Gjest Sansol Skrevet 11. oktober 2011 #1 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg har det siste året opplevd at legen min har skrevet ut legemidler til meg som jeg i følge pakningsvedlegget ikke skal ta av diverse grunner. I da brukte jeg nesten 500 kr på legemidler til meg og min datter, hvor jeg etter å ha leste i vedleggene finner ut at begge medisinene ikke kan taes i bruk. I vedlegget til min medisin sto det at jeg frarådes å bruke det da jeg ammer og det kan skade barnet mitt! Har gått til denne legen i snart 7 år, så hun er burde være fullstendig klar over at jeg ammer.... Hvem har egentlig ansvaret for å passe på at jeg kan bruke legemiddelet her?
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #2 Skrevet 11. oktober 2011 Man kan jo saktens lure... Men jeg tror det noen ganger helgarderes litt ekstra når de skriver hvem som ikke bør ta medisinene. At det ikke er farlig for alle, og at legen kan se an hvem som kan ta medisinen. Når det gjelder amming er de vel ekstra nøye og skriver heller amming som kontraindikasjon en gang for mye enn en gang for lite. Kjæresten min har den kroniske tarmsykdommen Ulcerøs Kolitt som gir betennelse i tarmen. Samtlige medisiner han har fått har det stått skrevet at de ikke bør brukes av folk med tarmproblemer eller betennelser i tarmen... Og i tillegg kan de gi fordøyelsesproblemer og betennelse i tarmene... 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #3 Skrevet 12. oktober 2011 Hvis legen er kjent med tilstanden som gjør at du ikke kan ta dem, synes jeg det er sløvt av ham/henne å skrive det ut. Det er også sløvt å ikke sjekke om medisinen går bra sammen med de andre medisinene du står på. Men det enkleste er kanskje å gjøre det til en vane å spørre legen om du kan ta dem?
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2011 #4 Skrevet 12. oktober 2011 Har også en del medisiner liggende fra resepter fra legen, som jeg etter å ha lest pakningsvedlegget funnet ut at jeg ikke kan ta de pga medisin allergi. Selv om dette er markert med store røde bokstaver i jornalen, får jeg alikevel slik medisiner. Det er frustrerende å kastebort penger på medisiner en ikke kan bruke. Er også irriterende når en da må en ny tur til legen for å få ny resept på medisin en KAN bruke i stedenfor. Har ikke hjulpet å si fra for min del. Gjør det vær gang legen vil gi med medisiner av noe slag. Får beskjed om at det skal gå greit, får feil. Ny tur hos legen og legen innrømmer da at det nok var feil medisin og beklager. Så sitter jeg her med en skuff full av ubrukelige medisiner og kaster penger ut av vinduet siden det ikke er mulig å levere tilbake å få pengene tilbake på apoteket. Lurer også på ansvarsforholdet til legen. Ikke bare at det blir unødvendige kosnader. Men hva om jeg ikke er obs eller er så syk at jeg ikke er observang på å lese pakningsvedlegget og får i meg medisin jeg ikke på noen måte bør få pga. alvårlig allergi ? Pappa opplevde at legen skrev ut noe helt annet en hva han skulle ha. Heldigvis er det et lite sted de bor på og de på apoteket fikk misstanke til at det kanskje var noe feil siden de kjenner pappa godt. Kunne fått svært alvårlige konsekvenser om pappa hadde tatt de tablettene legen feilaktig hadde skrevet ut. Han byttet lege umiddelbart. Fikk 3 mil lengre å kjøre, men turte ikke lengre stole på legen.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #5 Skrevet 12. oktober 2011 Som anonymbruker nr 2 skriver, så tror jeg det helgarderes mye når det skrives hvem som ikke bør ta medisinene. Min fastlege skrev ut antibiotika i stikkpilleform til meg som jeg skulle ta da jeg var gravid. Farmasøyten reagerte på at jeg skulle ta disse som gravid da det ikke var anbefalt. Det sto også dette i beskrivelsen. Men det står "anbefales ikke", eller "bør ikke tas" og legen vet i hvilke tilfeller det kan tas eller ikke vil jeg tro. Jeg snakket med min lege om dette og hun sa det var helt trygt for meg å bruke medisinen. Jeg tror heller det er produsenten av medisinen som vil gardere seg. Men det skader selvfølgelig ikke å følge med og sjekke med legen for sikkerhetsskyld. Alle kan jo gjøre feil.
Gjest navnelapp Skrevet 12. oktober 2011 #6 Skrevet 12. oktober 2011 Spør farmasøyten før du får medisinane utlevert, då kan dei slå opp, og du slepp å kjøpe og opne medisinen iallfall. 1
vinterspeil Skrevet 12. oktober 2011 #7 Skrevet 12. oktober 2011 Men det er da ærlig talt noe galt et sted når vi skal måtte dobbelsjekke medisinen LEGEN skriver ut til oss!!?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #8 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg vil bare dele en erfaring med en grufull fastlege: Kjæresten min hadde en litt vondt og deppa periode og han fikk noen medisiner va legen sin som jeg reagerte på at han i det hele tatt fikk da disse medisinene er veldig sterke og avhengigie... jeg prøvde å advare min kjæreste flere ganger, med god grunn. Etter at han hadde gått på dem et halvt år ble han mer og mer agressiv, vanskelig og paranoid og til slutt fikk han et anfall som gjorde til at han faktisk slo meg halvt i hel, mistet sertifikatet og fikk stor bot fra politiet... Han har aldri noen gang lagt en hånd på meg, aldri kjørt i ikke edru tilstand og heller aldri hatt noe med politiet og gjøre. Heldigvis fikk jeg(og andre fag-personell) noe å si om denne saken og nå er det fastlegen hans som er under etterforsking og ikke han... Hadde jeg noen gang sett denne legen hans igjen hadde jeg slått han ham i hel for å være helt ærlig.. En fastlege som skal hjelpe og veilede, ødela kjæresten min og skapte store prooblemer for oss. (Kjæresten min skiftet fastlege på dagen, og har ingen etterproblemer siden han gikk på medisinene lenge heldigvis, men alikevel...) Jeg stoler ikke på lege/helse systemet lenger... Hvem kontrollerer det de egentlig holder på med?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #9 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg tok forresten direkte kontakt med fylkeslegen 2 ganger ang denne legen. Du kan evnt spørre h*n? :)Det er best å være på den sikre siden!
vinterspeil Skrevet 12. oktober 2011 #10 Skrevet 12. oktober 2011 Etter at han hadde gått på dem et halvt år ble han mer og mer agressiv, vanskelig og paranoid og til slutt fikk han et anfall som gjorde til at han faktisk slo meg halvt i hel, mistet sertifikatet og fikk stor bot fra politiet... I all verden, det hørtes jo helt forferdelig ut!! Hvilken medisin er det som kan gi slike bivirkninger??
Vera Vinge Skrevet 12. oktober 2011 #11 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg må si jeg ikke leser pakningsvedlegg helt bokstavelig. Det står f.eks. i de fleste pakningsvedlegg at medisinen ikke kan tas av gravide, og så stemmer det ikke. Jeg fikk f.eks. en allergimedisin hvor dette stod, men legen min mente at det var helt greit og jeg sjekket den også opp mot denne siden, hvor det stod at medisinen jeg fikk var "friskmeldt" for gravide. Så, det kan være legen til ts var sløv, men det kan også være medisinen er grei. Jeg ville ha tatt en telefon til legen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå