Focklop Skrevet 17. oktober 2011 #1 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg blir 18 i mai, og er pisslei p-pillen. Jeg kan ikke gå på p-piller meg østrogen i, og jeg gikk på Microgynon i 1 år og 4 måneder før legen min fant ut at det var en helserisiko da jeg lider av migrene... Jeg begynte på Cerazette, minipillen. Fikk mensen som vanlig, men en uke etter startet en ny blødning som varte i 5 dager. 3 dager etter den blødningen tok slutt startet en ny, som varte i 2 dager. Nå har jeg sluttet helt med dem, og jeg forklarte dette til mamma som spurte om jeg ville sette inn P-stav. Men det jeg lurer på, er om det er noe aldersgrense for å sette inn P-stav? Jeg har absolutt ikke noe imot det, jeg er i et forhold og det er ingenting som sier at vi kommer til å gjøre det slutt med det første for å si det sånn (tvert i mot)! Så er det noen som har peiling på dette, kan en 17'åring få sette inn p-stav?
Gjest Spinell Skrevet 17. oktober 2011 #2 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg tror ikke det er noen nedre aldersgrense for p-stav. I følge denne siden er det i alle fall ingen grense. Lykke til!
HvittHus Skrevet 17. oktober 2011 #3 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg blir 18 i mai, og er pisslei p-pillen. Jeg kan ikke gå på p-piller meg østrogen i, og jeg gikk på Microgynon i 1 år og 4 måneder før legen min fant ut at det var en helserisiko da jeg lider av migrene... Jeg begynte på Cerazette, minipillen. Fikk mensen som vanlig, men en uke etter startet en ny blødning som varte i 5 dager. 3 dager etter den blødningen tok slutt startet en ny, som varte i 2 dager. Nå har jeg sluttet helt med dem, og jeg forklarte dette til mamma som spurte om jeg ville sette inn P-stav. Men det jeg lurer på, er om det er noe aldersgrense for å sette inn P-stav? Jeg har absolutt ikke noe imot det, jeg er i et forhold og det er ingenting som sier at vi kommer til å gjøre det slutt med det første for å si det sånn (tvert i mot)! Så er det noen som har peiling på dette, kan en 17'åring få sette inn p-stav? Hormonene i Cerazette er de samme som i Implanonen, så fungerte du ikke på de pillene, er det lite trolig du fungerer på Implanon. 2
Suzy Skrevet 17. oktober 2011 #4 Skrevet 17. oktober 2011 Tror ikke det er noen aldersgrense på p-stav, men da jeg snakket med legen min om å bruke noe sånt, så var hun veldig skeptisk fordi hun hadde hørt om mange tilfeller av at den vandret i kroppen. Hva med p-ring? Har du vurdert det?
FruLuna Skrevet 17. oktober 2011 #5 Skrevet 17. oktober 2011 (endret) Hvor lenge gikk du på Cerazette? Har hørt om mange som har hatt mye blødninger i starten, men så har det stabilisert seg/blitt helt borte etter 1-2 måneder. Som nevnt allerede, er det samme virkestoff i P-stav og Cerazette, så man bør ha forsøkt Cerazette i 3 måneder før man setter i P-stav. Dette for å se at man ikke får uakseptable bivirkninger av hormonet når det har/bør ha stabilisert seg. Men jeg har aldri hørt at det er noen aldersgrense på P-stav P-sprøyte inneholder også bare gestagen, så det kan også være et alternativ, men også her bør du forsøke ut piller først for å se om du får bivirkninger. Endret 17. oktober 2011 av FruLuna
Focklop Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #6 Skrevet 17. oktober 2011 Takk for svar! Nå har jeg ikke gått på Cerazette lenge, så det kan jo hende at disse bivirkningene (blødningene som er KOSNTANT) avtar. Men jeg ble så frustrert at jeg rett og slett bare droppet dem! Kan jo begynne å ta dem igjen, så får jeg se hva som skjer. Men det er veldig kjedelig å gå og blø hele tiden, det er akkurat det. Og det som er så kjekt med p-staven er at du ikke trenger å være avhengig av å huske på å ta en pille hver eneste dag i 3 år, hehe.
Focklop Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 17. oktober 2011 P-ring har jeg ikke vurdert, nei. For meg er det enten p-piller eller p-stav.
chikako Skrevet 17. oktober 2011 #8 Skrevet 17. oktober 2011 (endret) Jeg fikk satt inn p-stav uten å ha gått på cerazette først, og det angret jeg som en hund på. Når man ber om p-stav, får man gjerne en tremånedersperiode med cerazette først, så man ser hva slags virkning det har. Foreslår at du går minimum tre måneder med cerazette for å se om det blir bedre før du begynner på p-staven, for det trenger ikke bli noen redning. Dessuten er det sånn at den slipper ut masse hormoner i starten, og siden mindre og mindre, så det første året kan bli tøft. Jeg blødde sammenhengende i fire måneder, så orka jeg ikke mer og fikk den fjerna. Dessuten ble jeg et monster på grunn av alle hormonene. Alle jeg har snakket med har hatt bra opplevelser med den, men det var altså ikke noen garanti Det jeg har likt best av prevensjonmidlene jeg har brukt har vært nuva-ring - den slipper ut lite hormoner og når du har satt den inn varer den i tre uker. Endret 17. oktober 2011 av chikako
Gjest shirleys-secret Skrevet 17. oktober 2011 #9 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg fikk satt inn p-staven min da jeg var 15-16 år gammel, så regner med at det skulle gå greit for deg som er 17. Min vandret ikke i det hele tatt, men var likevel litt vanskelig å få ut.
Gjest shirleys-secret Skrevet 17. oktober 2011 #10 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg blødde sammenhengende i fire måneder, så orka jeg ikke mer og fikk den fjerna. Dessuten ble jeg et monster på grunn av alle hormonene. Alle jeg har snakket med har hatt bra opplevelser med den, men det var altså ikke noen garanti Jeg blødde omtrent sammenhengende helt fra november til mai. Da gadd jeg ikke mer, og tok den ut.
Orchideae Skrevet 17. oktober 2011 #11 Skrevet 17. oktober 2011 Du kan gå på mikrogynon selv om du har migrene, men det kan i verste fall fremkalle anfall. Gikk på mikrogynon fra jeg var 17 og til jeg var over 20, og har hatt migrene med aura siden jeg var 6 år.
Focklop Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #12 Skrevet 17. oktober 2011 (endret) Du kan gå på mikrogynon selv om du har migrene, men det kan i verste fall fremkalle anfall. Gikk på mikrogynon fra jeg var 17 og til jeg var over 20, og har hatt migrene med aura siden jeg var 6 år. Min lege sa at om man har migrene med aura og går på microgynon øker sjansen for å få blodpropp med 60%, noe som for meg virket veldig skummelt! Jeg sliter veldig med migrene, og legen min anbefalte å starte på minipillen pga det. Nå er vi jo alle individuelle, så om et prevensjonsmiddel fungerer for den ene trenger det absolutt ikke gjøre det for den andre. Jeg kjenner ei som har p-stav, og hun er veldig fornøyd. Jeg får vel heller prøve Cerazette i noen måneder først. Takk for svar, alle sammen! Endret 17. oktober 2011 av Focklop
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå