Gå til innhold

Endring av samværsavtale

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har levert inn skjemaet "endring av bidrag" hos Nav. I dag fikk jeg svar fra far om at han har mere samvær med datteren sin enn det som faktisk er tilfellet, og vil dermed få "samværs-fradrag". I brevet fra NAV må jeg "bevise" at datteren min er mindre hos far enn det som ble avtalt for mange år siden. Den dokumentasjonen må være fra en offentlig eller privat innstans, som barnehage, skole eller lignenede.

Problemet er at avtalen ble skrevet i 2005 og dengang var min datter hos far to helger i mnd og i ferier. Nå er hun 14 år og vil ikke dra til far så ofte.

Hun er hos far i gjennomsnitt ca. en helg annenhver mnd., og ofte bare fra f.eks lørdag til søndag.

Det jeg nå lurer på er hvor jeg skal hente disse opplysningene fra? Skolen vet jo ikke hvor min datter er i helgene..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel avtalen som gjelder, ikke praksis. Dere må endre avtalen slik at den samsvarer med praksis.

Gjest en mann
Skrevet

Det letteste for deg har vært å fått en ny samværsavtale.

Vil ikke far dette kan du fosøke meklinge på familievernkontor.

NAV legger til grunn den skriftlige avtalen dere har.

Når slik avtale foreligger må ny avatle eller bevisser for det faktiske samværet framlegges før bidrag kan endres.

Vet ikke hvordan det er mellom deg og BF ang.sammarbeid om barnet.

Vet du fakisk om det blir ny samværsklasse ?

Det er 1-2, 4-9 overnattinger, er vel dette som er akuelt.

Har datter i snitt under 4 overnattinger i snitt pr mnd?

Har hun dette er det grunnlag for ny avtale.

Selv ville jeg gått for å prøve ny avtale om det er under 4 overnattinger. Siden far sa det selv vil jeg anta det kan lages ny avtale.

Skrevet

Skjønner jo nå at vi trenger å lage en ny oppdatert samværsavtale ja, er jo noen år siden 2005 og mye har skjedd siden den tid.

Hadde mye styr sist avtalen ble laget, så vet ikke om jeg orker det igjen. Derfor hoppet jeg over den delen denne gangen i håp om å slippe å diskutere med han.

Men hvis jeg ikke klarer å "bevise" ( som også var mitt opprinnelige spørsmål ) at hun ikke er hos faren sin på langt nær så mye som vi avtalte i 2005, så er det vel ingen vei utenom.

• 8 år senere...
Skrevet

Hvis man skal endre avtalen, må man på mekling? eller holder det med at jeg og far skriver en?`jeg og far enig!

Skrevet
8 minutter siden, Cilla87 skrev:

Hvis man skal endre avtalen, må man på mekling? eller holder det med at jeg og far skriver en?`jeg og far enig!

Avtalen er like gyldig om dere kommer frem til den alene, på Familievernkontoret eller i retten.

Men spørsmålet er hvorfor far skal gå med på å endre avtale hvis det betyr at han må betale mer...

Anonymkode: 3f95a...dc2

• Liker 1
Skrevet

Vi har privat ordning, og han skal ikke betale mer. ☝️

Skrevet

Hvorfor diskuterer dere bidrag med NAV når dere har privat avtale?

Anonymkode: 3f95a...dc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...