AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #1 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg har opplevd mye mobbing over nett.. alt fra at jeg ikke egner meg som mor til nærgående granskninger av feil ved utseende mitt.. Jeg har utvilket posttraumatisk stress pga dette... og har mye angst også.. Om folk er hyggelige mot meg så klarer jeg ikke alltid ta det til meg.. jeg blir redd for at de plutselig skal snu om å begynne å mobbe meg de også... Prøver å skjerme meg fra de trådene med tema som jeg er mest sårbar for, som tråder om barn og graviditet... Fordi jeg vet mobberne (det er organisert) vil manipulere meg til å tro at jeg ikke duger som mor. De vet hvilke fora jeg oppholder meg på og kan dermed kontrollere informasjonen jeg mottar... Det er ikke vits i å gå over til andre forum heller fordi de finner det ut og mobber meg der også... Nå skriver jeg veldig negativt, men det er ikke alltid så godt... Men jeg trives stort sett på KG selvom, heldigvis!! Du har utviklet posttraumatisk stress pga. dette? Ikke for å betvile hva du har vært utsatt for, men må man ikke ha vært utsatt for livstruende situasjoner for å få PTSD-diagnose?Er ganske mange kriterier som må ligge til grunn før man får en sånn diagnmose. Virkler som om folk slenger den lidelsen litt for lett rundt seg her inne, hvis man ser på faktiske statistikker. 2
Gjest Vampen Skrevet 11. oktober 2011 #2 Skrevet 11. oktober 2011 Du har utviklet posttraumatisk stress pga. dette? Ikke for å betvile hva du har vært utsatt for, men må man ikke ha vært utsatt for livstruende situasjoner for å få PTSD-diagnose?Er ganske mange kriterier som må ligge til grunn før man får en sånn diagnmose. Virkler som om folk slenger den lidelsen litt for lett rundt seg her inne, hvis man ser på faktiske statistikker. Det er ikke et absolutt kriterie at man skal ha opplevd noe livstruende nei. Men PTSD er mye forskjellig. Fra mer "hverdagslige kriser" til mennesker som har opplevd tortur, krig, naturkatastrofer ect.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #3 Skrevet 12. oktober 2011 Det er ikke et absolutt kriterie at man skal ha opplevd noe livstruende nei. Men PTSD er mye forskjellig. Fra mer "hverdagslige kriser" til mennesker som har opplevd tortur, krig, naturkatastrofer ect. Har diagnosen selv, derfor jeg reagerer. Visste ikke at man kunne få diagnosen av mobbing på nett. dessuten er det mange som får en akutt stressreaksjon, men som ikke har PSTD av den grunn.
Gjest Vampen Skrevet 12. oktober 2011 #4 Skrevet 12. oktober 2011 Har diagnosen selv, derfor jeg reagerer. Visste ikke at man kunne få diagnosen av mobbing på nett. dessuten er det mange som får en akutt stressreaksjon, men som ikke har PSTD av den grunn. Det er vel ikke det man har opplevd i seg selv som er et kriterie for dianosen, men hvordan man reagerer på det over tid? Det er også litt av forskjellen på akutt stressreaksjon og PTSD. Førstnevnte er vel noe som går over med litt tid, mens sistnevnte er mer langvarig. Jeg kjenner endel med dianosen og det utløsende er svært forskjellig, både av natur og "alvorlighet". Det de har felles er heller symtomer og det faktum at vanskene deres henger i over tid. Mennesker er jo forskjellig, så hva som oppleves som en krise og hva som er vanskelig å takle er individuelt.