Snikk Skrevet 17. oktober 2011 #1 Skrevet 17. oktober 2011 (endret) Hei! Som tittelen sier, har jeg nå begynt prosjekt "Slanke katten". Selve prosjektet er ganske enkelt. Ifølge dyrlegen og henvisningen på fôrposen, skal hun ha 70 gram mat hver dag. Og det får hun. Dessverre er hun vant til å spise mellom 100 og 120 gram, så 70 er en sann lidelse for oss alle. Hun remjer og skriker og maser både dag og natt. Det river i sjela mi, men det er jo til hennes eget beste. Hun veier nå 6,8 kilo. Idealvekten hennes ligger i følge dyrlegen på 4-5 kilo. Vi begynte med dette på lørdag, og jeg er utslitt Egentlig trenger jeg bare at noen sier "Ta det med ro, den første uka er verst. Det blir bedre". Noen som har erfaringer med slanking av katt? Endret 17. oktober 2011 av Snikk
Evitas Skrevet 17. oktober 2011 #2 Skrevet 17. oktober 2011 Dette er jo terror!! Dyrlegen kan jo ikke gjøre dette....En katt som skal slankes må gradvis få mindre mat. Dette er ikke bra verken for den stakkars katten eller dere.. Mine katter har mat stående fremme hele døgnet og ingen er overvektig. Katter spiser opp til 30-40 ganger i døgnet og ganske mye av dette om natten. Katter er skrudd sammen på en sånn måte at de skal småspise døgnet rundt i motsetning til mennesker. Tåpelig dyrlege!! 1
Snikk Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 17. oktober 2011 Dette er jo terror!! Dyrlegen kan jo ikke gjøre dette....En katt som skal slankes må gradvis få mindre mat. Dette er ikke bra verken for den stakkars katten eller dere.. Mine katter har mat stående fremme hele døgnet og ingen er overvektig. Katter spiser opp til 30-40 ganger i døgnet og ganske mye av dette om natten. Katter er skrudd sammen på en sånn måte at de skal småspise døgnet rundt i motsetning til mennesker. Tåpelig dyrlege!! Nå er katter ekstremt tilpasningsdyktige da, så terror er det vel neppe. Men det kan hende jeg gjør lurt i å trappe sakte ned mot idealmatmengden, så blir ikke prosessen så strevsom for noen av oss. Flott at dine katter kan ha mat stående fremme hele tiden uten å bli overvektige, men det kan altså ikke min ene. Hun spiser KUN kvalitetstørrfôr, og har likevel stor mage. 1
Gjest Elfrida Skrevet 17. oktober 2011 #4 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg har "slanket" katten min i et par år, og resultatet er egentlig at hun tilpasser aktivitetsnivået til fôrmengden, og har derfor ikke gått ned noe særlig. Men hun har heller ikke gått opp i det minste. Hvis katten din er leken foreslår jeg at du prøver å leke litt med den hver dag, men det er ikke sikkert det hjelper, da katten kan finne på å slappe av tilsvarende mer når du ikke aktiviserer den selv. Jeg fordeler den lille mengden mat på to måltider, slik at det blir litt oftere enn en gang i døgnet. Og så får hun ekstra god mat en sjelden gang, kanskje en gang i måneden. Hun gikk en god stund på spesialslankefor fra dyrlegen, men pga manglende resultater satt jeg henne like godt på for for kastrerte seniorkatter, som er litt lettere å få tak i. IKKE alle katter kan ha mat stående fremme hele tiden, min katt ble altså tjukk av det. Ikke schmellfeit, men tjukkere enn hun bør være.
MiniMjau Skrevet 17. oktober 2011 #5 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg har erfaring med slanking av katt. har en katt som har veid 7 kg og som skal ned i overkant ca 1,5 kg. Vær forberedt på at det tar lang tid. Det er helt normalt. Veterinæren min var veldig fornøyd med at pus gikk ned 300 gram på et halvt år. Katter liker jo å spise litt hele tiden, så for min del så gir jeg katten min litt og litt, mange ganger pr dag. de dagene jeg er på jobb så er jo det litt vanskelig da, så da får hun bare vente til jeg er hjemme, men før jeg drar på jobb så blir det ofte 2 små frokoster på henne. Jeg passer også på å ha igjen en god porsjon til natten, slik at ikke rasjonen er tom kl 20 liksom. Natten er jo halve døgnet omtrent! Ja, det blir nok litt uuuuuuuling og mas. Som mennesker så kan de jo få litt godt innimellom (min katt får litt kokt sei f.x i helgen). Men ikke gi etter for uling og mas. Katten min uler fortsatt og vi har holdt på ett år. Katten min skulle egentlig ha 50 g i døgnet, men jeg gir nå 60 gram, så får jeg kanskje redusere litt etterhvert. Nå til vinteren blir jo katter (ihvertfall min ka tt) mye mindre aktiv enn om sommeren, så de forbrenner vel da også mindre.
Snikk Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #6 Skrevet 17. oktober 2011 Takk for svar! 300 gram på et år ja, det var jo ikke all verden. Men det er jo betraktelig mer for en katt enn for et menneske. Men greit å vite, da vet jeg hvor ambisjonene bør ligge. Jeg fordeler kattens mat utover mange små porsjoner i løpet av dagen, kanskje 5-6-7, alt etter hvordan døgnet ser ut. Jeg har ingenting stående om natten, men passer på at hun har noen runder ved matskålen like før jeg skal legge meg. Likevel virker det ikke som om det er nok, i natt vekket hun meg og ulte og trampet på meg. Jeg ga etter og ga henne en liten porsjon av dagsrasjonen. Angrer litt på det nå, for nå er det jo mindre igjen til resten av døgnet. Men jeg må jo få sove jeg også. Vurderer å gå opp til 80 gram denne første uken, og deretter ned til 70 igjen neste, for så å holde det på 70 noen måneder.
Snikk Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg har "slanket" katten min i et par år, og resultatet er egentlig at hun tilpasser aktivitetsnivået til fôrmengden, og har derfor ikke gått ned noe særlig. Men hun har heller ikke gått opp i det minste. Hvis katten din er leken foreslår jeg at du prøver å leke litt med den hver dag, men det er ikke sikkert det hjelper, da katten kan finne på å slappe av tilsvarende mer når du ikke aktiviserer den selv. Jeg fordeler den lille mengden mat på to måltider, slik at det blir litt oftere enn en gang i døgnet. Og så får hun ekstra god mat en sjelden gang, kanskje en gang i måneden. Hun gikk en god stund på spesialslankefor fra dyrlegen, men pga manglende resultater satt jeg henne like godt på for for kastrerte seniorkatter, som er litt lettere å få tak i. IKKE alle katter kan ha mat stående fremme hele tiden, min katt ble altså tjukk av det. Ikke schmellfeit, men tjukkere enn hun bør være. Jeg leker allerede en del med katten, men dessverre er hun ganske passiv fordi hun alltid blir forstyrret i leken av min andre katt som alltid vil være med. Når vi holder på, kommer den andre og brøyter seg fram og hiver seg etter leken, noe som fører til at hun første trekker seg unna og sitter og ser på. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med akkurat det. Kan ikke lukke døren mellom dem heller, da står han på andre siden og skraper, og hun vil mye heller sitte og se på døren som det kommer lyd fra
xalo Skrevet 17. oktober 2011 #8 Skrevet 17. oktober 2011 (endret) Hei du som slanker katten din Moralsk støtte kan du gjerne få!! Det finnes dessverre alt for mange dyreeiere som tror de er veldig snille med kattene og hundene sine og gir de ekstra mat for at de skal ha det godt. En katt med normalvekt på 4-5 kilo som veier 6.8 kg er faktisk ganske overvektig og har stor risiko for å utvikle diabetes og andre livsstilssykdommer. Det å få pus tilbake i normalvekt er ikke det enkleste man kan gjøre, men det er det beste du kan gjøre for katten din. MiniMajus katt hadde jo gått ned 300 g på 6 mnd, noe som er veldig bra, det er farlig for pus å gå ned for raskt i vekt, det vil fort kunne gi problemer med metabolismen. Antar du forer pus med Hill's r/d eller lignende, noe som er et fint fullfór for en pus som skal ned i vekt, selv om det da dessverre ikke har allverdens smak da fettprosenten er lav. Grunnen til at du skal fore etter kattens normale vekt er fordi fettvevet i seg selv ikke krever mye energi til opprettholdelse. Desto raskere magesekken venner seg til den normale døgnmengden av mat desto bedre vil pus ha det, og magesekken tilpasser seg raskt. Da får pus den energien den trenger til bevegelse, opprettholdelse av normale kroppsfunksjoner, særlig varmeregulering, noe den også trenger mindre energi til, siden fettvev insulerer godt og hjelper til å holde på varmen, samt at den er kvitt energioverskuddet den ble foret på i utgangspunktet, som da var grunnen til at den gikk opp i vekt. Man kan gjerne også hjelpe til med å aktivisere katten, legge noen matbiter på områder hvor pus må klatre opp for å få tak i de, samt bare leke med en vanlig katteleke (stang med fjær, tau med mus i, etc), men det er jo stor forskjell på katter som elsker å leke/jakte, og andre som helst bare vil sove og kose. Det kan da hjelpe å leke på kveldstid, siden katter av natur er nattaktive dyr. Lykke til og jeg synes det er kjempeflott at du hjelper katten din ned i normal vekt og bedre helse, da vil pus kunne leve et lengre og friskere liv! Endret 17. oktober 2011 av xalo 3
meca Skrevet 17. oktober 2011 #9 Skrevet 17. oktober 2011 Det er aldri morsomt å skulle jobbe med vekten til kattepuser. Vi hadde for sikkerhets skyld to katter - der den ene var for tynn og den andre var for tykk. Heldigvis var pusene allerede vante til hver sin matskål, og rørte ikke hverandres mat, så da var et problem ute av verden. Den overvektige var imidlertid en storsluker, og vi gikk da til innkjøp av en matskål som dette: Min lenke. Den skal visstnok kunne være til hjelp, fordi katten må "jobbe" mer for å få tak i maten, når den ligger i kriker og kroker i skåla. Da vil jeg anta at litt av poenget er at den spiser saktere, og rekker å bli mett før den maser om mer mat? For vår del hjalp det dessverre dårlig da pusen vår raskt forsto at den bare kunne kaste maten ut av skålen ved å bruke poten, men det kan hende det er en idé? Uansett vil jeg bare ønske deg lykke til med slankingen - det er et strev, men hvis man er konsekvent og tålmodig gir det resultater. Våre to puser endte opp med å veie akkurat like mye - perfekt.
Snikk Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #10 Skrevet 17. oktober 2011 Det er aldri morsomt å skulle jobbe med vekten til kattepuser. Vi hadde for sikkerhets skyld to katter - der den ene var for tynn og den andre var for tykk. Heldigvis var pusene allerede vante til hver sin matskål, og rørte ikke hverandres mat, så da var et problem ute av verden. Den overvektige var imidlertid en storsluker, og vi gikk da til innkjøp av en matskål som dette: Min lenke. Den skal visstnok kunne være til hjelp, fordi katten må "jobbe" mer for å få tak i maten, når den ligger i kriker og kroker i skåla. Da vil jeg anta at litt av poenget er at den spiser saktere, og rekker å bli mett før den maser om mer mat? For vår del hjalp det dessverre dårlig da pusen vår raskt forsto at den bare kunne kaste maten ut av skålen ved å bruke poten, men det kan hende det er en idé? Uansett vil jeg bare ønske deg lykke til med slankingen - det er et strev, men hvis man er konsekvent og tålmodig gir det resultater. Våre to puser endte opp med å veie akkurat like mye - perfekt. Takk! Det er akkurat det problemet jeg har også. Den ene katten er tynn som en strek (spiser normalt, har bare høy forbrenning og er aktiv, antar jeg) og den andre må nå slankes. Dessverre spiser de av samme matskål, så hver gang det er mattid må jeg stå og passe på sånn at de ikke spiser av hverandres. Lukker jeg døren mellom dem, blir de mer opptatt av døren enn å få i seg maten.
Snikk Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #11 Skrevet 17. oktober 2011 Grunnen til at du skal fore etter kattens normale vekt er fordi fettvevet i seg selv ikke krever mye energi til opprettholdelse. Desto raskere magesekken venner seg til den normale døgnmengden av mat desto bedre vil pus ha det, og magesekken tilpasser seg raskt. Da betyr det kanskje at jeg gjør det riktig likevel ved å plutselig gi henne den anbefalte mengden i stedet for å trappe forsiktig ned?
Gjest BettyBoop28 Skrevet 17. oktober 2011 #12 Skrevet 17. oktober 2011 Dette er jo terror!! Dyrlegen kan jo ikke gjøre dette....En katt som skal slankes må gradvis få mindre mat. Dette er ikke bra verken for den stakkars katten eller dere.. Mine katter har mat stående fremme hele døgnet og ingen er overvektig. Katter spiser opp til 30-40 ganger i døgnet og ganske mye av dette om natten. Katter er skrudd sammen på en sånn måte at de skal småspise døgnet rundt i motsetning til mennesker. Tåpelig dyrlege!! Nå er det jo en grunn til at nettopp denne katten er overvektig da. Jeg er enig i at maten må trappes ned, men katter er glad i godsaker og kan remje selv om de er gode og mette om de kjenner lukta av noe godt. Sier ikke at denne katten ikke er sulten. Det er den jo helt sikkert når den er vant til å ete så mye. 1
xalo Skrevet 17. oktober 2011 #13 Skrevet 17. oktober 2011 Da betyr det kanskje at jeg gjør det riktig likevel ved å plutselig gi henne den anbefalte mengden i stedet for å trappe forsiktig ned? Du kan gjerne trappe ned over en uke eller to om du ønsker, men magesekken tilpasser seg veldig hurtig, og energimessig sett gjør du ikke noe feil, sett at du har et godt anslag på kattens normalvekt i forhold til størrelse. Pus klager nok uansett fordi den ikke er fornøyd i forhold til hva den var vant til å få, altså et mere smakrikt fór i større mengde. Gi det litt tid så vil det nok tilpasse seg. Vi har det ansvaret som eier at vi bør vite hva som er det beste for pus, selv om den gjerne vil drikke fløte og spise indrefilet dagen lang. Lykke til!!
Gjest BettyBoop28 Skrevet 17. oktober 2011 #14 Skrevet 17. oktober 2011 Du kan gjerne trappe ned over en uke eller to om du ønsker, men magesekken tilpasser seg veldig hurtig, og energimessig sett gjør du ikke noe feil, sett at du har et godt anslag på kattens normalvekt i forhold til størrelse. Pus klager nok uansett fordi den ikke er fornøyd i forhold til hva den var vant til å få, altså et mere smakrikt fór i større mengde. Gi det litt tid så vil det nok tilpasse seg. Vi har det ansvaret som eier at vi bør vite hva som er det beste for pus, selv om den gjerne vil drikke fløte og spise indrefilet dagen lang. Lykke til!! Ja klart den klager. Katter er som unger, skjemmer man dem bort med godsaker remjer de og krever mer 1
Snikk Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #15 Skrevet 17. oktober 2011 (endret) Ikke at noen påstår det direkte, men jeg vil helst ikke at noen skal tro at jeg har gitt kattene mine godsaker og slik gjort henne feit fordi jeg ikke har bedre vett. Hun nekter plent å spise noe annet enn tørrfôr fra Hills og Royal Canin, så hun har rett og slett bare spist for mye av det riktige foret. For at ikke omveltningen skal bli for stor for henne, får hun fortsatt det samme fôret, så får jeg se om jeg går over til light-fôret til Hills etter hvert hvis jeg ser liten bedring. Denne pusen er i tillegg en av de mest snakkesalige kattene jeg har møtt i mitt liv, så hun er særdeles insisterende når ting ikke er som de pleier eller som hun vil ha dem. Og hun vet akkurat hvordan hun skal mjaue for å rive ekstra i hjertet mitt. Men, dette er til hennes eget beste, så jeg skal ikke gi meg. Da jeg kom hjem i dag hadde hun ikke spist opp den lille rasjonen hun hadde fått før jeg dro hjemmefra engang. Kanskje magesekken begynner å venne seg til de nye forholdene allerede? Endret 17. oktober 2011 av Snikk
xalo Skrevet 17. oktober 2011 #16 Skrevet 17. oktober 2011 (endret) Ikke at noen påstår det direkte, men jeg vil helst ikke at noen skal tro at jeg har gitt kattene mine godsaker og slik gjort henne feit fordi jeg ikke har bedre vett. Hun nekter plent å spise noe annet enn tørrfôr fra Hills og Royal Canin, så hun har rett og slett bare spist for mye av det riktige foret. For at ikke omveltningen skal bli for stor for henne, får hun fortsatt det samme fôret, så får jeg se om jeg går over til light-fôret til Hills etter hvert hvis jeg ser liten bedring. Denne pusen er i tillegg en av de mest snakkesalige kattene jeg har møtt i mitt liv, så hun er særdeles insisterende når ting ikke er som de pleier eller som hun vil ha dem. Og hun vet akkurat hvordan hun skal mjaue for å rive ekstra i hjertet mitt. Men, dette er til hennes eget beste, så jeg skal ikke gi meg. Da jeg kom hjem i dag hadde hun ikke spist opp den lille rasjonen hun hadde fått før jeg dro hjemmefra engang. Kanskje magesekken begynner å venne seg til de nye forholdene allerede? Det er mange katter som er glade i