Gå til innhold

Livmorhalsprøve

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal ta livmorhalsprøve.

Det er den undersøkelsen som alle kvinner over 25 år anbefaler å ta hvert 3 år.

Skal jeg selv bestille time på et gynekologisk senter for å gjennomføre denne undersøkelsen?.

Eller går dette gjennom fastlegen, dvs. at det er fastlegen som henviser meg til en gynekolog?

Jeg ønsker også å undersøke om jeg noen kjønnsykdommer. Blir dette gjort automstisk ved samme undersøkelse, eller må jeg opplyse om at jeg ønsker det?.

Videoannonse
Annonse
Gjest Macaron
Skrevet

Jeg har alltid gjort dette hos fastlegen, altså at de selv gjør undersøkelsen og tar prøven. Aldri vært henvist til gynekolog.

Hvis du ønsker at de samtidig sjekker for kjønnssykdommer må du be om dette i tillegg. Dette sjekkes ved blodprøver/urinprøver osv, og ikke direkte ved undersøkelse av underlivet.

Skrevet

Jeg kontaktet selv en privat gynekolog, og betalte tusen kroner for en time. Var så redd siden det var første gang, så ville ha en dame noen jeg kjente hadde brukt, som var "kjent for" å være forsiktig. Syntes det ville være rart hos fastlegen, henne snakker jeg med om andre, mindre intime, ting.

Også tenkte jeg at 1000 kr hvert tredje år er ok.

Jeg ble automatisk testa for sykdommer samtidig som jeg fikk livmorhalsprøven.

Hvis du skal gå gjennom det offentlige tror jeg legen kan henvise deg.

Skrevet

Det enkleste er å ta det hos fastlegen, evt. be om å få komme til en kvinnelig kollega hvis du ønsker det og fastlegen din er mann. Men du kan også be om henvisning til gynekolog, men i utgangspunktet er dette unødvendig.

Chlamydiaprøve er vel det mest aktuelle å teste for, dette kan gjøres samtidig med celleprøven. Prøven tas fra livmorhalsen med et annet prøvetakingsutstyr.

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Jeg ønsker helst å kontakte en gynekolog selv. Jeg har en mannlig fastlege som jeg har regelmessig kontakt med grunnet andre ting. Bla. har vi en del samtaler.

Jeg har funnet et gynekologisk senter i byen her jeg bor. Jeg tror jeg bare ringer dit i morgen.

Skrevet

Jeg vil helt klart anbefalle å gå til en gynekolog hvert tredje år istedenfor til fastlegen. Pga av at gynekologer kan ta innvendig ultralyd og vil da oppdage cyster, muskelknuter og svulster o.l mye fortere enn ved en undersøkelse uten ultralyd. Det er nesten umulig å kjenne disse ved tidlig stadium.

Du må nok be om å få tatt tester for kjønnsykdommer i tillegg. Chlamydiaprøve kan tas fra både urinrør (urinprøve) og fra livmorhalsen.

Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

ah ok :)

Endret av Nuppdupp
Skrevet

Kan en "vanlig" fastlege utføre denne undersøkelsen?

Legekontoret har vel et eget rom for slike undersøkelser da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...