AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #1 Skrevet 12. oktober 2011 Eksempel:etter terrorangrepene(22. juli) gikk i hvert fall en norsk ekspert ut og sa at det måtte være Al Quaida. Men dette handler ikke om terror, men om eksperter som går ut i media. Jeg lurer på om endel av dem i det hele tatt eier skam? Får det i det hele tatt noen konsekvenser når de uttaler seg om ting de ikke har bellegg for. Hvis jeg skulle uttale meg i media, ville jeg vært 100 % sikker på det jeg snakker om. Hadde jeg gått ut med noe som senere ble motbevist, ville jeg dødd av skam. Hvilke eksperter respekterer dere? Jeg respekterer meningene til f. eks. geologer, og ingeniører som uttaler seg om ulykker. Men absolutt ikke f. eks. psykologer som skal uttaler seg om mennesker, i så mange tilfeller er det bare piss. Så, hvilke eksperter respekterer dere? Jeg er nysgjerrig.
Dronning Sheba Skrevet 12. oktober 2011 #2 Skrevet 12. oktober 2011 (endret) *edit* glem det... Endret 12. oktober 2011 av Dronning Sheba
Gjest Cuntzilla Skrevet 12. oktober 2011 #3 Skrevet 12. oktober 2011 De blir jo spurt om å uttale seg i media fordi de er eksperter på sitt fagfelt og kan uttale seg med mer tyngde enn f. eks. journalisten selv, ikke fordi noen tror de sitter på Sannheten. Ingen strides jo mer enn ekspertene om alt fra kosthold til boligpriser, vitenskap er bare en eviglang diskusjon og debattsidene i avisene er jo preget av lange polemikker mellom eksperter. Media kjører jo også ofte artikler eller programmer hvor de inviterer en håndfull eksperter som kan diskutere så bustene fyker. Det jeg reagerer på angående "eksperter" er når det åpenbart er lazy journalism. For eksempel når BBC News intervjuer Jan Åge Fjørtoft under bombingen av Oslo fordi det sikkert var den eneste nordmannen de hadde nummeret til! Det er også litt tendenser til at de alltid ringer samme person om noe (Frank Aarebrot om valg, Gro Isachsen om sex og Kjetil Rolness om ting i popkultur/sosiologi-sfæren), eller at de har en kommentator hvor linken er så svak at man lurer på hvorfor i huleste man skal være interessert i deres kommentar (en nyhet om Britney ja? La oss ringe Jenny Skavlan for en kommentar, hun er jo også jente i noenlunde samme bransje og alder).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå