AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #1 Skrevet 15. oktober 2011 Datteren min på 9,5 måneder har plutselig blitt livredd støvsugeren. Så fort jeg tar den ut så begynner hun å gråte. Det er ikke trassgråt, men virkelig sår "jeg er redd"-gråt. Og så vil hun opp og klamrer seg fast på armen min, og gråter så lenge den står på. Jeg er alene med henne, og har ikke noen som kan passe henne når jeg støvsuger, og jeg må jo få gjort det ofte når hun er overalt. Når hun var mindre kunne jeg omtrent støvsuge PÅ henne uten at hun reagerte. Jeg vet at det ikke har skjedd noe som har gjort henne redd for den, men det var en litt lenger periode jeg støvsugde mens hun ikke var hjemme (bare tilfeldig) så hun ble kanskje mindre vant til den. Er det noen som har noen gode råd? Jeg har prøvd å støvsuge med henne på armen/i bæresjal, det hjelper litt, men hun gråter fortsatt masse. Også er det utrolig tungt for meg. Har prøvd å synge/prate med henne hele tiden, ha støvsugeren på minste styrke for minst støy, støvsuge mens hun sover (ikke lurt, jeg som trodde hun kunne sove gjennom alt tok visst feil!). Hun er like redd for den av som på. Hjelp?
Marianne Skrevet 15. oktober 2011 #2 Skrevet 15. oktober 2011 Det er nok en periode som går over. Veldig mange barn reagerer på sånne lyder helt plutselig. Sett den på men ikke støvsug. Bruk tid på å gjøre noe kos med datteren din mens den står på. Ikke ens den selv og etterhvert vil heller ikke hun ense den.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #3 Skrevet 16. oktober 2011 Det ordner seg nok vil jeg tro. Min er 2 år nå, og har det samme "problemet", men jeg tror han kommer til å vokse det av seg etter hvert.
Gjest ms_kwang Skrevet 16. oktober 2011 #4 Skrevet 16. oktober 2011 Husker lillebroren min, han hadde en slik periode han også, men det var ikke bare for støvsugeren. Min mor hadde ett slikt apparat som tørket sko innvendig, veldig effektiv for støvler og *sheroxer....sjerokser(??)* (slike støvler med ull innvendig, veldig glatte vintersko! og du endte med iskalde tær uansett,fordi skoene ikke "pustet" men ja...dere veit garantert hva jeg hinter etter!) Uansett dette apparatet hadde 8 slanger, nok til å tørke 4 par sko, og min bror hylgrein, og var skikkelig redd den lyden det apparatet laget. Tror det varte til han var omtrent 3 år gammel, 3,5 tok han faktisk å ødela den, (han kastet den ut fra terrasen...)*kremt*
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #5 Skrevet 16. oktober 2011 Det er nok en periode som går over. Veldig mange barn reagerer på sånne lyder helt plutselig. Sett den på men ikke støvsug. Bruk tid på å gjøre noe kos med datteren din mens den står på. Ikke ens den selv og etterhvert vil heller ikke hun ense den. Takk for tips! Sånn har jeg ikke tenkt på å gjøre det. At hun er skeptisk til nye eller høye lyder skjønner jeg jo, men det er bare så rart at noe som aldri har plaget henne plutselig gjør henne livredd. En drill gir samme reaksjon, men den er jo mye høyere og skarpere, og ikke akkurat noe jeg bruker fler ganger i uken. Ellers er det ingenting annet som har gjort henne redd over tid, heldigvis.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #7 Skrevet 16. oktober 2011 Støvsug mens hun sover. Jeg skrev i første innlegg: "Har prøvd å synge/prate med henne hele tiden, ha støvsugeren på minste styrke for minst støy, støvsuge mens hun sover (ikke lurt, jeg som trodde hun kunne sove gjennom alt tok visst feil!)."
Gjest Marianne Skrevet 16. oktober 2011 #8 Skrevet 16. oktober 2011 Barn leser oss voksne veldig lett og det som stresser deg stresser henne. I og med at hun er så liten så trenger det ikke være mer enn at du virket redd og stresset en gang når du støvsuget. Ved å da bli ennå mer stresset når hun er så redd så forsterker du frykten hennes. Du sier på en måte til henne at jeg vet det er farlig, men det er snart ferdig nå.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #9 Skrevet 16. oktober 2011 Barn leser oss voksne veldig lett og det som stresser deg stresser henne. I og med at hun er så liten så trenger det ikke være mer enn at du virket redd og stresset en gang når du støvsuget. Ved å da bli ennå mer stresset når hun er så redd så forsterker du frykten hennes. Du sier på en måte til henne at jeg vet det er farlig, men det er snart ferdig nå. Takk for innspill! Det er godt å se det fra andre sider, for det er noe jeg heller ikke har tenkt på.
Gjest happy_me Skrevet 16. oktober 2011 #10 Skrevet 16. oktober 2011 her hadde vi samme problemet, men heldigvis er vi to, så mannen tok med gutten på et annet rom enn der jeg drev å støvsugde. Men plutselig en dag (da var han ett år og 3 mnd) så var han ikke redd den lenger, og ville gjerne støvsuge selv! hihi... Vi gjorde egentlig ingenting for at det skulle skje.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå