Gå til innhold

Jeg har FÆLE tenner

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg har fæle tenner, det er mellomrom mellom hver tann, jeg har to melketenner, og de gjør meg såååå styggg.. noen ganger setter jeg tyggis for å dekke mellomrommet, og da blir jeg skikkelig fin :(

jeg er 22 år og student, har ikke råd, men det knekker skikkelig på selvtilliten min. Hva koster det ca å fikse dem?? er det regulering jeg må ta? og hvor lang tid tar det å fjerne reguleringen for dere som har HATT??? de er rette, hvite men bare mellomrom og en melketann som ser så liten ut til siden...

Videoannonse
Annonse
Gjest shirelle
Skrevet

du kan ta kontakt med studentsamskipnaden, de sponser sånt noen ganger.

Skrevet

Det kommer helt an på hvor ille det er... jeg hadde fæle, og skjeve tenner. hadde regulering i 3 år. kostet va 25 - 30 000

Skrevet

Om du bør ha regulering vet ikke vi her på forumet :) Det beste er jo å dra til tannlege eller en kjeveortoped. Da får du høre hvor mye det koster, hvor lenge du må ha regulering, om du bør ha det i hele tatt osv. Det kommer sikkert til å koste litt bare for en konsultasjon, men jeg regner med det er verd det for deg.

Skrevet

takk for svar folkens.. jeg skal ringe tannlegen.. ingen som har hatt regis? og hvor lenge?

Skrevet

Hadde regulering i litt over 3 år. Vet ikke hva det kosta, siden jeg gikk på barneskole/ungdomsskole da jeg hadde det. Men det jeg i alle fall vet er at det var verd det :)

Og som shirelle sier, så kan det hende du får støtte som student. Her i Trondheim kan vi hjelp fra SiT med store tannlegeregninger, og vi har tannleger med studentrabatt.

Skrevet

Finn heller en tannlege som er god på kosmetisk tannpleie. Jeg trodde jeg måtte ha en langvarig, kostbar og smertefull periode med regulering, når alt jeg behøvde var en time hos en tannlege som var god på å fylle ut mellomrommet med porselen. Fine tenner right away! Det kostet meg ca 3000 å få fylt ut et mellomrom på mellom fortennene. Gjorde det for flere år siden, har ikke hatt noen problemer i det hele tatt, og det ser helt naturlig ut. Kanskje det er løsningen for deg også?

Lykke til! :)

Gjest otrivin
Skrevet

Jeg hadde i 1 år ca. Hjalp på noen av tennene, mens noen ble skeive og "ødelagte" av den. De borret ikke av limen skikkelig så har noen limflekker på noen av tennene bakover og "klossemerke" i den ene tannen fordi emaljen ble ødelagt fordi tannen flyttet seg over 1 cm (samme effekt som å ripe en bil med nøkler omtrent) så vær litt forsiktig ihvertfall hvis tennene skal flytte seg mye. Det tar bare 1-2 min å ta den av, jeg gjorde mesteparten selv hos tannlegen fordi han hadde dobbeltbooket :P hehe.

Skrevet

jeg hadde i et år, og ble strålende fornøyd.

mine tenner var som kasta inn i kjeften, et par sto helt på tvers, veldig lite pent. men var nesten ferdig etter et halvt år, men jeg hadde så overbitt så måtte rette på det også og det tok lengre enn å rette på tennene.

jeg betalte 16 000, gjorde en spesial avtale med tannlegen.

Skrevet

Jeg hadde regulering i bare 9 måneder, og ble kjempefornøyd!:) Det er nå 6 år siden jeg tok av, og det er fortsatt like bra (har dog to slike metallstenger bak tennene oppe og nede, vet ikke hva det heter).

Skrevet

1 år? 9 MÅNEDER?? Shit!

Jeg hadde tannregulering i over 6 år! Tror det kostet rundt 20.000 kr.

Gjest ms_kwang
Skrevet

1 år? 9 MÅNEDER?? Shit!

Jeg hadde tannregulering i over 6 år! Tror det kostet rundt 20.000 kr.

mitt kostet 40'000, og det var bare 2,5 år.

Jeg tror det har med hvor mye arbeid det er. jeg måtte trekke 5 tenner før jeg kunne sette det på, hadde 2 hjørnetenner for mye, så måtte trekke de nederste, å flytte ned de øverste *juhu ekstra sett med tenner!! o.O*

Skrevet

Jeg har trekt 13 tenner (ettersom størrelsen på tennene ikke går overens med størrelsen på munnen), gått med plate i 2 år, regulering i 2,5 år og til slutt plate igjen i 1,5 år. Jeg har nå en bøyle på baksiden av tennene, og de skal sitte der i totalt 10-15 år! Mine tenner har nå begynt å gå tilbake til sin opprinnelige form, så vet ikke akkurat om det var verdt det...

Jeg oppfordrer deg likevel til å ta en prat med tannlegen din :) Om du er bekymret for å gå med regulering i en alder av 22 år, er det nå ofte vanlig å sette den på baksiden av tennene. Hør om dette er mulig i ditt tilfelle!

Skrevet

Har du melketenner i en alder av 22? :klo:

Skrevet

mitt kostet 40'000, og det var bare 2,5 år.

Jeg tror det har med hvor mye arbeid det er. jeg måtte trekke 5 tenner før jeg kunne sette det på, hadde 2 hjørnetenner for mye, så måtte trekke de nederste, å flytte ned de øverste *juhu ekstra sett med tenner!! o.O*

Jeg trakk også 4 jeksler, hadde lett underbitt og "vampyrtenner". Men når jeg tenker med om var 20.000 kr det vi betalte etter max dekning fra staten (får vel det fram til man er 18?), slik at prisen tannlegen fikk var vel rundt 35000 eller noe.

Skrevet

Ta kontakt med tannlegen din. Hvor studerer du?

På tannlegehøyskolen kan du få utført tannbehandling til en rimeligere penge. Det tar riktignok lengre tid enn hos vanlig tannlege (noen ganger litt lenger tid, andre ganger mye lengre tid), men du er sikker på at det blir ordentlig gjort. Om de tar imot deg kommer an på kapasitet og hvordan det passer inn i semesteret til studentene.

Noen ganger kan du ta direkte kontakt, andre ganger kan du få henvisning dit.

Skrevet

Du sier du fortsatt har melketenner? Har du agnesi? Det har jeg og jeg fikk mesteparten dekt av folketrygden via tannlegen, de trakk da melketennene og fikset nye. Agnesi blir nemlig sett på som en tannsykdom.

Skrevet

Jeg har regulering, og fikk det for over 1,5 år siden... Det er nok lenge til jeg er ferdig, men det er gullverdt ;)

Gjest NozMonster
Skrevet

om det går deg på selvtilliten løs ts ( noe jeg forstår at det gjør!), du har melketenner som ikke er normalt i voksen alder, og tannlegene burde virkelig å sett at du skulle hatt regulering i ung alder (noe du tydeligvis ikke hadde), så er det mulig å få dette dekket!

ta kontakt med fastlegen din, og få h*n til å skjønne hvor virkelig mye dette plager det! si at du ikke klarer å smile og le fordi du er redd for å vise tennene(overdriv litt om det trengs ;) ) , så kommer det til å ordne seg for deg!

Skrevet

Du sier du fortsatt har melketenner? Har du agnesi? Det har jeg og jeg fikk mesteparten dekt av folketrygden via tannlegen, de trakk da melketennene og fikset nye. Agnesi blir nemlig sett på som en tannsykdom.

TS her

Jeg har faktisk 3 melketenner ikke to, en som er oppe som er liten iforhold til de andre, ser skikkelig rar ut, og 2 under. Hvordan kan jeg få hjelp og gå fram om jeg har Agnesi?? hva gjorde du? kan du forklare meg litt??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...