær også,utelukke problemer med lukkemuskel i magen./magesyre osv.

og der leste jeg vom og hundemat. Da må du nok gjøre ala tørrforet.Dele det opp i mindre porsjoner.

Så stor hund burde fores 2 ganger om dagen,så del maten i 4deler. De 2 første (frokosten) gir du i 2 porsjoner,med pusting og svelging + 1 min ventetid før du serverer igjen.Samme for kvelden.

Når han drikker vann på dagen,skjer det samme da?

Vom er helt ok hunder med normal vekt også. Men brukes som tillegg i tørrfor på tynne hunder ja.

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes spesielle matskåler i dyrebutikkene for dyr som spiser for fort.

Det er kanskje bedre for han å spise tørrfor? Vom er noe vi ofte bruker for å feite opp tynne hunder og katter:)

Jeg har sett en sånn skål, men den var i minste laget :D

Han skal legge på seg et par kilo, men har troa på vom i forhold til tørrfor sånn generellt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slukhalser har godt av å få maten porsjonert ut

Det du kan gjøre om han får tørfor,gi 1/3 av foret,vent til han har spist opp OG svelget.Vent et minutt og gi så 1/3 del til. Event. kast 1/3 på gulvet slik at han må fakisk røre på seg for å få i seg mat og bruker derfor lengre tid.

Ang vann,ville jeg holdt vannskåla og hatt i mindre vann.La han slurpe i seg en del,så løfter du opp skåla en stund så han igjen må svelge og Puste..

Ville tatt en tur innom vetrinær også,utelukke problemer med lukkemuskel i magen./magesyre osv.

og der leste jeg vom og hundemat. Da må du nok gjøre ala tørrforet.Dele det opp i mindre porsjoner.

Så stor hund burde fores 2 ganger om dagen,så del maten i 4deler. De 2 første (frokosten) gir du i 2 porsjoner,med pusting og svelging + 1 min ventetid før du serverer igjen.Samme for kvelden.

Når han drikker vann på dagen,skjer det samme da?

Vom er helt ok hunder med normal vekt også. Men brukes som tillegg i tørrfor på tynne hunder ja.

Tusen takk for gode råd!

Jeg skal prøve det ut :)

Det varierer litt med vannet, tror bare at jo tørstere han er jo mer kaster han innpå. Skjer vel oftest etter at vi har vært ute på tur.

Helt enig i at han må en tur til dyrlegen og få sjekka det ut, så det skal vi gjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fransk (Dogue de Bordeaux) :)

Jeg har to Cane Corso! Herlige hunder de franske, ville gjerne hatt en av de!

Men det er nok med de to her nå da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to Cane Corso! Herlige hunder de franske, ville gjerne hatt en av de!

Men det er nok med de to her nå da;)

Cane Corso var også med i vurderingen her ;)

Ja de er noen artige skruer... Fantastisk med barn og andre hunder og elsker mennesker in general. Hater konflikt, da snur han og går en annen vei. Heldigvis har jeg også fått et eksemplar med god helse :) Kan definitivt anbefales dersom man tåler høy snorking, sølete matvaner og 60 kilo hund som helst vil sitte på fanget :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cane Corso var også med i vurderingen her ;)

Ja de er noen artige skruer... Fantastisk med barn og andre hunder og elsker mennesker in general. Hater konflikt, da snur han og går en annen vei. Heldigvis har jeg også fått et eksemplar med god helse :) Kan definitivt anbefales dersom man tåler høy snorking, sølete matvaner og 60 kilo hund som helst vil sitte på fanget :D

Ja, sånn er det her også, veldig kosete! Men den ene elsker folk, den andre tvert motsatt, så det betyr litt begrensninger.

Her snur de ikke og går en annen vei ved konflikter med andre hunder. Ypper de andre seg, så svarer de, og går ikke av veien i det hele tatt. Selv om de er en og en. Så mine er kanskje kvassere. Og det er jo ikke noen fordel;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sånn er det her også, veldig kosete! Men den ene elsker folk, den andre tvert motsatt, så det betyr litt begrensninger.

Her snur de ikke og går en annen vei ved konflikter med andre hunder. Ypper de andre seg, så svarer de, og går ikke av veien i det hele tatt. Selv om de er en og en. Så mine er kanskje kvassere. Og det er jo ikke noen fordel;)

Cane corso er kjempeflotte, nå er jeg en sucker for store hunder og da ;)

Hehe, skjønner at det kan være litt slitsomt (har en amstaff som er ganske lik) Men så lenge man tar forholdsreglene så går det jo greit :)

Er veldig glad mastiffen er så lugn ja, litt mer praktisk når de er så store i tilegg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...