mat, samt at de ikke er så veldig aktive, så en katt kan fint bli overvektig uten at eier har gått 'over grensen' med foring, og det er nettopp da eier bør rette på matvanene til pus, slik du har gjort. Om det virket som om jeg anklaget deg for noe som helst, så beklager jeg. Da jeg skrev om eiere som ga dyrene sine indrefilet og fløte så snakket jeg mere generellt, om eiere som tror de er veldig snille, men heller gjør kjæledyrene sine en veldig bjørnetjeneste da overvektige dyr også får mange andre plager, selv om alt de ønsker er at Mons eller Fido skal ha det så bra som mulig. For ren vektreduksjon så er r/d det som fungerer best, når du så oppnår en normalvekt er det flott å kunne gå over til en light-versjon, eventuelt et senior-fór om pus er over 6 år, da seniorfór også har redusert kalorimengde i forhold til de vanlige fullfórene, men smaker bedre enn r/d. Når du så også har oppnådd en normalvekt, skal jo fórmengden økes litt, da man ikke ønsker en videre reduksjon, men det tilpasser man jo så med å prøve og feile litt med et fór som pus er fornøyd med. Er sikker på at du finner fint ut av dette, og det er ikke en oppskrift som fungerer til alle, da katter er forskjellige, men å bruke slankefór på riktig måte samt forsøke å aktivisere pus er flott og jeg må bare si lykke til igjen, og jeg er virkelig glad for at du orker å ta den jobben og ansvaret det er å slanke pus på en god og fornuftig måte Som noen skrev tidligere så liker jo katter å småspise litt, så det at hun så ikke slukte hele porsjonen med r/d, kan godt være et fint tegn på at hun nå selv begynner å tilpasse seg ja Endret 17. oktober 2011 av xalo
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #17 Skrevet 17. oktober 2011 Det er bra at du slanker katten! Du vil vel ikke at hun skal ende opp med å se slik ut http://thechive.files.wordpress.com/2011/09/1315983608_gifki_06.gif?w=239&h=170
Snikk Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #18 Skrevet 17. oktober 2011 Det er bra at du slanker katten! Du vil vel ikke at hun skal ende opp med å se slik ut http://thechive.files.wordpress.com/2011/09/1315983608_gifki_06.gif?w=239&h=170 Uff, jeg får helt vondt av å se på det 1
Snikk Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #19 Skrevet 17. oktober 2011 Det er mange katter som er glade i mat, samt at de ikke er så veldig aktive, så en katt kan fint bli overvektig uten at eier har gått 'over grensen' med foring, og det er nettopp da eier bør rette på matvanene til pus, slik du har gjort. Om det virket som om jeg anklaget deg for noe som helst, så beklager jeg. Da jeg skrev om eiere som ga dyrene sine indrefilet og fløte så snakket jeg mere generellt, om eiere som tror de er veldig snille, men heller gjør kjæledyrene sine en veldig bjørnetjeneste da overvektige dyr også får mange andre plager, selv om alt de ønsker er at Mons eller Fido skal ha det så bra som mulig. For ren vektreduksjon så er r/d det som fungerer best, når du så oppnår en normalvekt er det flott å kunne gå over til en light-versjon, eventuelt et senior-fór om pus er over 6 år, da seniorfór også har redusert kalorimengde i forhold til de vanlige fullfórene, men smaker bedre enn r/d. Når du så også har oppnådd en normalvekt, skal jo fórmengden økes litt, da man ikke ønsker en videre reduksjon, men det tilpasser man jo så med å prøve og feile litt med et fór som pus er fornøyd med. Er sikker på at du finner fint ut av dette, og det er ikke en oppskrift som fungerer til alle, da katter er forskjellige, men å bruke slankefór på riktig måte samt forsøke å aktivisere pus er flott og jeg må bare si lykke til igjen, og jeg er virkelig glad for at du orker å ta den jobben og ansvaret det er å slanke pus på en god og fornuftig måte Som noen skrev tidligere så liker jo katter å småspise litt, så det at hun så ikke slukte hele porsjonen med r/d, kan godt være et fint tegn på at hun nå selv begynner å tilpasse seg ja Jeg tok det ikke som noen anklage, men jeg er kanskje generelt redd for at folk skal tro jeg har fetet opp katten min eller noe Så no worries! Takk for gode råd!
Snikk Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter #20 Skrevet 19. oktober 2011 Vil bare oppdatere litt og si at dette ser ut til å gå særdeles bra. Katten har allerede sluttet å mase så intenst etter mat, men kommer likevel joggende når jeg setter frem skålen. Hun er også mer aktiv enn før, sannsynligvis fordi hun ikke er nedsløvet av å være så mett hele tiden :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå