Gå til innhold

Forbanna idioter blender meg bakfra!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg håper da alle har lært at man skrur av fjernlysene når man kjører så nærme bilen foran at man lyser opp bakskiltet? Trodde dette var noe alle kunne?

Trodde jeg også og tror fremdeles. :jepp:

Jeg har kjørt bil i over tredve år og kan knapt huske en eneste episode hvor biler rett bak meg har kjørt med fjernlys på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette stemmer IKKE.

Jo, det står jo i forskriften at midtspeil kan droppes, dersom konstruksjon eller bruk tilsier det. Altså er i praksis to speil minimum, og det hadde det neppe vært dersom tre speil var tvingende nødvendig for å kjøre bil.

Endret av Rayanne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke er komfortabel med å vippe på speilet mens man kjører har man muligens ikke noe å gjøre ute i trafikken. Det er ikke noen større operasjon enn f.eks. å gire.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det står jo i forskriften at midtspeil kan droppes, dersom konstruksjon eller bruk tilsier det. Altså er i praksis to speil minimum, og det hadde det neppe vært dersom tre speil var tvingende nødvendig for å kjøre bil.

Når det står DERSOM i en forskrift peker dette til at det er unntaksvis. Men det gidder jeg faen ikke å krangle mer på. Jeg skrev i min post at i en helt normal personbil vil det bety at man har, og skal ha, 3 speil. Av og til gir dette forumet meg helt fnatt. Skulle tro vi krangla om landegrenser.

Kos deg på veien, TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så har man lært noe nytt på kg i dag også gitt!

Jeg dimmer alltid ned lysene når jeg havner bak noen jeg. Vet hvor GRUSOMT jeg selv synes det er når folk ligger bak meg med fjernlys, så jeg tar det som en selvfølge at jeg er grei mot vedkommende foran og dimmer. Ligger man i 1003 sek avstand holder det jo med kjørelys, så lenge han som da er foran har på fjernlys.

Dette lærte jeg forøvrig på kjøreskolen også. Har aldri lært at man skal være nødt til å sitte og bruke den flippflappen hver gang man får en bil bak seg. Er vel normalt å ha litt folkeskikk i trafikken også vel?

Jeg for min del synes det er ubehagelig med den blendingen i sidespeilene også. Ser jo ikke en dr*tt i noen av speilene når folk kjører med fjernlys bak.

Man kan fint bli irritert av kun kjørelys på bilen bak, om man kjører på en stupmørk vei. Jeg bruker flippen aktivt under kvelds/nattkjøring. Veldig kjekk oppfinnelse (som ikke så mange bilførere vet om?).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint bli irritert av kun kjørelys på bilen bak, om man kjører på en stupmørk vei. Jeg bruker flippen aktivt under kvelds/nattkjøring. Veldig kjekk oppfinnelse (som ikke så mange bilførere vet om?).

Jeg gjør det samme. Er veldig glad i den funksjonen på speilet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man ikke er komfortabel med å vippe på speilet mens man kjører har man muligens ikke noe å gjøre ute i trafikken. Det er ikke noen større operasjon enn f.eks. å gire.

Joda, men du må som regel ikke ta synet av veien for å sjekke at giret er rett innstilt når du stiller det. Når du stiller speilet bør du vel se opp litt for å se om det er rett. Det må være mer farlig på en mørk vei om kvelden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men du må som regel ikke ta synet av veien for å sjekke at giret er rett innstilt når du stiller det. Når du stiller speilet bør du vel se opp litt for å se om det er rett. Det må være mer farlig på en mørk vei om kvelden.

Ser du aldri i speilene når du kjører du da? Virker som om du ikke kan slippe synet av veien foran deg i et brødels sekund.

Speilet kan for øvrig kun vippes i to posisjoner, så man trenger ikke se opp for å sjekke om det ble riktig. Sjansen for å bomgire er større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Hva faen er den flippen dere snakker om? At selve speilet er bevegelig, er det det?

Det er en liten sak rett under speilet som man kan dytte på ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte rundt hele speilet mitt i dag, finnes ikke noe flippflapp funksjon. Skjønner dere da at jeg ikke er enig i at det bare er å flippe opp og ned, at jeg faktisk må styre med å stille tilbake hele speilet?

Forresten så har vi en varebil i husstanden, og selv første gang jeg kjørte den savnet jeg aldri speilet inne i bilen fordi sidespeilene stilles inn til å være utrolig oversiktelige. Så jeg skjønner ikke de som føler seg helt hjelpeløse uten det 3 speilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

Søkte rundt hele speilet mitt i dag, finnes ikke noe flippflapp funksjon. Skjønner dere da at jeg ikke er enig i at det bare er å flippe opp og ned, at jeg faktisk må styre med å stille tilbake hele speilet?

Forresten så har vi en varebil i husstanden, og selv første gang jeg kjørte den savnet jeg aldri speilet inne i bilen fordi sidespeilene stilles inn til å være utrolig oversiktelige. Så jeg skjønner ikke de som føler seg helt hjelpeløse uten det 3 speilet.

kanskje du har autoblender:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje du har autoblender:)

Det vet jeg ikke noe om, men har blitt råblenda av at folk bak meg skrudde på langlysene plutselig, det var irriterende nok :)

Er nesten rett før jeg går ut i garasjen for å se etter den flappen, igjen. Kan noen poste et bilde av hvordan det ser ut? Vet liksom ikke hva jeg skal google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marregutt

Det vet jeg ikke noe om, men har blitt råblenda av at folk bak meg skrudde på langlysene plutselig, det var irriterende nok :)

Er nesten rett før jeg går ut i garasjen for å se etter den flappen, igjen. Kan noen poste et bilde av hvordan det ser ut? Vet liksom ikke hva jeg skal google.

Det er en flapp under på speilet midt på. Sitter nesten litt bak. Om du har autoblender har du ingen flapp, da kan det kanskje hende den ikke funker? Nyere biler har gjerne det. Hvis ikke er det en liten plastikk flapp på speilet som sitter nederst, midt på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en flapp under på speilet midt på. Sitter nesten litt bak. Om du har autoblender har du ingen flapp, da kan det kanskje hende den ikke funker? Nyere biler har gjerne det. Hvis ikke er det en liten plastikk flapp på speilet som sitter nederst, midt på :)

Skal inspisere speilet nøyere før jeg reiser avgårde på jobb i morgen, men jeg lette ganske nøye heromdagen også uten å finne ut av det... Frustrerende :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke løfter blikket og ser på speilet ser jeg ikke helt hvordan blending kan være ett problem heller. Uansett tar det ikke lengre tid å flippe speilet enn å kikke i det, og man ser jo fortsatt noe i det, så da er det bare å la det stå slik så lenge man har noen bak. Og når man har gjort det noen ganger går det like mye på autopilot som å gire. Så er det selvsagt en fordel å utforske funksjonen mens man står stille, første gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei.

Tror dere som tror det er en big deal å "flippe speilet", blander det med å stille det inn for normal bruk. Når det er stilt inn som vanlig, og man flipper det, vil man fortsatt se refleksjonen av billysene bak bilen, bare mye mer dempet. Flipper man tilbake får man full speilrefleksjon igjen. Selve speilstillingen vil være den eksakt samme hele tiden. Man trenger heller ikke se på speilet for å flippe det. Man klarer fint å famle seg frem til speilet i mørket, og flippe det, uten å se på det i hele tatt. Anbefaler en titt i bruksanvisningen til bilen, det står der hvordan man gjør! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo virkelig ikke at man ikke tør å slippe blikket de 2 sekundene det tar å dytte speilet opp eller ned. Greia er jo at man skal ikke ligge bak noen med fulltlys, det er jo almennkunnskap, trodde jeg. Det er jo helt idioti, det hjelper ikke hvor mye man flipper speilet, det er fortsatt irriterende. For det første så lyser det likevel, + sidespeilene. Det er ikke alltid man vil blende ned når man møter noen heller, men det må man. Samme gjelder hvis du ligger rett bak noen.

Ikke rart jeg ofte er irritert i trafikken, så mange idioter som har lappen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Om man ikke har kontroll nok til at man klarer å vippe på speilet samtidig som man kjører, så er det ikke verre enn å legge seg ut til siden og slippe sjåføren forbi istedenfor å bli blendet.

Istedenfor å lage seg et problem, så løser man det heller på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flipp opp, flipp ned. Jeg kaller ikke dette å "styre med speilet".

Disse idiotene, som du kaller dem, følger rett og slett loven. Beklager å måtte si det. Manglende bruk av lys er en grunn til at man kan få forelegg på kr 2000.

Du får heller belage deg på å faktisk måtte blinke ut og slippe andre bilister forbi, frem til du føler deg komfortabel med å strekke opp hånda og flippe opp, eller ned, midtspeilet.

At det står hvor i loven at bilen bak skal kjøre med fulle lys bak en annen bil???

Selvklart er ikke det lov!!

Å det flipp opp, flipp ned.. ehh, hjelper ikke det om bilen bak lyser opp hele coupeen din og blender deg selv i sidespeilene heller vel?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...