Gå til innhold

Rustflekker i kjøkkenvasken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen tomme hermetikkbokser ble stående i kjøkkenvasken da vi dro bort på langhelg. Da vi kom hjem igjen hadde det dannet seg rustringer i kjøkkenvasken. Hvordan få disse bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skrubber det bort med stålskrubb. Fåes kjøpt på vanlig matbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrubber det bort med stålskrubb. Fåes kjøpt på vanlig matbutikk.

Og jeg ødelegger ikke vasken da?

Tenker du forresten på stålull? Det har jeg. Eller en sånn rund "reiraktig" skrubbesak?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg ødelegger ikke vasken da?

Tenker du forresten på stålull? Det har jeg. Eller en sånn rund "reiraktig" skrubbesak?

ts

Den kan også brukes ja. Den jeg mente er en liknende sak i 2-pak som har samme bruksområde som stålull, bare at den er grovere.

Jif skurekrem kan det også være du får det bort med, som AB nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har du en dæsj med oppvaskmaskinpulver (eller løser opp en tablett i litt vann) og vasker grundig i hele vasken, så blir den gullende ren som ny! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg ødelegger ikke vasken da?

Tenker du forresten på stålull? Det har jeg. Eller en sånn rund "reiraktig" skrubbesak?

ts

Det er til nettopp slike oppgaver man har stålull ;) Vasken tar ikke skade av en omgang eller 100.

Endret av fruBeist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rustflekker fjernes lett f eks med fosforsyre. Den syra "biter ikke på" så mye annet, og virker på den måten selv om den er sterkt fortynnet og dermed nesten ufarlig. Sitronsyre funker også. En sitron eller lime.

Men tryggest er nok det som ikke etser. Sprut i øyet er det jeg mest tenker på.

Kjemiske midler er noe herk.

God gammeldags skrubb er helt ufarlig uansett. Og det gir god trim.

Jeg kom på noe: på byen putter de en limebit eller sitronbit i tuten på ølflaska. Dette er noe folk i varmere land bruker for å skremme bort innpåslitne fluer, renske flasketuten for rust og desinfisere litt rundt tuten. De spiser den ikke.

Vi spiser den og klemmer den ut i ølen. På villspor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrubb først vasken med oppvaskemaskinpulver eller Jif skurekrem og så tar du litt klor på tørkepapir og gnikker vasken i vasken. Du kommer til å se en fantastisk forskjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...