cizza Skrevet 16. oktober 2011 #1 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg tar meg selv i å syntes synd på de sauene som må gå med bjeller hele tiden, er ikke dette dyreplageri på et vis? Å gå med den konstante larmen i ørene kan da umulig være særlig behagelig for dem i lengden. Er det noen som vet noe om dette? Greit nok fordi de skal vite hvor dyrene er, men hva annet?
Gjest Survival Skrevet 16. oktober 2011 #2 Skrevet 16. oktober 2011 Det har jeg faktisk aldri tenkt over. Og når du spør lurer jeg også på dette. Godt mulig at sauene blir vant med lyden etter hvert og rett og slett ikke legger merke til den?
cizza Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 16. oktober 2011 Det har jeg faktisk aldri tenkt over. Og når du spør lurer jeg også på dette. Godt mulig at sauene blir vant med lyden etter hvert og rett og slett ikke legger merke til den? Det bli de helt sikkert, men det er nok etter lang tid. De må da syntes det er irriterende og ubehagelig med en sånn lyd hele tiden, eller er de for "dumme"? :/
Personlig12 Skrevet 16. oktober 2011 #4 Skrevet 16. oktober 2011 (endret) Det har jeg også tenkt på. Jeg undrer meg hvorfor de har bjeller når de går på beiter. Bjellene er bra å ha om man fører de til fjells, slik at man skal kunne finne dem igjen. Men på beiter, de kan ikke gå så langt liksom. Ser den at det kan være gunstig om en stikker av, men sauer stikker faktisk ikke så langt, de vil bare ha gresset som er på andre siden av gjerdet. Endret 16. oktober 2011 av Personlig12
vinterspeil Skrevet 16. oktober 2011 #5 Skrevet 16. oktober 2011 Ble litt nysgjerrig på de bjellene jeg også nå ...
MissMas Skrevet 16. oktober 2011 #6 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg har sett en slik diskusjon tidligere, og husker ikke helt hva det kom ut av det, men dere er i allefall ikke aleine om å lure på akkurat det Vet ikke om det plager sauene, kanskje i begynnelsen? Det varierer vel hvor mye bjellene bråker også. Når sauene løper avgårde, bråker de jo endel, men hvis de står stille og spiser, bråker de ikke like mye? Jeg har sett katter med bjelle på båndet som både løper rundt, fanger byttedyr og gir uttrykk for at de ikke bryr seg om bjella, men så bråker den også MYE mindre enn en sauebjelle da. Jeg har vært ilag med sauer endel (uten bjelle), og de "bæ'er" (breker?) kjempehøyt, så kanskje de er vant til høye, støyende lyder fra de andre sauene? Aner ikke
Personlig12 Skrevet 16. oktober 2011 #7 Skrevet 16. oktober 2011 Når de skal følges opp til fjells eller i utmark så må de ha det. Men før det så må lammene venne seg til en mor som har bjeller. Vi kan ikke sette bjellene på den dagen dyrene skal til fjells, for da blir lammene redde for moren. Det er en tilvenningsprosess og vi bruker som regel 4-5 dager på det, mens andre mener det er for lite, sier han. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10043873 1
vinterspeil Skrevet 16. oktober 2011 #8 Skrevet 16. oktober 2011 Når de skal følges opp til fjells eller i utmark så må de ha det. Men før det så må lammene venne seg til en mor som har bjeller. Vi kan ikke sette bjellene på den dagen dyrene skal til fjells, for da blir lammene redde for moren. Det er en tilvenningsprosess og vi bruker som regel 4-5 dager på det, mens andre mener det er for lite, sier han. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10043873 Mulig jeg er blond , men hvorfor må de ha på bjeller når de skal følges til fjells?
Gjest Wolfmoon Skrevet 16. oktober 2011 #9 Skrevet 16. oktober 2011 Vi har bjeller på kviger som blir sluppet på utmarksbeite på sommeren, og årsaken er selvfølgelig at det skal være mulig å finne dem igjen på høsten, og ikke minst sjekke om alt står bra til med dem underveis om sommeren! Her blir bjellene satt på inne i fjøset, og jeg orker nesten ikke å gå inn der for lyden blir veldig høy innendørs :fniser: Men dyrene blir ikke stresset av bjellene og de oppfører seg som vanlig selv med bjeller på. Så jeg tror ikke de lider noen stor nød! 1
vinterspeil Skrevet 16. oktober 2011 #10 Skrevet 16. oktober 2011 Vi har bjeller på kviger som blir sluppet på utmarksbeite på sommeren, og årsaken er selvfølgelig at det skal være mulig å finne dem igjen på høsten, og ikke minst sjekke om alt står bra til med dem underveis om sommeren! Har reinen også bjeller? Tror ikke jeg har sett det ...
Gjest Wolfmoon Skrevet 16. oktober 2011 #11 Skrevet 16. oktober 2011 Har ikke peiling, kjenner ikke til reindrift, men rein har vel en tendens til å gå i større flokker og holde seg til flokken!?
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #12 Skrevet 16. oktober 2011 Har reinen også bjeller? Tror ikke jeg har sett det ... Jo noen rein har det. De reinene som er flinke til å lede/holde flokken samlet har bjelle på, både noen simler og noen okser. De har til og med forskjellige bjeller, simlene har bjeller med tynn lyd mens oksene har bjeller med grovere lyd så man skal høre forskjell. Det sier min kjære som har deltatt på innsamling av rein i noen år
Gjest uAnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #13 Skrevet 16. oktober 2011 De oppfordrer vel til bruk av radiobjeller istedetfor vanlige bjeller, da får bøndene inn gps og kan følge flokken på dataen og får beskjed om hvor det ligger døde sauer osv. Høres kjempesmart ut!
Personlig12 Skrevet 16. oktober 2011 #14 Skrevet 16. oktober 2011 Mulig jeg er blond , men hvorfor må de ha på bjeller når de skal følges til fjells? Det er fordi de bonden skal finne de igjen. Fjellet er stort vettu. Oftes så er det bare moren som har det, og da finner og følger lammene hennes henne igjen. Det er derfor de har bjellene på når de er på beite om sommeren, slik at lammene skal tilvennes lyden. Det blir jo mer og mer vanlig med digital bjelle nå, med GPS eller et SIM kort på. Jeg syns det er litt sjarmerende med bjellelyden jeg da Reinsdyr har også bjeller, geiter også. Kuer av og til, men kun de som har kalver. 3
cizza Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter #15 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg skjønner jo hvorfor de har det på fjellet, men nå har jeg noen sauer som beiter på et jorde som er nabotomta, og man kan si at det lager en god støy. Det plager ikke meg, men må da plage dem. Det er et beite, med godt gjerde rundt.. Blir bjella i det minste tatt av om vinteren? hehe.. regner vel med det hvis det gir god støy inne på en låve Var forresten god idè med radiomerking. Tror nok jeg hadde tatt i bruk det om jeg var bonde Og jo, de bråker når de bare står og gresser også, de løper sjeldent
Gjest henriett3 Skrevet 16. oktober 2011 #16 Skrevet 16. oktober 2011 (endret) Det har jeg faktisk aldri tenkt over. Og når du spør lurer jeg også på dette. Godt mulig at sauene blir vant med lyden etter hvert og rett og slett ikke legger merke til den? Sauene går ikke hele tiden med bjelle Det er bare når de er på fjellet. Når de er i fjøset på høst/vinter/vår har de ikke bjeller på. Vokste opp på gård med 200-300 sauer. Hadde vært umulig å finne de igjen på fjellet viss de ikke hadde bjelle, for da kunne ikke gjeterhunden vår høre dem. Endret 16. oktober 2011 av henriett3
cizza Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter #17 Skrevet 16. oktober 2011 Hadde jeg vært sau, så hadde jeg blitt gal om sommeren ;P haha!
Gjest Wolfmoon Skrevet 17. oktober 2011 #18 Skrevet 17. oktober 2011 Kuer av og til, men kun de som har kalver. Javel Vi har nå kun bjeller på de som ikke har kalver vi da tydelig at det er litt forskjellige tradisjoner her. Vi har nemlig kuer (og kalver) på innmarksbeite hele sommeren da vi driver med melk, kviger (uten kalv) går på utmarksbeite og har bjeller.
vinterspeil Skrevet 17. oktober 2011 #19 Skrevet 17. oktober 2011 Radiosender må jo være helt genialt ! Da kan du jo VIRKELIG telle sauer fra senga
cizza Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #20 Skrevet 17. oktober 2011 Radiosender må jo være helt genialt ! Da kan du jo VIRKELIG telle sauer fra senga Hahah ;D :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå