AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #1 Skrevet 17. oktober 2011 Er ei jente på 22 år. jeg sover dårlig om nettene, det har skjedd allt for mye for tiden, med kjæresten og familien hans, og ligger bare og tenker, og det jeg tenker på før jeg sovner, drømmer jeg om også, så føler meg ikke uthvilt om morgenen, ofte vokner jeg opp til flere ganger, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har gode tips?
Romla Skrevet 17. oktober 2011 #2 Skrevet 17. oktober 2011 (endret) Er ei jente på 22 år. jeg sover dårlig om nettene, det har skjedd allt for mye for tiden, med kjæresten og familien hans, og ligger bare og tenker, og det jeg tenker på før jeg sovner, drømmer jeg om også, så føler meg ikke uthvilt om morgenen, ofte vokner jeg opp til flere ganger, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har gode tips? Eg sleit veldig mykje med dårlig/ikkje noke søvn før. Eg snakka med legen og eg har noken tips til deg som du kan prøve. - Gå ein times tur ca. 2 timar før du skal legge deg. - Trening på ettermiddagen er også ein god hjelp. - Te uten koffein før ein skal legge seg gjer at ein vert litt søvnig, gjerne grønn te eller te som vert brukt til hjelp for soving. - Ikkje bruk soverommet som arbeidsplass, det pleide eg å gjere. Soverommet og senga er for soving og soving berre. - Viss ein ikkje får sove etter ein halvtime, stå opp. Men unngå sterke lys etter at ein har stått opp. - La typen din massere deg litt før ein søve, det har hjulpet meg. - Viss du begynne å tenkje på ting som ein må huske å gjere, ha ei notisbok ved senga og skriv ned tankane dine. Då får ein det på måte ut av haudet. - Dusjing før legge tid er ikkje noko smart, dusj heller på morningen eller tidlegare på kvelden. Dusjing gjer at ein våkna. - Drikk mindre koffein viss ein er vant til å drikke mykje. Kutt ned på det, det har gjort at eg søve myyyykje betre. Eg drikker minimalt, men i starten merka eg at eg fekk ein del haudeverk. Men det blei betre. - Kutt ut middagsluren, viss du pleiar å ta deg ein. Viss du trenger det, så sov berre 15 min og ikkje noko lenger. Håpar at dette hjelpe deg, eg skriver fleire tips viss eg kjem på nokre. - Endret 17. oktober 2011 av Romla
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #3 Skrevet 17. oktober 2011 Tusen hjertlig takk! det skal jeg pørve
Mubba Skrevet 17. oktober 2011 #4 Skrevet 17. oktober 2011 Veldig fine tips fra Romla. Jeg vil bare legge til at jeg drikker tart cherry i de periodene jeg sover dårlig eller har problemer med å sove. Tart cherry inneholder naturlig melatonin som er et hormon som styrer søvnrytmen og gjør oss søvnige. Jeg har veldig positiv erfaring med dette hvertfall så verdt et forsøk, og dessuten smaker det nydelig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå