Gå til innhold

Fagdidaktisk fremlegg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går på et årsstudium i et typisk skolefag. Dette er første året jeg studerer, så jeg har ikke noe tidligere erfaringer med slikt. Synes det er veldig rart, for vi har fått en oppgave hvor vi skal fremføre et fagdidaktisk fremlegg. Problemet mitt er at det virker som om de tror vi er ferdig utdannede lærere eller har hatt pedagogikk. Skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre det her :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest WendyClear

Det er vanlig med fagdidaktiske oppgaver også første året på lærerstudier, så en trenger ikke være ferdig utdannet for å få til en slik oppgave. Hva har du lært på studiet? Hvordan kan du bruke dette i skolesammenheng? Ikke gjør det så mye vanskeligere enn det er :)

Blir vanskelig å komme med bedre tips enn dette, da jeg ikke vet hva oppgaveteksten sier eller hvilket fag du tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig med fagdidaktiske oppgaver også første året på lærerstudier, så en trenger ikke være ferdig utdannet for å få til en slik oppgave. Hva har du lært på studiet? Hvordan kan du bruke dette i skolesammenheng? Ikke gjør det så mye vanskeligere enn det er :)

Blir vanskelig å komme med bedre tips enn dette, da jeg ikke vet hva oppgaveteksten sier eller hvilket fag du tar.

Norsk. Eneste som står er "ungdomslitteratur".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Norsk. Eneste som står er "ungdomslitteratur".

Har du hørt om den didaktiske relasjonsmodellen? Den kan være veldig nytting å ha i bakhodet når du planlegger et didaktisk opplegg. I den finner du alle punkter som skal være tilstede under planleggingen.

Hvilke bøker har du lest som du ønsker å knytte inn? Hvilke kompetansemål ønsker du å nå ved hjelp av denne timen/perioden? Det er vel egentlig bare å slippe fantasien løs, for deretter å se mer rasjonelt på planene du har kommet fram til :)

Lykke til, bare spør om det jeg skriver er uklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt om den didaktiske relasjonsmodellen? Den kan være veldig nytting å ha i bakhodet når du planlegger et didaktisk opplegg. I den finner du alle punkter som skal være tilstede under planleggingen.

Hvilke bøker har du lest som du ønsker å knytte inn? Hvilke kompetansemål ønsker du å nå ved hjelp av denne timen/perioden? Det er vel egentlig bare å slippe fantasien løs, for deretter å se mer rasjonelt på planene du har kommet fram til :)

Lykke til, bare spør om det jeg skriver er uklart.

Nei, det har ikke jeg hørt om før. Jeg kan finne på noe å gjøre, men har ikke noe belegg på hvorfor :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Nei, det har ikke jeg hørt om før. Jeg kan finne på noe å gjøre, men har ikke noe belegg på hvorfor :gjeiper:

Jeg vil ikke tro de forventer at dere skal ha veldig gode pedagogiske begrunnelser for hvorfor, men at dere skal klare å knytte den litteraturen dere har lest til et praktisk opplegg i skolen. De vil nok også se på hvor godt dere klarer å knytte inn læreplanmålene og hvordan dere vurderer litteraturen i forhold til aldersgruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ikke tro de forventer at dere skal ha veldig gode pedagogiske begrunnelser for hvorfor, men at dere skal klare å knytte den litteraturen dere har lest til et praktisk opplegg i skolen. De vil nok også se på hvor godt dere klarer å knytte inn læreplanmålene og hvordan dere vurderer litteraturen i forhold til aldersgruppen.

Du har helt sikkert rett. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi driver også med sånt. jeg går faglærer i kunst og håndverk da. men hver 'kunstoppgave' vi får skal vi også finne ut hvordan vi bruke det vi lærer i undervisning til andre. Så ja, så enkelt er det egentlig. Tenk over hva du har lært og hvordan du kan lære det bort til andre. Fks at dere kan ha høytlesning fra boka, de skal skrive en bokrapport (eller hva d heter)...

nå vet jeg ikke om de didaktiske oppgavene dine er i forhold til våre... men noen av oss pleier å ta det vi har lært også faktisk finne på en oppgave til en klasse. også skriver vi det i oppgaven da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, otilie.

Vi skal ha en muntlig fremføring, skal ikke levere inn noe skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...