AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #1 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg har kjøpt en liten hytte fra 60 tallet. Det er ei fjellhytte, den ligger like under tregrensen så det er ganske karrig natur. Hytta er i grei stand, men veldig gammeldags og velig "hytteaktig". Jeg overtar med alt av innbo og har tenkt å bytte ut møbler etc etterhvert som jeg får råd. F.eks er jeg ikke overbegeistret for bonderødt kjøkke eller blårutet sofa og lutede møbler. Men det får komme etterhvert. Foreløpig er det kun èn ting jeg har tenkt å gjøre noe med og det er de trehvite veggen som er temmelig gulnet. Det gjør at hytta virker mørk og dyster. Siden det er en fjellhytta tenker jeg at jeg vil innrede en stil som passer på fjellet. Tenkte på ullsofa, skinnfeller i stoler etc. Men hva kan jeg gjøre med de mørke veggene? Tror ikke det er lurt å male de hvit, for det første blir det en enorm jobb (med alle kvistene) samt at jeg tror det blir veldig sjøhytte preg. Dessuten er det ikke strøm på hytta, det fyres med ved + stearinlys og det soter vel endel? Kan det være en ide å beise vegg og tak hvitt? Ønsker meg tips og gjerne linker til bilder/sider som kan være av intersse.
Pippi92 Skrevet 16. oktober 2011 #2 Skrevet 16. oktober 2011 Selv ville jeg uten tvil malt det, men jeg tror det vil være lettere og sikkert like så fint å bare beise hvitt. Gir nok en mer fjellhytte følelse ja. Likte veldig godt stilen på denne hytten, men det er vel mer et hus enn en hytte..http://www.samdal.com/hytte_ferdig.htm
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #3 Skrevet 16. oktober 2011 Selv ville jeg uten tvil malt det, men jeg tror det vil være lettere og sikkert like så fint å bare beise hvitt. Gir nok en mer fjellhytte følelse ja. Likte veldig godt stilen på denne hytten, men det er vel mer et hus enn en hytte..http://www.samdal.com/hytte_ferdig.htm Hvis du skulle male, hvilken farge ville du malt da? Vil det ikke bli mye jobb med vasking pga soting? Syntes også hytta som du linket til var stilig, men den var jo rimelig stor og med masse vinduer. Da kan man ha mørke vegger. I ei lita hytte med kun 3 små vinduer blir det veldig mørkt. TS
Gjest Blondie65 Skrevet 16. oktober 2011 #4 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg ville beiset eller pigment lakket det hvitt. Da beholder du trestrukturen samtidig som du får det lyst og fint. Uansett hva du gjør med veggene har du en stor vaskejobb foran deg.
Sola^ Skrevet 16. oktober 2011 #5 Skrevet 16. oktober 2011 Såg reklame for grunning og kvistlakk i eitt. Det har eg planer om å teste ut når panelet i loftstova skal males. Jotun kvist- og sperregrunning.
kirstiJ Skrevet 17. oktober 2011 #6 Skrevet 17. oktober 2011 Hva med luting? Ellers går det ann å skure med vann og grønnsåpe, med skurebørste. Det gjør vi på hytta vår og det blirekstrem forandring!
Gjest Blondie65 Skrevet 17. oktober 2011 #7 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg har fått total avsmak på luting etter 80- og 90-talls fenomenet, men det kan godt være at det er et godt alternativ. Uansett hvordan en snur og vender på det må det en skikkelig vask av veggene til før man behandler dem.
Pippi92 Skrevet 17. oktober 2011 #8 Skrevet 17. oktober 2011 Hvis du skulle male, hvilken farge ville du malt da? Vil det ikke bli mye jobb med vasking pga soting? Syntes også hytta som du linket til var stilig, men den var jo rimelig stor og med masse vinduer. Da kan man ha mørke vegger. I ei lita hytte med kun 3 små vinduer blir det veldig mørkt. Jeg ville nok malt hvitt elle kanskje lys grå? Men som sagt vil det nok være enklest å beise. Sotete blir det uansett.. I bildene på den linken var det ikke veggfargen jeg mente, bare den generelle følelsen og stilen i hytta som var fint. Mørke vegger tror jeg heller ikke vil passe til din hytte. TS
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #9 Skrevet 18. oktober 2011 Kan det være en ide å beise vegg og tak hvitt? Ønsker meg tips og gjerne linker til bilder/sider som kan være av intersse. Gratulerer med hytte ! Start med en grundig vask av alle flater før du begynner med maling/beis. I taket ville jeg brukt Jotun Panellakk med ganske mye hvitt pigment og litt oker, men ikke så mye at treverket forsvinner helt. Den dekker godt med to strøk. Og du trenger ingen kvistlakk med denne. Vegger og listverk ville jeg malt, selv om det er en stor jobb. Her må du bruke kvistlakk først. Listverk, dører og vinduer ville jeg malt eggehvit. Speilet i dørene kan med fordel males i en litt mørkere tone enn eggehvit for å bryte opp litt. Personlig synes jeg ikke veggene på en fjellhytte bør være helt hvite. En dempet grå/beige kan passe, og samtidig gi en fin kontrast mot hvitt listverk. NB! Hvis hytta har vært utsatt for mye tobakksrøyk/nikotin, ville jeg brukt sperregrunn før jeg malte ! Ellers vil tekstiler og andre interiørdetaljer sette sitt preg på hytta, og tydeliggjøre at det er en fjellhytte. Stikkord: lune fargetoner, ullstoffer, pels/saueull, stein/skifer, detaljer i værbitt tre etc. Her er noen linker til inspirasjon: http://www.klikk.no/bolig/hytteliv/article677348.ece http://www.klikk.no/bolig/hytteliv/hyttebesok/article661064.ece http://www.klikk.no/bolig/hytteliv/hyttebesok/article668128.ece 1
Havbris Skrevet 18. oktober 2011 #10 Skrevet 18. oktober 2011 (endret) Vi hadde veldig mørk panel på et soverom og i stua på hytta - og etter vask etc - så fikk det to strøk med hvit panellakk. "Livet" i treverket ble beholdt og det ble mye lysere. Men - her er lyset fra vinduer, belysning forøvrig avgjørende for resultatet, og det er ikke sikkert at hvitt er den rette nyansen. Det finnes flere nyanser i denne serien av panellakk. Jeg ville også plukket opp fargetoner fra naturen der hytta ligger. Når du har en hytte uten elektrisitet er lyset noe av det viktigste du må tenke på når det gjelder fargesetting, maling etc. Det blir mørkt i mørketiden - og stearinlys/parafin gir kun punktbelysning. Derfor viktig med lyst interiør. Har dere tenkt på å anskaffe solcellestrøm - det kan gi mer lys inne. Har selv hytte uten annen strøm enn fra solcelle og vet hvor mørkt det kan bli inne! Edit: manglet et ord. Endret 18. oktober 2011 av Havbris
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #11 Skrevet 18. oktober 2011 Med mindre veggene/taket er veldig gule, ville jeg har beholdt de som de er og malt vinduer og lister etc. med helt hvit oljemaling, evt. den nye fra Jotun som det går reklame for på TV nå. Kanskje malt gulvet og taket hvitt. Synes det er utrolig vakkert med kontrasten mellom mørkt tre og hvitt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå