Gå til innhold

Innkalling til celleprøve?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Får man innkalling til celleprøve helt uten videre?

Jeg har fått innkalling til NY celleprøve (g.k), som jeg antar er gynekologi? Og det er ikke kjempelenge siden jeg var hos legen (under et halvt år) når jeg testet meg for bakteriell vaginose, da tok han en celleprøve siden han allerede "var der".

Kan noen... hjelpe meg å forstå? Det er for mye å vente over helgen til legen åpner med å spørre. Det raser hundre spm gjennom hodet mitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er i hvert fall ingen grunn til bekymring. Kan jo hende at papirene beveger seg sakte i systemet, og at de ikke vet at du nylig har vært hos legen og tatt celleprøve, og at du derfor får innkalling.

Hadde legen fått beskjed om at det var funnet noe på celleprøven din, hadde han gitt deg beskjed den gangen. Så den innkallingen du har fått nå, er bare en standard innkalling de sender ut.

Den betyr absolutt IKKE at noe er galt. Så kos deg i helgen, og ring legen på mandag og spør om du skal ta hensyn til innkallingen. Mest sannsynlig får du beskjed om at det trenger du ikke :)

Skrevet

Er du nylig fylt 25 år? Og er det en faktisk innkallelse (tid og sted), eller bare en anbefaling om å ta? Alle kvinner får et slikt brev når de er 25 (og muligens også andre aldre?) som en oppfordring om å ta. I brevet står det også at dersom du nylig har tatt en så kan du se bort ifra brevet.

Ellers kan det hende at legen din fant noe på forrige prøve som de har lyst til å sjekke opp. Det er ikke alltid de går ut med informasjon, da de ikke vil uroe deg eller si noe før de selv er sikre.

Det kan også være at de har glemt å oppdatere systemet sitt med den du nylig tok. Dersom det f.eks. ligger inne at du skal få en innkallelse hvert 3. år, og du tok en etter 2,5 år, så ligger det fortsatt i systemet at du skal få en innkallelse nå.

Men sikkert svar kan du kun få fra legen.

Skrevet

Nei, jeg er 22. Det er en faktisk innkallelse med tid og sted. Og det står ingenting i brevet, det er tid og sted fra legen og "ny celleprøve (g.k). Det var det.

Snakk om å uroe meg når jeg aner fred og ingen fare, får et brev i posten på fredag, og de har stengt.

Skrevet

Man får jo ikke standard innkalling om man er under 25? :sukk:

Skrevet

"Det er uegnet å ta celleprøve under menstruasjonen. Blod vil vanskeliggjøre oppgaven for dem som skal mikroskopere, og prøven må ofte tas om igjen. Det beste tidspunktet for å ta celleprøve er den siste uken før menstruasjonen. Har du skjedekatar eller betennelse i livmorhalsen, bør denne behandles før det tas celleprøve, fordi også denne situasjonen gjør det vanskelig å tolke forandringene som ses i mikroskopet."

Jeg hadde jo katarr. Og jeg blødde pga han raknet meg. Kan dette være en mulig årsak før jeg freaker helt ut her :(

Skrevet

"Det er uegnet å ta celleprøve under menstruasjonen. Blod vil vanskeliggjøre oppgaven for dem som skal mikroskopere, og prøven må ofte tas om igjen. Det beste tidspunktet for å ta celleprøve er den siste uken før menstruasjonen. Har du skjedekatar eller betennelse i livmorhalsen, bør denne behandles før det tas celleprøve, fordi også denne situasjonen gjør det vanskelig å tolke forandringene som ses i mikroskopet."

Jeg hadde jo katarr. Og jeg blødde pga han raknet meg. Kan dette være en mulig årsak før jeg freaker helt ut her :(

Ja, det kan være en mulig årsak. Og det er ingen grunn til å freake ut. Logikk tilsier at dersom de hadde funnet noe (alvorlig), så ville de ikke ventet nesten et halvt år med å kalle inn.

Jeg fikk påvist celleforandringer i livmorhalsen etter en celleprøve, og da var det ikke snakk om at det gikk måneder, altså.

Synes ikke du skal la helgen din bli ødelagt av dette, det er i så fall synd. Vent til mandag og ring legen.

Skrevet

Hvis forrig prøve viste noen forandringer har legen plikt å fortelle deg dette med engang.

Skrevet

Jeg fikk innkalling med beskjed om å ta den på nytt fordi materialet var uegnet til analyse. Mest sannsynlig er dette årsaken, du ville fått beskjed hvis noe var galt!

Skrevet

Jeg ringte legen og spurte, og jeg fikk som følgende svar: Laben ville ha en prøve til. Hva vil det bety da? Hun var veldig stresset og hadde ikke tid til å snakke, men hun sa at de måtte ha en prøve til.

Gjest BettyBoop28
Skrevet (endret)

Får man innkalling til celleprøve helt uten videre?

Jeg har fått innkalling til NY celleprøve (g.k), som jeg antar er gynekologi? Og det er ikke kjempelenge siden jeg var hos legen (under et halvt år) når jeg testet meg for bakteriell vaginose, da tok han en celleprøve siden han allerede "var der".

Kan noen... hjelpe meg å forstå? Det er for mye å vente over helgen til legen åpner med å spørre. Det raser hundre spm gjennom hodet mitt.

Tror man skal få det uten videre hvert 3 år etter fylte 25... Når fikk du sist innkalling?

Endret av BettyBoop28
Skrevet

Jeg ringte legen og spurte, og jeg fikk som følgende svar: Laben ville ha en prøve til. Hva vil det bety da? Hun var veldig stresset og hadde ikke tid til å snakke, men hun sa at de måtte ha en prøve til.

Det er fordi prøven er for dårlig til å analyseres. Hvis det er noe galt så skal det bli opplyst om og da er det ikke laben som ønsker en ny time, men legen.

Skrevet

Tror man skal få det uten videre hvert 3 år etter fylte 25... Når fikk du sist innkalling?

Jeg er som sagt kun 22, så aldri før.

Roet meg litt nå, selv om det kommer til å surre i hodet mitt til legetimen.

Skrevet

Man får det automatisk når man nærmer seg 40 da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...