Gå til innhold

Spørsmål om samvær i jula


Gjest loren

Anbefalte innlegg

Jeg og eksen har en 50/50 deling for sønnen vår, og han skal være annenhver jul hos hver av oss.

Jeg reiser bort med han i "min" jul, og lurer på hvordan dere andre løser slike situasjoner; jula kommer i år omtrent kun i fars uke, slik at 5 av 7 dager hvor vi er bortreist egentlig er dager han skulle vært hos far.

Tenker dere da at far skal "få tilbake" de 5 dagene, eller er jul i en særstilling og kommer utenom vanlig samvær?

Før noen tror jeg er en mor som vil sabotere fars samvær - det er far som mener de dagene går utenom, mens jeg synes 3 uker uten å se guttungen annet enn to dager er veldig lite, sånn for guttungens del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pysepusen

Nå vet jeg ikke noen lover og slikt, men da jeg hadde det slik med mamma og pappa kom ferier og høytider utenom alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er vel ingen regler, men jeg synes at foreldrene her må avtale. Jeg vet at vanlig bytte ofte fører til mange uker uten barnet - så det kunne jo vært greit at helligdagene bryter ut av vanlig mønster. Det kan jo fort bli 3 uker hos den ene forelderen dersom man skal ha barn(a) i hele vinterferien f.eks.

Jeg personlig synes det er greiest at man avtaler konkret hvordan jul og andre høytider fungerer (når "rutinen" opphører og trer inn igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her faller ferier og bursdager utenom vanlig samværsrutine. Tror også dette er relativt vanlig? Uansett burde dere finne ut av dette sammen nå slik at det er fastsatt de kommende årene. Da slipper man diskusjonen hvert år/hver ferie.

Det er viktig med en konkret samværskontrakt. Mange glemmer ofte vesentlige detaljer som ved første øyekast virker overflødig. Familievernkontoret kan være behjelpelig med dette.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her faller jula utenom det vanlige samværet. Julesamværet er lagt opp slik hos oss i år: Barnet kommer hit den 22. desember og drar til mor 3. juledag, så tilbake hit 1. januar. Neste år er det motsatt. Funker veldig bra :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og eksen har en 50/50 deling for sønnen vår, og han skal være annenhver jul hos hver av oss.

Jeg reiser bort med han i "min" jul, og lurer på hvordan dere andre løser slike situasjoner; jula kommer i år omtrent kun i fars uke, slik at 5 av 7 dager hvor vi er bortreist egentlig er dager han skulle vært hos far.

Tenker dere da at far skal "få tilbake" de 5 dagene, eller er jul i en særstilling og kommer utenom vanlig samvær?

Før noen tror jeg er en mor som vil sabotere fars samvær - det er far som mener de dagene går utenom, mens jeg synes 3 uker uten å se guttungen annet enn to dager er veldig lite, sånn for guttungens del..

Det er en avtale mellom dere, og om dere ikke har noe om dette så er det vl bare å la det som vanlig. Der ikke problemt ditt. Det er ikke den store kamelen for noen av dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, vi omrokkerte litt på resten av desember, ved nærmere ettertanke syntes pappan det ble lenge med 3 uker omtrent uten mini i juletida.

Vi har i avtalen at "Jul og påske avtales nærmere" - siden dette er vårt første samværsår for å kalle det det..

Men nå har vi fått i stand en desember, og vet litt mer om hvordan vi vil ha det til neste år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får heldigvis ha barna hver jul, pappaen feirer sammen med oss.

Høres ut som en fin løsning, for oss fungerer det ikke pga at jeg som sagt reiser bort og faren vil ikke feire på mitt hjemsted.

Endret av loren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...