Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg hadde kyssesyken i 2007 og er absolutt ikke syk lenger, selve kyssesyken gikk over etter normal tid.

Men etter jeg ble frisk av den blir jeg forkjølet mye oftere, og så går det aldri over! Tipper jeg har kanskje 5-6 ''forkjølet-perioder'' i året på et par-tre uker hver der jeg er slapp, har lett forhøyet temperatur og dårlig allmenntilstand.

Sår i halsen varer enda lenger og tett i bihulene føler jeg at jeg er stort sett konstant. Det verste er varigheten, der andre blir forkjølet og ligger et par dager og blir frisk, blir jeg forkjølet, ligger et par dager, ser at det ikke funker og gir opp. Kan ikke være borte fra jobb og studier 20% av tiden...

Når jeg får et lite hint til forkjølelse blir bihulene betente og vonde med en gang, og har også bronkitt med jevne(ett års kanskje) mellomrom. Det føles som om kroppen min suger til seg en hver mulighet til å få luftveisinfeksjoner!

Det rare er at jeg aldri får magesyke eller UVI, så jeg tenker at det ikke kan være dårlig immunforsvar? Har ikke hatt noen andre infeksjoner enn luftvei siden jeg var barn og småsår blir aldri betente og røde.

Er det noe vits i å snakke med legen om det? Føler at det blir litt sånn svevende...tenker at jeg kommer med ''jeg er ofte syk'' og får tilbake ''ja det føler mange i denne kulda, her har du en sykemelding, drikk mye væske...'' og akkurat det har jeg plukket opp selv etter hvert, trenger ingen lege til å fortelle meg det.

Det jeg lurer på er vel egentlig om det er noe legen kan gjøre med det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forst og fremst, be legen sjekke vitaminer/mineraler, spesiellt vit D. Mange leger unnlater aa sjekke dette, og det er svaert mange som faktisk mangler dette viktige vitaminet for aa ha et godt immunforsvar. I tillegg, la vaere aa spise sukker og ferdigmat o.l, og spis veldig mye gronnsaker. Hvetegress er helt suverent for et sterkt immunforsvar. Smaker ikke saa godt til aa begynne med, men man vennes :)

Skrevet

Takk for tips! Spekulerer i om problemet må være noe annet enn dårlig immunforsvar, siden jeg aldri blir syk på noen annen måte?

Skrevet

Jeg hadde kyssesyke da jeg var tenåring. Etter det ble forkjølelsene lengre, som du beskriver. Og på slutten av enhver forkjølelse kom hosten, som kunne ende i bronkitt tidvis. Kusinen min hadde det helt likt etter sin kyssesyke.

Gradvis er jeg blitt bedre, uten å gjøre noe annet enn å la tiden gå. Fremdeles - over 20 år etter - avsluttes enhver forkjølelse med hosting. Men de kommer ikke så tett - et par ganger i året kanskje.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at luftveiene må være ekstra utsatt etter kyssesyken, jeg hadde heller aldri andre infeksjoner.

Skrevet

Allergi? Hadde ei venninne som "alltid" var forkjølet. Viste seg at hun hadde noe allergi, dette var mange år siden jeg er ikke sikker på detaljene.

En annen jeg kjenner fikk beskjed om at han hadde brukt så mye nesespray at han ble kronisk snørrete og sånt i nesa.

Skrevet

Huff, er ikke klar for å vente i 20 år...

Mulig det kan være en type allergi, men ikke pollen for der merker jeg ingen forskjell, og ikke pelsdyr for det er det samme før og etter vi fikk katt. Bruker ikke mye nesespray nettopp fordi jeg er klar over det problemet.

Har inntrykk av at leger er utrolig lite interessert i å hjelpe med sånne type ting som ikke er så veldig galt, bare irriterende.

Skrevet

Kjæresten min har samme problemet, og fikk til svar at det er vanlig å være syk annenhver måned. Så jeg får også inntrykk av at legen tar forkjølelseslignende symptomer veldig lite seriøst. Det eneste legen hadde å si var å få i seg mer omega 3.

Jeg synes ikke det er normalt å være sengeliggende flere uker i året. Om du drar til legen og han/hun ikke tar deg seriøst og ikke har noe forslag å komme med, så hadde jeg spurt om å få ta noen blodprøver eller noe. Dette er jo tross alt noe som pågår i store deler av året for deg. Håper du blir bedre! :klemmer:

Skrevet

Takk for tips! Spekulerer i om problemet må være noe annet enn dårlig immunforsvar, siden jeg aldri blir syk på noen annen måte?

Hvis det er allergi saa har ogsaa dette mye med immunforsvaret aa gjoere. Jeg ville begynt i retning av aa sjekke dette med vitaminer, mangel paa f.eks vit D og kosthold generellt har enormt innvirkning paa allergier ogsaa.

Skrevet

Etter kyssesyken ble jeg også mye oftere forkjølet etc., men hadde ikke magesyke eller uvi. For meg ble det mye bedre når jeg begynte med spirulina for å styrke immunforsvaret mitt (i tillegg hadde jeg tatt en vitaminblanding i 2 år etter at jeg var syk, uten at det hjalp så mye).

Skrevet

Skal prøve å kjøpe spirulina! Spiser mye grønnsaker og fisk, så tror ikke jeg har noen andre mangler, men tar omega 3 og multivitaminer litt av og på.

Skrevet

Skal prøve å kjøpe spirulina! Spiser mye grønnsaker og fisk, så tror ikke jeg har noen andre mangler, men tar omega 3 og multivitaminer litt av og på.

Jeg manglet vitamin D i saa stor grad at jeg maatte faa behandling i 6 mnd, og jeg spiste MYE fisk. Anbefaler deg aa sjekke for aa vaere sikker.

Skrevet

Prøv å skrive ned å få en oversikt over hva du har gjort uka før du begynner å bli forkjøla, tilfelle det er allergi

Skrevet

Jeg tror faktisk det har veldig mye å si om man får nok søvn! Jeg har ALLTID vært forkjølet vinterstid, og snufset meg gjennom månedene fra september til mars. Men i fjor var jeg lat student som ikke hadde forelesninger før kl. 10 på formiddagen, og dermed hadde jeg mulighet til å sove ordentlig. Og jammen ble jeg ikke forkjølet, selv om det var en kjempekald vinter i Oslo!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...