Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Oki...

Jeg er datter av sauebønder og vokst opp på gård. Riktignok har jeg ikke vært så veldig opptatt av sauer, men litt har jeg fått med meg.

Alternativet at de ikke skulle gå med bjeller, er jo at de evt. ikke blir funnet på fjellet når høsten nærmer seg. Å da fryser eller sulter i hjel. Da tror jeg faktisk bjella er ganske god å ha.

Har aldri lagt merke til at sauene irriterer seg over bjellelyden heller.. Sauer er nok ikke så smarte på den måten, at de irriterer seg over bjella rundt halsen.

Men sauer er faktisk smart på enkelte områder..: Har for eksempel opplevd at en godt voksen sau kom ned fra fjellet med sine tre lam, fordi det ene lammet var skadet og halt. Generelt når sauer er skadet eller syk, men frisk nok til å gå, kommer de hjem til bonden. Når det nærmer seg høst bruker også de (vel og merke) eldre sauene å komme hjem av seg selv, med lammene sine. Så sauer er faktisk ikke så dumme som en tror.

Ser noen her ikke skjønner hvorfor sauer går på fjellet i stedet for på vollen. Om en var en sau selv ville nok valget vært enkelt. Selvfølgelig ville en ha gått fri i fjellet/skogen (som da er det mest naturlige for en sau), enn å stått på et jorde hele sommeren...?

Dessuten er voller laget for å sørge for for til vinteren. ;)

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oki...

Jeg er datter av sauebønder og vokst opp på gård. Riktignok har jeg ikke vært så veldig opptatt av sauer, men litt har jeg fått med meg.

Alternativet at de ikke skulle gå med bjeller, er jo at de evt. ikke blir funnet på fjellet når høsten nærmer seg. Å da fryser eller sulter i hjel. Da tror jeg faktisk bjella er ganske god å ha.

Har aldri lagt merke til at sauene irriterer seg over bjellelyden heller.. Sauer er nok ikke så smarte på den måten, at de irriterer seg over bjella rundt halsen.

Men sauer er faktisk smart på enkelte områder..: Har for eksempel opplevd at en godt voksen sau kom ned fra fjellet med sine tre lam, fordi det ene lammet var skadet og halt. Generelt når sauer er skadet eller syk, men frisk nok til å gå, kommer de hjem til bonden. Når det nærmer seg høst bruker også de (vel og merke) eldre sauene å komme hjem av seg selv, med lammene sine. Så sauer er faktisk ikke så dumme som en tror.

Ser noen her ikke skjønner hvorfor sauer går på fjellet i stedet for på vollen. Om en var en sau selv ville nok valget vært enkelt. Selvfølgelig ville en ha gått fri i fjellet/skogen (som da er det mest naturlige for en sau), enn å stått på et jorde hele sommeren...?

Dessuten er voller laget for å sørge for for til vinteren. ;)

Jeg er veldig glad for at sauene går på fjellet om sommeren, det ser så herlig ut! Skulle gjerne gjort det selv jeg ;D hehe..

Artig at de er såpass smarte da, men da må de da være smarte nok til å irritere seg over lyden også :P haha.. Men er nok ikke så farlig, de bryr seg sikkert ikke, det virker bare uutholdelig på meg..

:sjenert:

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Siden det er en del bønder her, hva er greia med alle sauene på veien? Man kommer i 80 på riksveien og plutselig står det 15 sau midt i veibanen og chiller. Hva er greia?

• Liker 1
Skrevet

Å gjerde av de store sommerbeitene og vedlikeholde de gjerdene er vel en helsikes prosess.

Skrevet

Siden det er en del bønder her, hva er greia med alle sauene på veien? Man kommer i 80 på riksveien og plutselig står det 15 sau midt i veibanen og chiller. Hva er greia?

:fnise:

Eller geiter.....når man f.eks. kjører over Haukeli? :reise:

• Liker 2
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Å gjerde av de store sommerbeitene og vedlikeholde de gjerdene er vel en helsikes prosess.

De er jo som ninjaer hele gjengen, de står aldri på ei langstrekke hvor de kan bli oppdaget, de står alltid rett rundt hårnålsvingene der man ikke ser de før man har har de i fanget omtrent.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt ringle på katta, de venner seg nok til det. Men jeg ble småsprø så klippet den av.

Gjest henriett3
Skrevet

(vokste opp på gård som jeg nevnte tidligere) Haha! Det er vel fordi når vi har sauene på fjellet, er det litt vanskelig å bestemme hvor de skal gå..

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Nå har ikke vi sau, men en teori jeg har hørt (vet ikke om den er dokumentert) er at sauene blir tiltrukket av saltet man bruker på veiene om vinteren. Det blir liggende igjen i veibanen, grøfta, og tiltrekker seg dyrene om sommeren.

Godt mulig det bare er spekulasjoner fra de som driver med sau her da :fnise:

Skrevet

Javel :klo: Vi har nå kun bjeller på de som ikke har kalver vi da :fnise: tydelig at det er litt forskjellige tradisjoner her. Vi har nemlig kuer (og kalver) på innmarksbeite hele sommeren da vi driver med melk, kviger (uten kalv) går på utmarksbeite og har bjeller.

Å du har helt sikkert rett ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...