Gå til innhold

Hysterektomi. Erfaringer?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har fått fjernet livmoren sin som vil dele erfaringen sin med meg??? Jeg skal fjerne min så snart som mulig, må bare vente på at den pågående infeksjonen jeg har i livmoren skal bli ferdig behandlet...Gruer meg, men samtidig gleder jeg meg til å slippe 2-3uker mensen hver mnd!

Lurer på det meste; smerter, samliv osv!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen??

Skrevet

Kanskje du finner svar på spm her?

Ut i fra det som står der har du liten grunn til bekymring :klemmer:

Ved operasjonen fjernes livmoren i sin helhet. Det betyr at etter operasjonen ender skjeden blindt. Eggstokkene bevares som regel, hvis da ikke de også er betydelig sykdomsforandret. Siden det er eggstokkene som sammen med hjernen styrer og produserer kvinnens kjønnshormoner, vil du med intakte eggstokker merke små hormonelle forandringer. Noen ganger kan det oppstå hormonforstyrrelser etter operasjonen, men det kan enkelt behandles med tilføring av de samme hormonene i tablettform. Seksuelt kan du fungere som før. Resultatene fra en hollandsk undersøkelse viser at den seksuelle nytelsen øker etter at livmoren ble fjernet. Enkelte opplever en psykisk reaksjon etter fjerning av livmoren, men det er som regel kortvarig. Naturligvis avhenger en slik reaksjon også av årsaken til fjerningen av livmoren.
Gjest navnelapp
Skrevet

Det er heilt strålande, eg anbefaler det på det sterkaste. Å seie at ein får eit nytt liv er ikkje å ta hardt i. Men som regel vert livmorhalsen ståande att, med mindre den er ein del av problematikken (celleforandringar etc.).

Skrevet

Noen som har fått fjernet livmoren sin som vil dele erfaringen sin med meg??? Jeg skal fjerne min så snart som mulig, må bare vente på at den pågående infeksjonen jeg har i livmoren skal bli ferdig behandlet...Gruer meg, men samtidig gleder jeg meg til å slippe 2-3uker mensen hver mnd!

Lurer på det meste; smerter, samliv osv!

Så en interressant episode av Dr. Oz her om dagen, der de snakket om akkurat dette. Han mente man burde snakke med legen sin om alternativene først.

http://www.doctoroz.com/videos/1-surgery-women-dont-need-hysterectomy

Skrevet

Så en interressant episode av Dr. Oz her om dagen, der de snakket om akkurat dette. Han mente man burde snakke med legen sin om alternativene først.

http://www.doctoroz.com/videos/1-surgery-women-dont-need-hysterectomy

Jeg har allerede vært gjennom alt av alterantiver og prøvd div i halvannet år før de valgte å prøve ballongbehandling. Dette kunne ikke gjennomføres pga at de da hadde perforert livmoren pga at den var ganske ødelagt i utgangspunktet.

Jeg har lest mye på nett om kirurgien og det som egentlig er nødvendig å vite, men kvinners personlige erfaing i forhold til dette er mer av interesse for meg.

Så takk for svar og linker folkens :) Om noen har personlig erfaring med dette så si gjerne ifra :)

Skrevet

Nå er det bestemt at det blir hysterektomi via buken. Noen andre som vil dele sine personlige erfaringer med dette inngrepet?

Gjest navnelapp
Skrevet

Som eg skreiv over her, eg har gjort det, og har berre positive erfaringar. Var sjukmeldt i to veker, men var ganske aktiv dei to vekene.

  • 1 måned senere...
Skrevet

Jeg hadde en vellykket operasjon for en uke siden. Jeg kom hjem etter en natt på sykehuset og er i gang med hvile og opptrening. Jeg opererte bort livmor med store myomer. Eggstokker/-ledere og livmorhals/-tapp står igjen. Jeg er veldig lettet og gleder meg til energi og ny hverdag.

Gjest Surrehodet
Skrevet

Jeg fjernet både livmor og eggstokker for 9 år siden.

Før det hadde jeg vert kunstig i overgangsalder ved hjelp av sprøyter i 2 år.

Erfaringer..... Bedre liv, hetetokter som holdes i sjakk med østrogener (litt utprøving for å finne rett dose var nødvendig) Sex lysten ikke påvirket hverken negativt eller positivt.

Jeg har lagt på meg på de typiske "overgangsalder" plassene, har en god utstående mage. Den antar jeg at jeg muligens kunne holdt i sjakk med bedre kosthold og rett trening.

Alt i alt, for meg var dette helt rett.

  • 1 år senere...
Skrevet

Jeg skal til operasjon imorgen, 19.6.

De første ukene etter at det ble avgjort gikk jeg rundt som et redd spørsmålstegn. Nå gleder jeg meg til å dra dit imorgen, og komme frisk hjem igjen, livmor med store og farlige cellerforandringer borte, etter at koniseringa har gjort ting mye verre for meg. Smerter ifbm mens blir borte, 3 ukers blødninger borte... Yihaaa...dette blir bra, tror jeg :)

Bare en ting jeg lurer på, som jeg ikke har fått svar på så langt uansett hvor jeg leste om akkurat det inngrepet her: Påvirkes G-punktet på noen måte? Eller kanskje ikke i det hele tatt? Noen som vet? :)

Blir takknemlig om noen vet det :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Jeg skal til operasjon imorgen, 19.6.

De første ukene etter at det ble avgjort gikk jeg rundt som et redd spørsmålstegn. Nå gleder jeg meg til å dra dit imorgen, og komme frisk hjem igjen, livmor med store og farlige cellerforandringer borte, etter at koniseringa har gjort ting mye verre for meg. Smerter ifbm mens blir borte, 3 ukers blødninger borte... Yihaaa...dette blir bra, tror jeg :)

Bare en ting jeg lurer på, som jeg ikke har fått svar på så langt uansett hvor jeg leste om akkurat det inngrepet her: Påvirkes G-punktet på noen måte? Eller kanskje ikke i det hele tatt? Noen som vet? :)

Blir takknemlig om noen vet det :)

Nei, det er ikkje mi erfaring. Det sit jo ikkje i livmora?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...