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #5 Skrevet 12. oktober 2011 Det er vel ikke det man har opplevd i seg selv som er et kriterie for dianosen, men hvordan man reagerer på det over tid? Det er også litt av forskjellen på akutt stressreaksjon og PTSD. Førstnevnte er vel noe som går over med litt tid, mens sistnevnte er mer langvarig. Jeg kjenner endel med dianosen og det utløsende er svært forskjellig, både av natur og "alvorlighet". Det de har felles er heller symtomer og det faktum at vanskene deres henger i over tid. Mennesker er jo forskjellig, så hva som oppleves som en krise og hva som er vanskelig å takle er individuelt. Jo, diagnosekriterie A går på hva du har opplevd: "Diagnostikk Kriterier De diagnostiske kriteriene for PTSD, fastsatt i diagnosesystemet DSM-IV kan oppsummeres som: A: Eksponering for en traumatisk hendelse Dette må ha involvert både (a) tap av "fysisk integritet", eller fare for alvorlig skade eller død for deg selv eller andre, og (b) en intens negativ emosjonell respons. (...)" At du sier at du kjenner "en del" med diagnosen synes jeg er rart, da det er ganske mange kriterier som skal oppfylles for at det regnes som PTSD. Ifølge statistikk på antall diagnoser så høres det da litt rart ut at du kjenner "en del" som har dette. Jeg kjenner ingen andre enn meg selv, og jeg har venner i miljøer hvor traumer ikke akkurat forekommer sjelden. Måtte selv til flere utredninger for å få diagnosen. Så tviler på at alle som sier de har det har fått diagnose av kvalifisert helsepersonell. Og da er det også ganske tåpelig å gå rundt og si at man har det.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #6 Skrevet 12. oktober 2011 Jo, diagnosekriterie A går på hva du har opplevd: "Diagnostikk Kriterier De diagnostiske kriteriene for PTSD, fastsatt i diagnosesystemet DSM-IV kan oppsummeres som: A: Eksponering for en traumatisk hendelse Dette må ha involvert både (a) tap av "fysisk integritet", eller fare for alvorlig skade eller død for deg selv eller andre, og (b) en intens negativ emosjonell respons. (...)" At du sier at du kjenner "en del" med diagnosen synes jeg er rart, da det er ganske mange kriterier som skal oppfylles for at det regnes som PTSD. Ifølge statistikk på antall diagnoser så høres det da litt rart ut at du kjenner "en del" som har dette. Jeg kjenner ingen andre enn meg selv, og jeg har venner i miljøer hvor traumer ikke akkurat forekommer sjelden. Måtte selv til flere utredninger for å få diagnosen. Så tviler på at alle som sier de har det har fått diagnose av kvalifisert helsepersonell. Og da er det også ganske tåpelig å gå rundt og si at man har det. Også kommende følgende kriterier i tillegg: "B: Vedvarende gjenopplevelser Ett eller flere av følgende forhold må være til stede hos personen: flashback-minner, tilbakevendende ubehagelige drømmer, subjektive gjenopplevelser av den traumatiske hendelsen (eller hendelsene) eller intense negative psykologiske eller fysiologiske responser på objektive eller subjektive påminnelser om den traumatiske hendelsen (eller hendelsene). C: Vedvarende unngåelse og følelsesmessig nummenhet Dette innebærer et tilstrekkelig nivå av: unngåelse av stimuli knyttet til traumet, for eksempel visse tanker eller følelser, eller å snakke om hendelsen unngåelse av atferd, steder, eller mennesker som kan føre til plagsomme minner manglende evne til å huske store deler av traumet eller traumene, eller redusert engasjement innen viktige aktiviteter i livet redusert kapasitet (ned til fullstendig manglende evne) til å føle visse følelser; en forventning om at ens egen fremtid vil være begrenset på måter som ikke er normalt for andre mennesker. D: Vedvarende symptomer på økt aktivering som ikke var tilstede tidligere Dette er fysiologiske symptomer som for eksempel problemer med søvn, problemer med sinne, konsentrasjon, eller hyperårvåkenhet. E: Varighet av symptomer i mer enn 1 måned Hvis alle andre kriterier er til stede, men 30 dager har ikke gått siden traumatisk hendelse, vil personen bli diagnostisert med akutt stresslidelse. F. Signifikant funksjonsfall Symptomene som rapporteres må føre til klinisk betydelig ubehag eller svekkelse innen store livsområder som sosiale relasjoner, yrkesmessige aktiviteter, eller andre viktige områder for funksjonsnivå. Bedømning av symptomer Ulike skalaer finnes for å måle alvorlighetsgrad og frekvens av PTSD-symptomer."
Gjest Vampen Skrevet 12. oktober 2011 #7 Skrevet 12. oktober 2011 Jo, diagnosekriterie A går på hva du har opplevd: "Diagnostikk Kriterier De diagnostiske kriteriene for PTSD, fastsatt i diagnosesystemet DSM-IV kan oppsummeres som: A: Eksponering for en traumatisk hendelse Dette må ha involvert både (a) tap av "fysisk integritet", eller fare for alvorlig skade eller død for deg selv eller andre, og (b) en intens negativ emosjonell respons. (...)" At du sier at du kjenner "en del" med diagnosen synes jeg er rart, da det er ganske mange kriterier som skal oppfylles for at det regnes som PTSD. Ifølge statistikk på antall diagnoser så høres det da litt rart ut at du kjenner "en del" som har dette. Jeg kjenner ingen andre enn meg selv, og jeg har venner i miljøer hvor traumer ikke akkurat forekommer sjelden. Måtte selv til flere utredninger for å få diagnosen. Så tviler på at alle som sier de har det har fått diagnose av kvalifisert helsepersonell. Og da er det også ganske tåpelig å gå rundt og si at man har det. Eh, jo, jeg kjenner endel som har denne diagnosen. Og om de har fått diagnosen av kompetent helsepersonell? Er psykiater kompetent nok for deg? Nå er det ikke bare slik at en av mine aller nærmeste har denne diagnosen, jeg har også blitt kjent med en del på grunn av både et prosjekt jeg jobbet med tidligere og på grunn av behandlingsopplegg knyttet til den personen som står meg nær. I tillegg har en av mine beste venner diagnosen. Så himla rart er det ikke skjønner du, når man f. Eks tilbringer flere år med å jobbe med et prosjekt som bygger på kontakt med mennesker som har opplevd traumer og kriser. Det samme kan sies når man er pårørende som er med på behandlingsopplegg, eller, for den saks skyld, når man omgås mange som har kommet hit fra krigssituasjoner ect. Så sorry mac, jo, jeg kjenner ganske mange med den diagnosen, til og med noen med diagnosen "PTSD med uvanlig høyt symptomtrykk". Og med tanke på årsaken, så er "intens emosjonell respons" nettopp hva jeg vil frem til med individualitet.
Gjest Vampen Skrevet 12. oktober 2011 #8 Skrevet 12. oktober 2011 Også kommende følgende kriterier i tillegg: "B: Vedvarende gjenopplevelser Ett eller flere av følgende forhold må være til stede hos personen: flashback-minner, tilbakevendende ubehagelige drømmer, subjektive gjenopplevelser av den traumatiske hendelsen (eller hendelsene) eller intense negative psykologiske eller fysiologiske responser på objektive eller subjektive påminnelser om den traumatiske hendelsen (eller hendelsene). C: Vedvarende unngåelse og følelsesmessig nummenhet Dette innebærer et tilstrekkelig nivå av: unngåelse av stimuli knyttet til traumet, for eksempel visse tanker eller følelser, eller å snakke om hendelsen unngåelse av atferd, steder, eller mennesker som kan føre til plagsomme minner manglende evne til å huske store deler av traumet eller traumene, eller redusert engasjement innen viktige aktiviteter i livet redusert kapasitet (ned til fullstendig manglende evne) til å føle visse følelser; en forventning om at ens egen fremtid vil være begrenset på måter som ikke er normalt for andre mennesker. D: Vedvarende symptomer på økt aktivering som ikke var tilstede tidligere Dette er fysiologiske symptomer som for eksempel problemer med søvn, problemer med sinne, konsentrasjon, eller hyperårvåkenhet. E: Varighet av symptomer i mer enn 1 måned Hvis alle andre kriterier er til stede, men 30 dager har ikke gått siden traumatisk hendelse, vil personen bli diagnostisert med akutt stresslidelse. F. Signifikant funksjonsfall Symptomene som rapporteres må føre til klinisk betydelig ubehag eller svekkelse innen store livsområder som sosiale relasjoner, yrkesmessige aktiviteter, eller andre viktige områder for funksjonsnivå. Bedømning av symptomer Ulike skalaer finnes for å måle alvorlighetsgrad og frekvens av PTSD-symptomer." Ja? Jeg kjenner til disse! Det var jo hele poenget mitt! Jeg kjenner som sagt flere med denne diagnosen, de har oplevd forskjelige ting, ikke alle har vært i livsfare, men symptomene har de felles. Det vil si, styrken på symptomene kan variere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå