Gjest imli Skrevet 12. oktober 2011 #1 Skrevet 12. oktober 2011 I over ei veke no har 2-åringen min nekta å bade. Heilt plutseleg blei det berre grin og "nei!" berre han kom inn på badet om kvelden. Før elska han å bade! Eg veit ikkje kva det kan kome av. Han har litt tørr/atopisk hud, så kanskje det svir når han kjem i kontakt med vatn? Har ingen andre teoriar... Han må jo ikkje bade kvar dag, men ein eller anna gong må han jo vaske seg. Å vaske med klut held ikkje over tid... Og ein eller anna gong må jo håret vaskas også. Nokon som har lignande erfaring og råd?
Honesty Skrevet 12. oktober 2011 #2 Skrevet 12. oktober 2011 Vi har stort sett gjennomført dusjing etter metoden fort og uten for mye dilldall når hun har protestert vilt. Det hjelper dessuten dersom en av oss sitter i dusjen med henne. Men det går voldsomt i perioder, og nå er det greit igjen etter en periode med ramaskrik. Å bade har hun aldri likt, mens å dusje er greit nok, virker det som. Hun har atopisk eksem, og vi bruker ikke såpe, men kun dusjolje fra apoteket, og etter badet får hun stort sett lufttørke.
Gjest imli Skrevet 12. oktober 2011 #3 Skrevet 12. oktober 2011 Har berre prøvd dusjing dei gongene det har vore type "bæsj i nakken"-bleier, og for hårvask. Då er det stort sett hyling konstant Så han likar ikkje å dusje, men bade har han som sagt alltid likt. Brukar som regel ikkje såpe, berre litt badeolje. Kva slags olje brukar du? Og kan du anbefale nokre kremar til huda? Har prøvd a-derma, men ser ikkje ut til at det blir noko betre. Han har liksom sånn "nuppete" hud på armar og bein, og enkelte flekkar med kjempetørr hud. Er blitt verre no i det siste, var neste bort i sumar.
Honesty Skrevet 12. oktober 2011 #4 Skrevet 12. oktober 2011 Vi har i det siste brukt Lipikar Baume fra La Roche-Posay, og den er bedre enn A-derma, synes jeg. Det er samme prisklasse. Akkurat nå har vi dusjolje fra samme merke, men jeg synes den er litt dyr ift. hva den gjør, så vi kommer til å kjøpe Eucerin dusjolje uten parfyme neste gang, for da får du dobbelt så mye til ca. samme prisen. I tillegg smører vi ørlite kuldekrem over fuktighetskremen på utsatte steder som knokene, og det virker å forsegle fuktigheten inne, og roer huden så den ikke blir like sår. Dusjing er stort sett begrenset til en gang pr. uke dersom ingenting spesielt har skjedd.
Gjest imli Skrevet 12. oktober 2011 #5 Skrevet 12. oktober 2011 Kva slags kuldekrem i så fall? Meiner å ha høyrt at mange kuldekremar inneheld vatn og dermed er ubrukelege?
Honesty Skrevet 12. oktober 2011 #6 Skrevet 12. oktober 2011 Vi bruker nå Sebamed. Den inneholder få stoffer, og ingen mineraloljer eller parabener, og er ikke så altfor klissete i konsistensen, mer som en håndkrem.
Gjest imli Skrevet 12. oktober 2011 #7 Skrevet 12. oktober 2011 OK. Takk for tipsa Andre som slit med same problem?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #8 Skrevet 12. oktober 2011 Har ikke noe tips til badeproblematikken (regner med du har prøvd med leker o.l. i badevannet allerede), men har du prøvd Spenol på eksemen? Det beste jeg har brukt, slår dyre apotekkremer ned i støvlene.
Mamma1 Skrevet 13. oktober 2011 #9 Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Dobbelt Endret 13. oktober 2011 av Mamma1
Mamma1 Skrevet 13. oktober 2011 #10 Skrevet 13. oktober 2011 Spenol har noen stoffer i seg som ikke er helt bra, har ikke link,men man finner det sikkert om man leter. Her har jeg hatt to barn og meg selv med eksem. Har aldri hatt inntrykk av at det svir i vann men. Det som fungerer best her, med veldig gode resultater er kremen dexem, finnes på apoteket. Ang kuldekrem så er det visst de med vann som er best, de andre tørker ut huden. Du må bare ta den på en halvtime før dere skal ut. Har du badekar? Kanskje dere kan bade sammen?
Gjest Nuppa_ Skrevet 13. oktober 2011 #11 Skrevet 13. oktober 2011 Vi hadde samme problemet for en stund siden, helt ut av det blå var bading/dusj helt forferdelig. Vi fortsatte bare som vanlig med å dusje eller bade når det var nødvendig, og plutselig var det greit igjen etter en stund. Men det tok faktisk noen uker.
Miss moneypenny Skrevet 13. oktober 2011 #12 Skrevet 13. oktober 2011 Min halvannet åring har også perioder der hun ikke vil bade. Men når jeg sitter i badekaret og leker med henne og synger så er det glemt Du har sikkert prøvd det meste da men.. når på dagen prøver du å bade? Kanskje det kan hjelpe å prøve litt tidligere eventuelt, hvis du gjør det på kvelden?
Gjest Hanne Skrevet 13. oktober 2011 #13 Skrevet 13. oktober 2011 I over ei veke no har 2-åringen min nekta å bade. Heilt plutseleg blei det berre grin og "nei!" berre han kom inn på badet om kvelden. Før elska han å bade! Eg veit ikkje kva det kan kome av. Han har litt tørr/atopisk hud, så kanskje det svir når han kjem i kontakt med vatn? Har ingen andre teoriar... Han må jo ikkje bade kvar dag, men ein eller anna gong må han jo vaske seg. Å vaske med klut held ikkje over tid... Og ein eller anna gong må jo håret vaskas også. Nokon som har lignande erfaring og råd?
Gjest Hanne Skrevet 13. oktober 2011 #14 Skrevet 13. oktober 2011 Hei. Jeg har ikke noe råd for bading, men en god badeolje mot eksem er Balneum Hernal. Den får du på apoteket. Eksem og tørr hud blir borte med en gang. Den er heller ikke veldig fet på huden.
helenaa Skrevet 13. oktober 2011 #15 Skrevet 13. oktober 2011 Vi har hatt det likt som du. Før ville hun bade hver dag, men plutselig var det ikke gøy lenger. Det begynte vel da hun var 2-2,5 år. Vi bestemte oss for hvor ofte vi syntes hun burde bade (her i huset er det en gang pr uke), og sier ifra om at "i dag er det badedag". Når det kommer til badetiden, gir vi henne mulighet å velge mellom dusj og bad. Da velger hun alltid bad, og trives veldig godt i badet. Men neste gang må vi starte på nytt igjen, for hun vil "egentlig ikke" bade.
Gjest imli Skrevet 13. oktober 2011 #16 Skrevet 13. oktober 2011 Har ikke noe tips til badeproblematikken (regner med du har prøvd med leker o.l. i badevannet allerede), men har du prøvd Spenol på eksemen? Det beste jeg har brukt, slår dyre apotekkremer ned i støvlene. Har ikkje prøvd det nei, trudde spenol var basert på vatn og dermed bannlyst på eksem? Spenol har noen stoffer i seg som ikke er helt bra, har ikke link,men man finner det sikkert om man leter. Her har jeg hatt to barn og meg selv med eksem. Har aldri hatt inntrykk av at det svir i vann men. Det som fungerer best her, med veldig gode resultater er kremen dexem, finnes på apoteket. Ang kuldekrem så er det visst de med vann som er best, de andre tørker ut huden. Du må bare ta den på en halvtime før dere skal ut. Har du badekar? Kanskje dere kan bade sammen? Dexem har eg prøvd litt før, men ikkje så lenge av gongen. Tubene er jo kjempesmå, eg kunne sikkert brukt ei halv ei pr smøring... Eg trudde kuldekremane med vatn gjorde at huda fekk meir frostskadar (pga vatnet)? Men det gjeld kanskje berre viss ein smører inn rett før ein går ut. me har badekar ja, og han og broren badar saman, før hadde dei det kjempegøy... Men no vil han altså ikkje. Trur ikkje det hjelper om eg set meg oppi Vi hadde samme problemet for en stund siden, helt ut av det blå var bading/dusj helt forferdelig. Vi fortsatte bare som vanlig med å dusje eller bade når det var nødvendig, og plutselig var det greit igjen etter en stund. Men det tok faktisk noen uker. Kan sjølvsagt hende det berre er ein fase her og Hei. Jeg har ikke noe råd for bading, men en god badeolje mot eksem er Balneum Hernal. Den får du på apoteket. Eksem og tørr hud blir borte med en gang. Den er heller ikke veldig fet på huden. Takk for tips :=)
Mamma1 Skrevet 13. oktober 2011 #17 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg er også skeptisk til oljer i vannet.. Oljer gjør faktisk slik at huden ikke kan puste og vil i utgangspunktet forverre eksem fordi oljehinnen legger seg som en hinne over eksemet og fører til at bakteriene vokser voldsomt. Den som er nevnt over er vel den eneste som er bra, for den inneholder såpe. Dexemtubene er små ja, men det eneste som har fungert på meg, viss man da set bort fra kortison og steroidkremene som man ikke skal bruke. Jeg måtte bruke den et par tre dager før jeg så bedring, men er utrolig imponert.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #18 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg er også skeptisk til oljer i vannet.. Oljer gjør faktisk slik at huden ikke kan puste og vil i utgangspunktet forverre eksem fordi oljehinnen legger seg som en hinne over eksemet og fører til at bakteriene vokser voldsomt. Den som er nevnt over er vel den eneste som er bra, for den inneholder såpe. den et par tre dager før jeg så bedring, men er utrolig imponert. Det kommer an på hva olje man bruker. Mandeloljer og slikt er bra. Oljer basert på paraffin (vanlig babyolje fra natusan f.eks) er ikke bra, og legger hinne over huden.
Honesty Skrevet 14. oktober 2011 #19 Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Jeg er også skeptisk til oljer i vannet.. Oljer gjør faktisk slik at huden ikke kan puste og vil i utgangspunktet forverre eksem fordi oljehinnen legger seg som en hinne over eksemet og fører til at bakteriene vokser voldsomt. Den som er nevnt over er vel den eneste som er bra, for den inneholder såpe. Dexemtubene er små ja, men det eneste som har fungert på meg, viss man da set bort fra kortison og steroidkremene som man ikke skal bruke. Jeg måtte bruke den et par tre dager før jeg så bedring, men er utrolig imponert. Jeg tenker at man skal bruke det som legen foreskriver, i de doser og med den smørefrekvensen som foreskrives. Her funker ikke Dexem i det hele tatt, det er penger ut vinduet, men det hjelper kanskje dersom det bare er eksemtendenser? Mannen bruker temmelig sterke kortisonpreparater (Betnovat) ved utbrudd, men det er sjelden, snuppa har fått mildere kortisonpreparater, men de må like fullt brukes i perioder ved utbrudd. Ubehandlet eksem kan over tid føre til at huden fortykkes, og det er like skummelt som bivirkningene av (overdrevet) kortisonbruk. Heldigvis klarer vi å holde eksemen til snuppa i sjakk ved å smøre med fete fuktighetskremer, bruke dusjolje (som ikke tetter huden), og bruke kremer som forhindrer fordamping fra huden. Eksemhud er genetisk tørr, og trenger annet enn bare fuktighet tilført; i tillegg trengs oppbygging av hudbarrieren slik at egenfuktigheten ikke fordamper fra huden. Slitsomt, men sånn er det. Endret 14. oktober 2011 av Honesty
Mamma1 Skrevet 14. oktober 2011 #20 Skrevet 14. oktober 2011 Jeg har vært ekstremt plaget av eksem hele livet, i barneårene var det verst i ledd, albuer og knehaser. I voksenalder ble det verst på hendene, det går infeksjon i sårene om jeg ikke er veldig påpasselig. Jeg har brukt ibaril i mange år og har prøvd mye annet. Betnovat fungerer ikke på meg. Men dexem, i store mengder holder det bra i sjakk. Så nei, ikke bare tendenser her. Jeg har brukt kortison og steroidkremer siden barneårene, sterke kremer og salver i 16 år og nå begynner jeg å merke skadeeffektene av dem. Derfor prøver jeg alt mulig. Har forresten eksemet som heter pomphylox(?) på hendene og det er lite som hjelper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå