Gå til innhold

Typisk upopulær prevansjonstråd...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Ble fryktelig langt dette...

Håper noen har noen gode forslag å komme med. Jeg er gift, og har dermed 1 fast seksualpartner. Og jeg er drittlei av kondom!! Kjedelig.

Har prøvd p-pillene microgynon og p-ringen nuvaring. Hadde kraftig vektøkning, depresjon, svært nedsatt sexlyst, økt svette, muskelkramper i ene beinet, gjenopptakende soppinfeksjoner i underlivet og ekstremt smertefulle pupper, med p-ringen verre enn pillene.

Jeg ønsker så veldig et alternativ som ikke er gummi, for det er relativt...uromantisk, og tar lysten og spontaniteten litt på et vis, samtidig som det er mindre godt.

Jeg har lurt på mye.. men p-sprøyte og stav er uaktuelle, da de går "i hele kroppen" og ikke kan avsluttes like enkelt og kjapt som eks p-pillebruk. Plaster er heller ikke aktuelt. P-ring skal liksom være noe veldig skånsomt, fordi den bare virker lokalt i skjeden og underlivet,

men som sagt opplevde jeg verst plager med den.

Legen min anbefalte meg ladyComp, men dette er nærmest uaktuelt etter å ha lest mye om den og lignende computere. Det er nesten et svindyrt termometer, og mange har blitt gravid i såkalte "sikre perioder" på ladycompen, og jeg har også lest at man ofte bare får 8-12 sikre dager ila en måned, hvorav dagene man har mensen er inkludert. Jeg har mensen i 7 dager, så det blir få dager man egentlig kan ha sex da, uten kondom - så altfor mye penger for noe nærmest ubrukelig.

Spiral er noe jeg har tenkt på, men vet at mange leger ikke gir dette til jenter som ikke har født. Og noen - selv om legen gjør det, har ikke vid nok åpning i livmorhalsen til å få den på plass. Også er det vel hormoner i en hormonspiral.

Men det jeg har tenkt da... finnes fremdeles kopperspiraler? Føler jeg har hørt at det er noe som heter det, men at det ikke brukes lengre? Noen som vet? Og isåfall noen som har erfaring med den?

For det er gentlig det eneste jeg kan komme på som er ikke-hormonelt, og som kan brukes måneden igjennom - utenom kondom. (hvis jeg da skulle ha stor nok åpning til å få den på plass...)

Eventuelt - er det noen her som har opplevd bivirkninger som meg (jeg mener, jeg ble faktisk deprimert - en ordentlig depresjon, som viste seg å forsvinne 2 og en halv uke etter at jeg fjernet nuvaringen) og som opplevde å fungere på andre p-pillemerker?

For jeg vet jo at mange reagerer ulikt på ulike typer p-piller, men gidder ikke prøve 10 merker hvis alt bare blir plagsomt for kroppen min. Bør jo helst prøve dem en periode før jeg gir opp og... Håper på noen svar, og forslag. For det er kjedelig å bruke kondom i kanskje 5 år til, til det passer med barn. Det er nesten så kjedelig at sex blir nedprioritert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kobberspiral finnes, og man har gått bort fra at spiral kun bør settes hos kvinner som har født. Jeg har selv satt spiral hos kvinner som ikke har født (under legestudiet), og det gikk fint! Man har noen instrumenter som gjør at man kan blokke opp livmorhalsen litt. Er nok litt ubehagelig, men ikke uoverkommelig. Og selve hylsen som man setter spiralen inn med er ikke så tykk.

Men - har du vurdert p-pillen Cerazette? Dette er en p-pille som kun inneholder gestagen (ikke østrogen), men som er like sikker. Mulig du reagerer på østrogenet når du får de bivirkningene du nevner. Evt kan minipille også forsøkes, men det krever jo mer punktlighet med tidspunktet du tar pillen.

LadyComp ville jeg ikke brukt hvis du ikke vil bli gravid. Vi lærte av gynekologene på studiet at det kun bør anbefales hvis det ikke gjør så mye om man blir gravid, og dessuten er det jo, som du nevner, såpass mange usikre dager at det gjerne blir til at man bruker kondom store deler av syklusen uansett.

Skrevet

Jeg kjenner et par jenter som har spiral uten å ha født barn.

Legene er ikke så sneversynte på sånt lengre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...