Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjellen mellom disse mener dere? :)

Jeg er ikke ute etter fakta. Men deres personlige meninger om folkene, og hva som skiller dem. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hummm jeg tror at arabere er de som snakker arabisk og tyrkere snakker tyrkisk? hahaha, vet egentlig ikke, men det kan være forskjellen... samt at tyrkia ikke var en del av tidligere "Arabia"

Skrevet

samme ulla

Skrevet

at arabere er greie nok og tyrkere er noen drittsekker.

Skrevet

Hva er forskjellen på nordmenn og polakker? Nordmenn og tyskere? Nordmenn og italienere? Nordmenn og russere? Nordmenn og dansker?

• Liker 1
Skrevet

Hva er forskjellen på nordmenn og polakker? Nordmenn og tyskere? Nordmenn og italienere? Nordmenn og russere? Nordmenn og dansker?

Om du er interessert i det, foreslår jeg at du lager en tråd hvor du spør om det. :)

Noen generaliseringer: Polakker jobber billigere. Italinere er mer romantiske. Russere drikker mer. Dansker går ikke så mye på fjellturer som nordmenn(?):P.

• Liker 2
Skrevet

Om du er interessert i det, foreslår jeg at du lager en tråd hvor du spør om det. :)

Noen generaliseringer: Polakker jobber billigere. Italinere er mer romantiske. Russere drikker mer. Dansker går ikke så mye på fjellturer som nordmenn(?):P.

Poenget er at du stiller et håpløst spørsmål. Arabere og tykere er to forskjellige folkegrupper. De har vel ca like mye til felles og like mye forskjellig som nordmenn og andre grupper. I tillegg er det store forskjeller innad i gruppene. Det er forskjell på en araber fra øst og en araber fra et Maghreb land. Akkurat som det kan være forskjell på en kurdisk tyrker og en tyrker. Snakker vi folk fra by eller landsbygd? Turiststeder? Shia eller sunni?

• Liker 2
Skrevet

Både er arabere og tyrkere er herk, forskjellen er at tyrkere ikke viser det for verden...

Skrevet

Både er arabere og tyrkere er herk, forskjellen er at tyrkere ikke viser det for verden...

Hvorfor mener du at arabere og tyrkere er herk?

Skrevet

at arabere er greie nok og tyrkere er noen drittsekker.

Litt mer spennende om dere også skriver hvorfor dere har de meningene. :)

Skrevet

Hvorfor mener du at arabere og tyrkere er herk?

Fordi jeg er kurder fra Tyrkia og vet mye av det som foregår der. Mener selvfølgelig ikke alle tyrkere og arabere er herk. Arabiske land tåler ikke mennesker med annet religion enn dem selv, mens Tyrkia tåler så og si ingenting egentlig.

Skrevet

Poenget er at du stiller et håpløst spørsmål. Arabere og tykere er to forskjellige folkegrupper. De har vel ca like mye til felles og like mye forskjellig som nordmenn og andre grupper. I tillegg er det store forskjeller innad i gruppene. Det er forskjell på en araber fra øst og en araber fra et Maghreb land. Akkurat som det kan være forskjell på en kurdisk tyrker og en tyrker. Snakker vi folk fra by eller landsbygd? Turiststeder? Shia eller sunni?

Ja, det er forskjell på arabere, men de er fortsatt arabere og har samme språk og kultur. Mens det med tyrkere og kurdere er ikke slik, kurdere er ikke "tyrkiske" da kan du ikke si at det er avhengig av hvor tyrkerne er fra. Språket er totalt forskjellig også, så ikke bruk kurdere og tyrkere som eksempel her.

Skrevet

For et mas. TS postet under skråblikk og generaliseringer. :)

Skrevet

Ja, det er forskjell på arabere, men de er fortsatt arabere og har samme språk og kultur. Mens det med tyrkere og kurdere er ikke slik, kurdere er ikke "tyrkiske" da kan du ikke si at det er avhengig av hvor tyrkerne er fra. Språket er totalt forskjellig også, så ikke bruk kurdere og tyrkere som eksempel her.

Eh, nei, alle arabere har ikke samme språk og kultur. De kulturelle forskjellene fra land til land kan være store, og det er forskjellige dialekter (varianter av arabisk) fra land til land. Disse kan være så forskjellig at man ikke skjønner hverandre i det hele tatt, til tross for at man er arabisk. Det er også stor forskjell på øst og Maghreb. Mens øst arabere er preget av området de bor i, med arabere, kurdere, shia, sunni, land som Israel, Iran ect, så har Maghreb araberne geografiske og historiske bånd til middelhavet og sub-sahara Afrika. De har andre etniske grupper, berbere, tuareger ect, som er med på å prege kulturen. De har større majoritet av sunni muslimer, samt lokale varianter som senussiene i Libya. Det er STOR forskjell på arabere fra øst og vest, i den grad at mange arabere selv gjør en sak ut av skillet. Religionsmessig tilhører de også en annen skole. Om man skal snakke genetikk er det sansynligvis også forskjeller, iom at de har blandet seg med andre grupper enn araberne i øst i hundrevis av år. Utseendemessig er det ihvertfall ofte forskjell. Min svigerfamilie har f. Eks et sterkt innslag av rødt hår, lys hud, blå øyne og fregner. Det finnes forskjellige definisjoner på arabisk i dag. Det er ikke sånn at dette er en gruppe som er kulturelt eller etnisk like. Noen definisjoner tar ikke slike betraktninger med i det hele tatt, men sier at f. Eks alle fra land som er medlemmer av den arabiske liga er arabere. Eller at alle som kan snakke arabisk er arabere. Isåfall kan det teoretisk sett f. Eks også gjelde somaliere og det finnes somaliere som identifiserer seg som arabere. Uten at de av den grunn har verken morsmål eller kultur til felles med arabere i midtøsten.

• Liker 1
Skrevet

Er du araber vampen, fra hvor?

Skrevet

Er du araber vampen, fra hvor?

Nei, jeg er etnisk norsk. Min bedre halvdel er araber fra Libya.

Skrevet

Nei, jeg er etnisk norsk. Min bedre halvdel er araber fra Libya.

Vet han at du sitter med datamaskin? Er det noe du har lov til?

Skrevet

Nei, selvfølgelig får jeg ikke lov. Når han kommer hjem fra deltidsjobben med å rope hore etter norske damer på gata kommer han til å rundjule meg før han ruller meg inn i en burka og låser meg inne på ubestemt tid. Sånn cirka.

• Liker 6
Skrevet

Noe så tåpelig å spørre, og frekt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...