Gå til innhold

Tannpine som kommer og går

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en plagsom tannpine som kommer og går. Det kan være borte i dagesvis før det så dukker opp igjen. Det rare er at noen ganger er det i de øvre jekslene på høyre side og andre ganger i de nedre jekslene på høyre side. Noen ganger klarer jeg ikke å lokalisere om det er oppe eller nede, kanskje begge steder?

Greia er at jeg har hatt noe tilsvarende før og da vært hos tannlege som ikke kunne forstå at jeg hadde vondt, for tennene var helt fine de. Nå har jeg ekstremt dårlig råd og har lite lyst å bestille time hos tannlegen.

Er det noen som har erfaring med slik vekslende tannpine? Vil man ha konstante smerter over tid hvis det er noe alvorlig, eller kan det komme og gå uansett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg opplevde noe lignende. Hadde tannpine og hodepine kun på ene siden. Viste seg at jeg var tett i kanalen inn til øret. Det hjalp å på en måte fylle kinnene med luft, gjerne hold for leppene med hånden. Deretter presser du luften mot den siden du har vondt. Da skal du kjenne at det "smeller" slik det gjør om du har dotter i ørene.

Veit det høres rart ut, men verdt et forsøk :)

Skrevet

eneste jeg kan tenke på, jeg har også av og til tann"pine" men det er fordi visdomstennene mine vokser og det er dårlig plass. Det kan være vondt i 1-2 uker, så stopper det i et par uker og så vondt igjen.

Gjest Consensio
Skrevet

Jeg opplever noe som kan minne om tannpine.

Det kommer av at jeg er veldig anspent i kjevepartiet og nakke/skuldre.

Tannlegen min sier jeg har fine tenner, ingen hull, men at han kunne ane slitasje på tennene som mest sannsynlig kommer av at jeg biter veldig hardt når jeg er stresset, har vondt e.l

Jeg fikk en slik bittskinne som jeg bruker spesielt om natten, slik at kjeven blir tvunget til å slappe mer av.

Gjest pellepirat
Skrevet

Dette hørtes for meg ut som visdomstenner som vokser frem. De kan vokse litt i rykk og napp. Kan være vanskelig å "definere" hvor i munnen smerten sitter også. Selv om ei tann vokser frem nede, kan det kjennes ut som det kommer fra oversiden vice versa.

Har du fått noen visdomstenner?

Eneste sikre måten å avklare det på er en tur til tannlegen..

Skrevet

Jeg har noe liknende, som kommer og går. Vet ikke om det er tannpinevondt for jeg har aldri hatt ekte tannpine, så jeg bare bedømmer det som "isninger" eller muskelspenninger. I fjor var jeg ganske plaget en periode helt til jeg kom på at jeg hadde byttet tannkremmerke noen uker før.

Tok likevel turen til tannlegen som konkluderte med "alt vel" og så dro jeg hjem og byttet tilbake til min gamle tannkrem.

Problemet løste seg i stor grad.

Kan fremdeles ha det, men som regel varer det bare noen timer så jeg regner med det er ising pga litt bare tannhalser (har visst pusset litt for mye opp gjennom årene), eller noen spenninger.

Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldingene! Godt å se at det kan finnes andre forklaringer enn et digert dypt hull! :)

Joda, jeg skal ta en tur til tannlegen. Men det bør helst vente et par uker til neste lønning er på konto. I går måtte jeg ta to smertestillende for å få sove fordi det gjorde så vondt, i dag merker jeg ingenting selv om virkningen av tablettene nok har gått ut for lenge siden.

Jeg tror ikke det kan være visdomstenner som plager meg. Begge de nedre visdomstennene er operert bort for mange år siden. Oppe er jeg sannelig ikke sikker... :sjenert: Jeg lurer på om de er kommet ut og fungerer fint. 14 tenner nede og 16 oppe tyder vel på det ja. (hehe, måtte telle etter nå)

Jeg sliter ofte med stramme nakkemuskler og hodepine (ikke nødvendigvis samtidig med tannpinen), så det kan jo kanskje ha en sammenheng der? Men vil en tannlege kunne diagnostisere det, eller må jeg til noen andre da? For så vondt som det gjør av og til så trenger jeg virkelig å gjøre noe med dette.

TS

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg har akkurat samme problemet, må ta smertestillere for at det skal gå vekk, skikkelig tannpine i en av de bakerste jekslene ( ikke visdosmtenner, de er borte vekke )

samtidig har jeg en slags tannpinesmerte i nakken også på samme side så har konkludert med at det henger sammen, tannlegen sa også at det er ikke noe galt, først ble jeg irritert fordi jeg kjenner jo at jeg har ekte tannpine :P hatt det slik nå den siste mnd, på og av med tannsmerter så nå skal jeg til en kiropraktor eller psykomotorisk fysioterapeut for å få gjort noe med disse muskelspennigenne... nå skal det sies at jeg har diagnosen fibromyalgi og det kommer med på lasset med kronisk stive muskler, men først nå jeg har hatt tannpine samtidig..

Skrevet

Er du forkjølet? Jeg har hatt "tannverk" et par ganger, hvor det egentlig skyldes bihulene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...