Gå til innhold

Å bli i senga si


Redbull

Anbefalte innlegg

Jeg syns der er greit å venne valpen til å bli på plassen sin når vi skal spise middag, når dattera vår skal leke litt i fred og når vi får besøk (han skal bli der til han har roet seg så ber vi folk gi han oppmerksomhet) Det vi gjør er å lede han bort på plassen sin, når han setter seg eller legger seg klikker jeg, også klikker jeg regelmessig mens han sitter der. Begynte med noen minutter så øker vi. Gjør vi det rett?

Han får heller ikke gå mellom sofaen og bordet, da sier vi "Nei!" og skubber han forsiktig bort, er dette rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tips for å lære å bli i senga si:

- Lære inn en god bli for så å gi kommandoen i senga

- Sette bånd på i starten og binde fast i nærheten av senga så han MÅ bli

- Sette valpen i senga, gi kommando. Reiser han seg, er det rett tilbake for å legge seg igjen med ny kommando.

Ville holdt meg til en metode, og øvd på den utenom besøkstid, middager, leketid for datter osv. Øve uten forstyrrelsene først og øke vanskelighetsgrad derfra. Lærer du inn med godbiter har de lett for å ligge full av forventning og ikke avslappet, men du kan gjerne 'avlære' godbit senere, selvfølgelig. Eller du kan bruke 'bli i senga' som en oppgave, altså at det ikke betyr 'gå å legg deg', men bare 'bli til du får beskjed om annet', hvis han ikke trenger å gjøre det over veldig lang tid. Da må du huske å gi frikommando når han får tusle rundt igjen. Jeg bruker det på mine når jeg lager middag, så får de smake når jeg er ferdig som belønning :)

Håper noe av dette kan brukes.

Lykke til :)

Endret av mysticmoo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belønn valpen for å bli liggende. Her ble "senga" øvd inn med å kaste godbiter fra middagsbordet, med lengre og lengre intervaller. Om han reiste seg underveis fikk han ingenting. Vi kommanderte ham ikke tilbake i senga igjen (fordi han brukte det å reise seg som et middel for å få oppmerksomhet), men bare ignorerte han så godt som mulig. Nå, etter laaaaang periode med innøving av dette, ligger han i senga som et tent lys og venter på den saftige godbiten som kommer når vi er ferdige med å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...