Gjest Lille-pus Skrevet 13. oktober 2011 #61 Del Skrevet 13. oktober 2011 Skal inspisere speilet nøyere før jeg reiser avgårde på jobb i morgen, men jeg lette ganske nøye heromdagen også uten å finne ut av det... Frustrerende Den lille "flappen" vises relativt godt på dette bildet. Bilen på bildet har også et ekstra ryggespeil (speilt til høyre i bildet, montert på frontruten), men det speilet har ingen "flapp". "Flappen" synes i underkant av bakspeilet, rett under midten av bakspeilet (speilet lengst til venstre i bildet). Ble det lettere nå ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Casall Skrevet 13. oktober 2011 #62 Del Skrevet 13. oktober 2011 Om man ikke har kontroll nok til at man klarer å vippe på speilet samtidig som man kjører, så er det ikke verre enn å legge seg ut til siden og slippe sjåføren forbi istedenfor å bli blendet. Istedenfor å lage seg et problem, så løser man det heller på andre måter. Leste du hva jeg skrev? Det har ingenting med å ikke ha kontroll nok til å vippe speilet å gjøre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #63 Del Skrevet 13. oktober 2011 Den lille "flappen" vises relativt godt på dette bildet. Bilen på bildet har også et ekstra ryggespeil (speilt til høyre i bildet, montert på frontruten), men det speilet har ingen "flapp". "Flappen" synes i underkant av bakspeilet, rett under midten av bakspeilet (speilet lengst til venstre i bildet). Ble det lettere nå ? Ja, takk! Men jeg har fortsatt ingen flippefunksjon på speilet, og nå snudde jeg det rundt alle veier. Kanskje jeg bare har et dårlig speil, skal se om jeg ikke får meg et nytt, med flipp til de kveldene der folk IKKE skjønner at når de kjører helt oppi meg, så må de blende ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rayanne Skrevet 13. oktober 2011 #64 Del Skrevet 13. oktober 2011 At det står hvor i loven at bilen bak skal kjøre med fulle lys bak en annen bil??? Selvklart er ikke det lov!! Det som står er at man skal bruke langlys når det gir bedre sikt enn nærlys, og kun dimme for å unngå å blende andre trafikanter. Siden å kjøre bak noen ved normal avstand ikke gir noen fare for blending, ved riktig se-teknikk og korrekt bruk av speil er det riktig å beholde langlysene på. Dimme bør man bare gjøre når man kommer helt opp i rompa på bilen foran, og dette vil normalt sett være i såpass lave hastigheter at man ser like godt med nærlys. Dette er noe som blir sagt klart og tydelig i mørkekjøringa i dagens kjøreopplæring, så mulig det dreier seg om et generasjonsskille, siden dette ikke var like vektlagt før, men det går faktisk ut over trafikksikkerheten dersom man dimmer unødig. Så folk gjør ikke dette for å plage noen, men fordi det er korrekt lysbruk, og de har lært det da de tok lappen. Dere som blir så provosert over dette kan melde dere på et mørkekjøringskurs på nærmeste trafikkskole, så dere kan få demonstrert nytteverdien av dette i praksis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MaxUflax Skrevet 13. oktober 2011 #65 Del Skrevet 13. oktober 2011 Det som står er at man skal bruke langlys når det gir bedre sikt enn nærlys, og kun dimme for å unngå å blende andre trafikanter. Siden å kjøre bak noen ved normal avstand ikke gir noen fare for blending, ved riktig se-teknikk og korrekt bruk av speil er det riktig å beholde langlysene på. Dimme bør man bare gjøre når man kommer helt opp i rompa på bilen foran, og dette vil normalt sett være i såpass lave hastigheter at man ser like godt med nærlys. Dette er noe som blir sagt klart og tydelig i mørkekjøringa i dagens kjøreopplæring, så mulig det dreier seg om et generasjonsskille, siden dette ikke var like vektlagt før, men det går faktisk ut over trafikksikkerheten dersom man dimmer unødig. Så folk gjør ikke dette for å plage noen, men fordi det er korrekt lysbruk, og de har lært det da de tok lappen. Dere som blir så provosert over dette kan melde dere på et mørkekjøringskurs på nærmeste trafikkskole, så dere kan få demonstrert nytteverdien av dette i praksis. Vel.. For meg som har tatt førerkort på en del ting, Strtet som 16 og tok lappen på A1, så klasse B, Utvidet til A, Så klasse C og CE nyligt. Å om du sier at jeg det er OK å ligge 3 sek bak en bil med bulle lys, ja ikke kom bak meg hvertfall!!. En "tommel" regel som er verdt å huske er at når en kjører med langlys og man innhenter en bil forran, så SKAL man dimme ned til nærlys i det man ser langlyset reflektere/lyse opp skiltet på bilen forran!! Blende kan man så absolutt gjøre bakenifra også. Det som står er at man skal bruke langlys når det gir bedre sikt enn nærlys Så da skal man konstan kjøre med langlys da?? hehe ER jo hele meningen at man ser bedre med lang en nærlys da og kun dimme for å unngå å blende andre trafikanter. Ja å du blender jo skiten av de forran deg og minsker sikten til fører i bil forran deg!! Prøv å vær logisk da.. Når det er mørkt ut å du står inne i en normalt belyst stue å ser ut, ser du mye eller speilbilde av deg selv fks?? Så skrur du av lysene i stuen, ser du ikke da MYE bedre ut vinduet?? Slik er det når en tomsing bak kjører med fulle lys og lyser opp inni hele bilen til den forran. Samt man blir blendet i side speil. riktig se-teknikk og korrekt bruk av speil Fortell meg "riktig se-teknikk er du snill? Ikke minst Korrekt bruk av speil?? Dimme bør man bare gjøre når man kommer helt opp i rompa på bilen foran Ikke kom bak meg i mørket hvertfall, for all del.. Da forlater du uten lys hvertfall.. Gjort det før og gjør det igjenn.. Det du gjør her er trafikk farlig rett og slett. Jeg ringte faktisk Kjreskolen i dag og leste dette og han holdte på og få fnatt.. å lekset av seg hvilken skole du har gått på som lærte vekk noe så farligt! Jeg lurer også forresten, hvilken kjøreskole?? Dere som blir så provosert over dette kan melde dere på et mørkekjøringskurs på nærmeste trafikkskole, så dere kan få demonstrert nytteverdien av dette i praksis. Kansje du må tenke på en ting til som står i tekst boken. Er sikten dårlig eller du føler du ikke ser tilstrekkelig med nærlys fks.. så heter det seg, "farten skal tipasses kjøreforholdet" I dette tilfelet dimme ned før man blender bil forran og ser man mindre så senker man farten og opprettholder også loven om lysbruk. Du kan si jeg har feil så mye du vil, aner ikke hvor mye du har hatt førerkort, eller når du tok, men snart 15 år siden jeg tok mitt første og mnd siden jeg tok det siste, å reglene var like da som nå. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #66 Del Skrevet 13. oktober 2011 Slike som MaxUflax og andre her som faktisk bekrefter at det ikke er JEG som er den komplette Idioten, men folk som kjører klin oppi meg, og lyser opp hele bilen min: :dagens-rose: TS. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #67 Del Skrevet 13. oktober 2011 Dersom jeg kjører med langlys bak en bil slipper jeg selvfølgelig å kjøre på den lille gutten! FORDI HUN FORAN MEG ER SÅ OPPTATT AV BLENDING, FLIPPING, SPEIL OSV., SLIK AT HUN TREFFER GUTTEN FØRST! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 13. oktober 2011 #68 Del Skrevet 13. oktober 2011 Ja, takk! Men jeg har fortsatt ingen flippefunksjon på speilet, og nå snudde jeg det rundt alle veier. Kanskje jeg bare har et dårlig speil, skal se om jeg ikke får meg et nytt, med flipp til de kveldene der folk IKKE skjønner at når de kjører helt oppi meg, så må de blende ned. Har du sett i bruksanvisningen til bilen din? Biler har også sånne, faktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 13. oktober 2011 #69 Del Skrevet 13. oktober 2011 Kansje du må tenke på en ting til som står i tekst boken. Er sikten dårlig eller du føler du ikke ser tilstrekkelig med nærlys fks.. så heter det seg, "farten skal tipasses kjøreforholdet" I dette tilfelet dimme ned før man blender bil forran og ser man mindre så senker man farten og opprettholder også loven om lysbruk. Du kan si jeg har feil så mye du vil, aner ikke hvor mye du har hatt førerkort, eller når du tok, men snart 15 år siden jeg tok mitt første og mnd siden jeg tok det siste, å reglene var like da som nå. Lurt å sette på tåke/grøftelys under slike forhold. Speielt kjekt å sette på de bak, så folk ikke knaller inn i deg bakfra! Disse lysene skal selvfølgelig av så fort sikten blir bra igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rayanne Skrevet 13. oktober 2011 #70 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Så da skal man konstan kjøre med langlys da?? hehe ER jo hele meningen at man ser bedre med lang en nærlys da - I dagslys vil ikke fjernlys gi bedre sikt, og skal derfor ikke brukes. Fortell meg "riktig se-teknikk er du snill? Ikke minst Korrekt bruk av speil?? - Ikke stirr rett på lyskilden. Og bruk flippen på speilet. Ikke så fryktelig vanskelig, selv jeg som har unormalt lysfølsomme øyne får til dette. Endret 13. oktober 2011 av Rayanne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #71 Del Skrevet 13. oktober 2011 En kjører ikke med langlys og blender bilen forran seg. Når/hvis langlyset lyser opprefleksen i skiltet på bilen forran blender du ned, eller bremser ned. Om du har ei kjerring som ikke skjønner dette bak deg får du blinke med tåkebaklyset til henne, kjøre fra henne eller slippe henne forbi. Ikke ligg og bli blendet, du ser dårligere og kjører dårligere siden du ser dårligere og konsentrer deg om bilen bak i stede for veien forran. Med det samme vi snakker om lysbruk. Slutt å slå på de forbanna tåkelysene, du blender deg selv og andre og det er ulovlig. De skal bare brukes i tett tåke i lave hastigheter. De skal aldri brukes i hastigheter over 40km/t og de skal aldri brukes i kombinasjon med nærlys eller langlys. Bruk blinklys, i god tid alltid. Nei det er ikke et problem om du blinker en gang for mye eller et sekund for tidlig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #72 Del Skrevet 13. oktober 2011 Jeg håper da alle har lært at man skrur av fjernlysene når man kjører så nærme bilen foran at man lyser opp bakskiltet? Trodde dette var noe alle kunne? Ja, trodde også det. Må også si at jeg har opplevd å bli blendet kanskje 2 ganger på de 25 år jeg har hatt sertifikat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 13. oktober 2011 #73 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Ja, takk! Men jeg har fortsatt ingen flippefunksjon på speilet, og nå snudde jeg det rundt alle veier. Kanskje jeg bare har et dårlig speil, skal se om jeg ikke får meg et nytt, med flipp til de kveldene der folk IKKE skjønner at når de kjører helt oppi meg, så må de blende ned. Har du sett i bruksanvisningen til bilen din? Biler har også sånne, faktisk. Hvor gammel er bilen din ? Jeg begynner å undre meg på om du ikke har bakspeil som automatisk blendes ned når speilet treffes av lysene fra bilen bak. Alternativt at bakspeilet ditt har blitt byttet en gang, og da til en litt billigere utgave uten manuell dimme-innstilling. Å sjekke brukerhåndboken er en meget god idè - en selvsagt ting er selvfølgelig også å sørge for at speilet er riktig innstilt. Men, det går jeg ut i fra at du har stålkontroll på Edit: "Gamle kjerringer" som Lille-pus har alltid praktisert den enkle kunst å slå ned langlysene når de "tar igjen" bilen foran. - og når langlysene mine treffer langlysene til motkommende bil. Siden vi nå er i den aktuelle årstide; jeg ser fryktelig mye ujusterte/feiljusterte lys. Vennligst sjekk innstillingen på egen bil, og juster dersom det er behov. På forhånd takk Endret 13. oktober 2011 av Lille-pus 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MaxUflax Skrevet 13. oktober 2011 #74 Del Skrevet 13. oktober 2011 Har du sett i bruksanvisningen til bilen din? Biler har også sånne, faktisk. Vel, er mange nye biler som ikke har "flipp" speil da de har innebygget såkalt auto dim med naturlig nærlys, men langlys blender uansett da det er høyere kaste stråle OG KRAFTIGERE.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #75 Del Skrevet 13. oktober 2011 Vel, er mange nye biler som ikke har "flipp" speil da de har innebygget såkalt auto dim med naturlig nærlys, men langlys blender uansett da det er høyere kaste stråle OG KRAFTIGERE.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MaxUflax Skrevet 13. oktober 2011 #76 Del Skrevet 13. oktober 2011 Lurt å sette på tåke/grøftelys under slike forhold. Speielt kjekt å sette på de bak, så folk ikke knaller inn i deg bakfra! Disse lysene skal selvfølgelig av så fort sikten blir bra igjen. Regner med du bare glemte å sette inn her?? Eller?? For som du sier, grøftelys kan settes på, men det heter Krurvelys og i den betydning ment på mørke svingette veier for og se veiskulder fks. Det røde bak heter tåkelys og er kun lov å bruke i svært dårlig sikt eller tåke for og bli sett. Dem som bruker kurvelys og langlys på samme tid er mer en provoserende da det blender deg skvett i hel.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MaxUflax Skrevet 13. oktober 2011 #77 Del Skrevet 13. oktober 2011 - I dagslys vil ikke fjernlys gi bedre sikt, og skal derfor ikke brukes. - Ikke stirr rett på lyskilden. Og bruk flippen på speilet. Ikke så fryktelig vanskelig, selv jeg som har unormalt lysfølsomme øyne får til dette. I dagslys vil ikke fjernlys gi bedre sikt, og skal derfor ikke brukes. Om dagen kan også fjærnlys brukes i visse tilfeller som varsling med lyshorn, i kraftig/styrtregn om du ikke har bil like forran eller møtende bil nærmer seg, dette kun for og bli sett. Å at man ikke trenger fult lys på dagtid sier seg selv sånn 99,7% av tiden. Men er ikke slik at du skal kjøre med fulle lys fra skumring til morgen heller.. Si meg, når dimmer du ned med møtende bil og når skrur du på igjenn ditt langlys under møte med bil? - Ikke stirr rett på lyskilden. Og bruk flippen på speilet. Ikke så fryktelig vanskelig, selv jeg som har unormalt lysfølsomme øyne får til dette Ikke stirre rett i lyskilde?? Er det overhodet NOEN som gjør det da uten om møll å diverse innsekter Men er jo jævlig vanskelig å ikke se rett i lyskilden når bilen bak, er 50 meter bak deg i en 70 sone og fyrer løs med xenon lys. Er du klar over hvor sinnsykt mye lys det går gjennom coupen til fører da eller? Man kan rive vekk hele speilet og likavel bli blendet i alle retninger av side speil og effekten som oppstår ed lys inne og mørkt ute, gidd å prøv dette ut da, så ser du hvor farlig du er i trafikken. BTW, ikke alle biler har "flipp" funksjon men auto dimm, denne skrur ned automatisk når lys treffer sensor, men bare til en viss grad og er beregnet på nør lys tildels hendelser med fjærnlys. Så om lyskilden er for sterk klarer den ikke dimme nok og vil blende fører videre.. Tenk litt, og lær deg bruk av lys. DU tar feil her desverre. Ikke ment som personlig kritikk dette, og jeg håper ikke at noen tar meg for "bedreviter" eller "bastant,pompøs" å alt dette. Men dette vet jeg, og kan garantere det ikke er slik at det er ment å kjøre med fulle lys, så nærme som 3 sekund regelen, det garanterer jeg deg! Logikk er enkelt, lys inne mørkt ute = LITE sikt framover grunnet refleksjoner i frontrute. Skru av lyset inne og kikk ut i mørket, over 40% bedre sikt, mindre fare for plagsomme og dominerende refleksjoner i vindu som tar fokuset fra veien og derav øker rissiko for og kjøre på/ned evt forgjenger. Med fulle lys er DU hovedgrunnen om den framste bilen kjører noen ned og får skylden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #78 Del Skrevet 13. oktober 2011 Merker veldig ofte folk som kjører med de tåkelysene, OG langlysene, spesielt på dagtid er det mange som kjører med kjørelys, og tåkelys. Det ser jeg ikke poenget i, vet ikke folk hva de lysene er til? Ser minst 100 slike på vei til og fra jobb hver dag, blir like overrasket hver gang. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MaxUflax Skrevet 13. oktober 2011 #79 Del Skrevet 13. oktober 2011 Hvor gammel er bilen din ? Jeg begynner å undre meg på om du ikke har bakspeil som automatisk blendes ned når speilet treffes av lysene fra bilen bak. Alternativt at bakspeilet ditt har blitt byttet en gang, og da til en litt billigere utgave uten manuell dimme-innstilling. Å sjekke brukerhåndboken er en meget god idè - en selvsagt ting er selvfølgelig også å sørge for at speilet er riktig innstilt. Men, det går jeg ut i fra at du har stålkontroll på Edit: "Gamle kjerringer" som Lille-pus har alltid praktisert den enkle kunst å slå ned langlysene når de "tar igjen" bilen foran. - og når langlysene mine treffer langlysene til motkommende bil. Siden vi nå er i den aktuelle årstide; jeg ser fryktelig mye ujusterte/feiljusterte lys. Vennligst sjekk innstillingen på egen bil, og juster dersom det er behov. På forhånd takk Du gjør da som rett er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Susanne- Skrevet 13. oktober 2011 #80 Del Skrevet 13. oktober 2011 Siden å kjøre bak noen ved normal avstand ikke gir noen fare for blending, ved riktig se-teknikk og korrekt bruk av speil er det riktig å beholde langlysene på. Dimme bør man bare gjøre når man kommer helt opp i rompa på bilen foran Det er visst mange som har feil oppfatning av hva som er riktig (og fornuftig) lysbruk. Har sammen med en venninne parkert to biler etter hverandre i ontrent samme avstand som man holder i 80 km/t, med innvendig speil tildekket blir man faktisk blendet og mister mye av mørkesynet når fjernlysene blir satt på på den bakerste bilen, blandt annet fordi den fremste bilen får interiøret kraftig opplyst. Vet av erfaring at man blir mer blendet på våt vei, og noen ganger er det svært vanskelig å se veien foran seg. Må ha noe med føreropplæring å gjøre, da det hender stadig oftere at man blir blendet av biler som ligger bak. Jeg lært i alle fall at man skal dimme til nærlys når man ser at langlyset begynner å lyse opp skiltet til bilen foran. (Det er ikke SÅ mange år siden jeg tok lappen) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå