la Flaca Skrevet 21. oktober 2011 #21 Skrevet 21. oktober 2011 raser eg synes er ekstra fine, som akitaen og eurasier, men de er vel heller ikkje noe egnet førstegangshund? Eurasier og akita er vidt forskjellige på mange måter. Akitaen er sta og hardhudet, mens eurasiern er mye mindre egenrådig og myk i temperamentet. Ikke like matcho å se til selvfølgelig, men det er en fordel fordi hunden alltid får positiv feedback fra folk, ingen blir redd og skeptisk. De fleste går veldig godt sammen med andre hunder, mens med en akita får du som regel utfordringer der. Rasen er kjent for å være meget intelligent, og det kan jeg skrive under på. Jeg har gjeterhund også, og eurasiern er helt på høyden når det gjelder lærevillighet og kontakt. Han gidder bare ikke repetisjoner i det uendelige, men hverdagslydigheten er suveren! Hvis du bruker mye tid på kontakttrening og sosialisering (ulike miljø) er det ingen grunn til at eurasier ikke skal bli en vellykket førstegangshund.
Gjest Consensio Skrevet 21. oktober 2011 #23 Skrevet 21. oktober 2011 Uff, jeg har hatt hunder hele livet og har vært hundetrener. Jeg ville ikke gått for en akita selv iallefall. Har vært borti en del av dem og de alle har vært like aggressive, stae og umulige å ha med å gjøre (selv om de samtidig hadde øyeblikk hvor de var kosete og omgjengelige, så det snudde fort)
Gjest Bobler Skrevet 21. oktober 2011 #24 Skrevet 21. oktober 2011 Akita er en vrien rase som er lett å "ødelegge". Man bør vite hva man begir seg ut på, og ha god kunnskap før man evt skaffer seg en.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå