Gjest Spinell Skrevet 14. oktober 2011 #21 Skrevet 14. oktober 2011 Så lenge dere ikke har sendt inn papirene står dere jo fritt til å kalle barnet akkurat hva dere vil. Det er dere, ikke familiene deres, som skal avgjøre hva barnet skal hete. (Det er jo greit å ta hensyn, men det er da grenser for hvor mye/mange hensyn man skal ta...) Liker dere Elise best, så gå for det. At flere i samme familie heter det samme trenger ikke være noen hindring. Som det står i innlegg #15: det er ikke uvanlig at enkelte navn går igjen på flere personer i en familie. Papirene til folkeregisteret må vel sendes inn før barnet er 6 måneder gammelt, så dere har fremdeles muligheten til å tenke dere om hvis dere ønsker å vurdere saken litt til. 1
BellaRose Skrevet 15. oktober 2011 Forfatter #22 Skrevet 15. oktober 2011 Åh,Elise er helt klart favoritten..Men jeg tenker jo på bestemor for eksempel som får ett oldebarn og ett barnebarn med samme navn..Og hun synes det ble litt rart..Hun har jo ganske mye med søskenbarnet mitt å gjøre..
Gjest imli Skrevet 15. oktober 2011 #23 Skrevet 15. oktober 2011 Kall ungen Elise, viss det er det du og mannen din likar best. 1
The Kitten Skrevet 15. oktober 2011 #24 Skrevet 15. oktober 2011 Åh,Elise er helt klart favoritten..Men jeg tenker jo på bestemor for eksempel som får ett oldebarn og ett barnebarn med samme navn..Og hun synes det ble litt rart..Hun har jo ganske mye med søskenbarnet mitt å gjøre.. Tenk heller på hvilket navn dere liker best. 1
lizzie88 Skrevet 15. oktober 2011 #25 Skrevet 15. oktober 2011 Hvis det blir vanskelig med Elise, så kall ungen for Eliz/sa Er også ett fint navn, og da blir det ikke slik en kluss. Men, som sagt tidligere, er helt opp til deg, og hva du synes. Jeg personlig synes Eliza er like fint som Elise jeg, og ikke like vanlig
Surriball Skrevet 15. oktober 2011 #26 Skrevet 15. oktober 2011 Gå for Elise Liker det navnet veldig godt! Da jeg ble født kalte foreldrene mine meg det jeg heter selv om søskenbarnet mitt heter det samme (+ et navn til). De konkluderte med at "hun bor på andre siden av landet, de ser vel ikke hverandre så ofte. Dessuten liker vi navnet". Og en tante kalte opp guttene sine etter to av sine brødre, sånn at barna heter det samme som sine onkler. Poenget er: navn er ikke eksklusive. Elise er fint, dere liker begge Elise. Gå for Elise 1
Timar Skrevet 15. oktober 2011 #28 Skrevet 15. oktober 2011 Datteren min har to fornavn, første navn på to stavelser og siste navn på tre stavelser, slik dere har tenkt. Vi sier at frøkna heter X Y, men Y til hverdags når noen spør etter navnet, og det har aldri vært noe problem. Noen velger å bruke begge navnene, de aller, aller fleste bruker navn 2 uten at vi har måtte påpeke flere ganger at dette er navnet som brukes, og en søt gammel gubbe insisterer på å bruke første navnet siden han syns det er så fint (jeg er helt enig, så syns det er helt greit, så lenge det bare er en som gjør det ) Så at Elise evnt blir navn nr 2 bør du ikke bekymre deg over :)Hva med et navn etter Elise? Elise Viktoria, Elise Marie... osv. Ville ihvertfall ikek kalt ungen noe annet bare for å tekkes familien!
Temerity Skrevet 15. oktober 2011 #29 Skrevet 15. oktober 2011 Hva med å benytte deg opprinnelige navnet, bare i motsatt rekkefølge? Michelle Elise er jo kjempefint, så kan eventuelt familien bruke bare Michelle og dere kan bruke hele navnet / kun Elise! 1
Lady La-Laa Skrevet 15. oktober 2011 #31 Skrevet 15. oktober 2011 Først og fremst: Jeg synes det er dårlig gjort av familiemedlemmer å blande seg inn i dere som foreldre sitt navnevalg. Hvis jenta er en Elise for dere, og dere opprinnelig valgte Elise, så gå for det!! Hva så om noen i familien heter det fra før? Mange velger jo et navn nettopp på bakgrunn av dette der familietillhørighet og oppkalling ligger til grunn.. Eller eventuelt for å gjøre en liten vri, hva med Elisa?? Nydelig navn synes jeg, og passer jo fint til Selina som også slutter på a... Eller hva med Alise? Blir nesten som Elise, men likevel ikke.. Og passer også kjempefint til Selina! Hadde jeg sett Alise og Selina som navn på to søstre ville jeg tenkt at foreldrene bevisst har valgt en norsk skrivemåte / form av to fine internasjonale navn Celina og Alice - blir kjempefint :-) Melissa derimot syntes jeg ikke passet inn med storesøsters navn (det er meg da, men jeg synes at søskennavn bør matche noe i stilart) Synes heller ikke dere skal slenge på Mia, bare for å ha gjort det når det ikke føles rett for dere... 1
BellaRose Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter #32 Skrevet 16. oktober 2011 Ikke Eline,siden eksen til mannen heter Line..Jeg klarer liksom ikke å riste av meg følelsen av at det blir rart med to Elise'r..Men synes bare det blir litt rart også med ei jente som har et langt navn og ei med et kort navn..Hva med å sette inn en bokstav sammen med elise?Forslag..?Melise f.eks,blir vel for sært kanskje..?
Redbull Skrevet 16. oktober 2011 #33 Skrevet 16. oktober 2011 Følge ditt hjerte, det er ditt barn:) Helt enig! 1
BellaRose Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter #34 Skrevet 16. oktober 2011 Det blir nok Mia Elise..Nå er det bare sure miner her og jeg klarer ikke å kalle henne Elise pga søskenbarnet mitt...Jeg har jo en gutt også som heter Noah,så de navnene passer vel hvertfall..
Japp Skrevet 16. oktober 2011 #35 Skrevet 16. oktober 2011 Åh,Elise er helt klart favoritten..Men jeg tenker jo på bestemor for eksempel som får ett oldebarn og ett barnebarn med samme navn..Og hun synes det ble litt rart..Hun har jo ganske mye med søskenbarnet mitt å gjøre.. Det blir nok Mia Elise..Nå er det bare sure miner her og jeg klarer ikke å kalle henne Elise pga søskenbarnet mitt...Jeg har jo en gutt også som heter Noah,så de navnene passer vel hvertfall.. Jeg syns du skal gi totalt blaffen i hva familien mener! Hvis du og mannen vil ha Elise, så bruker dere Elise. Hvorfor skal dere ta hensyn til hva familien har å si? Det er deres barn. Hjelpes meg, for en kravstor familie du har. Jeg ville ikke tatt det ille opp hvis noen i familien hadde gitt en baby et navn som var likt mitt. Jeg er jo meg like mye uansett om andre i familien har det samme navnet. 4
BellaRose Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter #36 Skrevet 16. oktober 2011 Joda,men jeg blir ikke komfortabel med det selv...
Japp Skrevet 16. oktober 2011 #37 Skrevet 16. oktober 2011 Joda,men jeg blir ikke komfortabel med det selv... Er du ikke lenger komfortabel med Elise?
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #38 Skrevet 16. oktober 2011 Bruk det navnet dere hadde bestemt dere for opprinnelig. Familien din kommer kanskje til å se denne tråden, og da kjenner de dere igjen på navnene. Da kan de se at flertallet mener at de ikke har noe de skulle ha sagt i denne saken
BellaRose Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter #39 Skrevet 16. oktober 2011 Joda navnet er utrolig fint,men blir ikke komfortabel med å kalle henne det samme som mitt søskenbarn..
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #40 Skrevet 16. oktober 2011 Joda navnet er utrolig fint,men blir ikke komfortabel med å kalle henne det samme som mitt søskenbarn.. Da får dere gå for Melissa da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå