Gå til innhold

Delt bosted eller ikke...

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er i konflikt med BF om delt bosted. Han vil ha dette, mens jeg er skeptisk pga økonomien. Jeg har det veldig trangt økonomisk, og trenger alle pengene jeg kan få for å klare å bo der hvor jeg bor, som er 5 min fra faren og 2 min fra skolen til barnet.

Så jeg prøver å lese meg opp på hva som skjer ved delt bosted.

Jeg er alene, han har samboer og felles barn.

Hva skjer med barnetrygden? Får jeg en halv vanlig pluss en ekstra? Får han en halv barnetrygd?

Hva skjer med skatteklassen? Får jeg beholde den? Han kan vel ikke få den siden han har samboer?

Hvordan gjøres dette i praksis? Gir vi beskjed til NAV at vi skal dele en barnetrygd og at jeg skal ha en ekstra??

Må barnet bytte adresse annethvert år?

Kan dere komme med linker, hvor jeg kan lese svarene klart og tydelig?

Setter veldig pris på svar. Jeg er IKKE ute etter å ta BF øknomisk, jeg prøver bare å finne muligheter for å få slutt på konflikten og samtidig ikke kjøre meg selv fullstendig i grøften økonomisk.

Endret av Sophie-Ann
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med delt bosted, tenker du annehver uke e.l.?

Skrevet

Vi har 50/50 samvær, så barnet er en uke hos meg og en uke hos faren.

Skrevet

http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd/Barnetrygd/Sp%C3%B8rsm%C3%A5l+og+svar+-+barnetrygd.231515.cms

Du vil få 970 kroner i barnetrygd fordi at du er alene, og han vil få 485 kroner i barnetrygd. Dere må underskrive en avtale at dere skal ha delt bosted etter barnelova § 36, og sende den til NAV med en søknad om delt barnetrygd. Han vil ikke få skatteklasse to fordi at han har sambor med felles barn, og du vil ikke miste den fordi at du har hovedomsorgen for 2 åringen.

Skrevet

Ok, jeg trodde at jeg fikk 485kr pluss 970kr???

Skrevet

jeg er ikke for delt bodsted da barnet vil ha 2 hjem og ikke ett.dette er til stor frustrasjon for barnet.men det er ikke rigtig av deg å forlange at barnet skal bo hos deg pga av penger.da har barnet det nok best hos far.

kansje du bør la far ta den daglige omsorgen og skaffe deg en utdannelse og få deg en sjikkelig jobb.da trenger du ikke stort hus.

Skrevet

Ok, jeg trodde at jeg fikk 485kr pluss 970kr???

For 2 åringen vil du få: 1940 kroner (for jeg antar du fortsatt har hovedomsorgen)

For 9 åringen vil du få: 970 kroner

Skrevet

Barnet har 50/50 samvær nå? Og så snakker dere om delt bosted?

Eneste forskjellen er jo da at det blir skatteklasse 2 hvert annet år, barnetrygden blir delt. Og alle utgifter på barnet skal deles 50/50, men det blir vel gjort allerede siden barnet bor 50/50 nå.

Gjest David John jr.
Skrevet

Jeg er i konflikt med BF om delt bosted. Han vil ha dette, mens jeg er skeptisk pga økonomien. Jeg har det veldig trangt økonomisk, og trenger alle pengene jeg kan få for å klare å bo der hvor jeg bor, som er 5 min fra faren og 2 min fra skolen til barnet.

Hva skjer med barnetrygden? Får jeg en halv vanlig pluss en ekstra? Får han en halv barnetrygd?

Hva skjer med skatteklassen? Får jeg beholde den? Han kan vel ikke få den siden han har samboer?

Hvordan gjøres dette i praksis? Gir vi beskjed til NAV at vi skal dele en barnetrygd og at jeg skal ha en ekstra??

Setter veldig pris på svar. Jeg er IKKE ute etter å ta BF øknomisk, jeg prøver bare å finne muligheter for å få slutt på konflikten og samtidig ikke kjøre meg selv fullstendig i grøften økonomisk.

Jeg ser poenget mitt allerede er brakt på bane, men likevel:

Det forundrer meg hvordan TS og jeg er redd mange andre kvinner, definerer sine egne muligheter til å endre sin økonomisk situasjon. I stedet presenterer man seg i den tradidisjonelle kvinnelige offerrollen ala "jeg har havnet i en vanskelig situasjon, noen (les exmannen) må ordne dette for meg..."

Til TS. Hvorfor ber du ikke leserne istedet om hjelp til å finne på løsninger slik at du tjener nok slik at barnet kan ha like mye samvær med far som med mor?

Har du 50/50 kan du foreksempel jobbe overtid annenhver uke og øke inntektene på den måten. Du har da også anledning til å ta på deg ekstrajobber, feks, gå med avisene, ta på deg rengjøring, kjøre drosje eller hva som helst?

Jeg har nesten lyst til å bruke et uttrykket: "Ærlig talt, dette får du ta som en mann" ...

Skrevet

jeg er ikke for delt bodsted da barnet vil ha 2 hjem og ikke ett.dette er til stor frustrasjon for barnet.men det er ikke rigtig av deg å forlange at barnet skal bo hos deg pga av penger.da har barnet det nok best hos far.

kansje du bør la far ta den daglige omsorgen og skaffe deg en utdannelse og få deg en sjikkelig jobb.da trenger du ikke stort hus.

Jøss, jeg visste ikke at størrelsesbehovet på hus varierte etter utdannelse, den var ny for meg! Dessuten bør du skaffe deg en skikkelig utdannelse, eller i det minste et rettskrivningskurs e.l før du kommer med slike tåpelige svar...

• Liker 1
Skrevet

Jøss, jeg visste ikke at størrelsesbehovet på hus varierte etter utdannelse, den var ny for meg! Dessuten bør du skaffe deg en skikkelig utdannelse, eller i det minste et rettskrivningskurs e.l før du kommer med slike tåpelige svar...

størrelse behovet er om man har barnet boende hos deg.og man skal ikke tvinge ett barn til å bo hos seg av økonomiske grunner.skaff deg hybel og la barnet bo hos sin far..og slutt å legg deg oppi skrivefeil,dette er ikke ett rettskrivingsforum.kansje du burde starte rettskrivingsforum men din lille hjerne.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Hvis du ikke har råd til å bo der du bor kan du ikke bo der du bor. Det skal da ikke være din økonomi som avgjør om barnet skal ha delt bosted?

Skatteklasse 2 får den som forsørger noen - men kun en av foreldrene kan ha denne omgangen. Dvs. at du skal ha skatteklasse 2 minst annenhvert år. Dersom han forsørger andre barn skal også han ha skatteklasse 2, men da skal du ha skatteklasse 2 hele tiden. Dersom han ikke forsørger andre barn eller samboer må dere melde til skattemyndighetene (ved selvangivelsen) at dere skal ha skatteklasse 2.

Barnets mor eller far kan få barnetrygd. Dersom foreldrene har inngått avtale om delt bosted for barnet, kan barnetrygden deles likt mellom dem.

(...)

Hvem kan få utvidet barnetrygd?

Utvidet barnetrygd er barnetrygd for ett barn mer enn du faktisk bor sammen med. Du kan få utvidet barnetrygd hvis du bor alene med barn og

* er separert, skilt eller gjenlevende ektefelle

* er ugift og ikke lever sammen med den andre av barnets foreldre (det må foreligge meklingsattest ved samlivsbrudd mellom samboere som har felles barn under 16 år)

* har vært faktisk separert i minst seks måneder uten separasjonsbevilling eller dom

* har en ektefelle/samboer som er innsatt i fengsel med ubetinget straff på minst seks måneder, eller som har utholdt varetekt i minst seks måneder

* har en ektefelle/samboer som har vært forsvunnet i minst seks måneder

Hvis du mottar utvidet barnetrygd, faller denne bort hvis du

* inngår ekteskap

* har vært samboer med en du ikke har felles barn med, i 12 måneder

Kilde: NAV Familie Barnetrygd

Slik jeg tolker dette vil du få 0,5 barnetrygd og far få 0,5 barnetrygd. I tillegg vil du få den ekstra barnetrygden fordi du bor alene.

Endret av Blondie65
Gjest en mann
Skrevet

Hei.

Håper innledningsvis ordner seg for deg.Videre at du ser positivt på dette innelgget uten at du trenger være enig.

Din økonomi er ikke noen begrunnelse for delt bosted. Samvær skal være til barnets beste og ikke foreldres beste. I overført betydning blir slik at far skulle ha mer samvær om bidraget ble stort. Dette går ikke og slik det blir det for deg med. Dette er du sikkert innforstått men føler det lite komfortabelt. Ser du skriver du ikke vil “t a” BF økonomisk men utgifter i.h.t . til regler er der like fullt om du ikke vil det slik at BF ikke få mindre så får han det når du skal ha både skattekl.2 og utvidet barnetrygd alene.

DEN STORE FORDELEN MED DELT BOSTED ER AT INGEN AV FORELDRE KAN TA MED BARNET OG FLYTTE MED BARNET UTEN DEN ANDRES SAMTYKKE.

Det viktigste ved delt bosted er nok likevel at ingen av foreldrene kan endre barnets adresse i folkeregisteret uten den andres samtykke.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/kampanjer/familia/familia-12007/diverse-saker/delt-bosted-etter-brudd.html?id=537191

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/foreldre_og_barn/barn_og_samlivsbrudd/bosted__samvar/barneloven.html?id=600075

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=598368

http://tpn.vg.no/intervju/tittel/790?page=48

Kanskje du skulle bo billigere?

Dere har 1 barn sammen slik jeg forstår deg. Barnetrygden fordeles ikke på samme måte som overgangsstønad og andre stønader fra det offentlige. Barnetrygden er slik fordelt at enten har du bosted på barnet og får barnetrygden. Foreldre som bor sammen kan også få overflyttet barnetrygden til den andre (far). Nav legger til grunn avtale om delt bosted og dere kan få fordelt barnetrygden ut fra dette, likt til hver av dere. Det settes fram krav til nav om dette fr a begge parter.

Dere får utvidet barnetrygd delt på 2. Dette fordi den fordeles som nevnt i avsnitt over på en annen måte enn andre offentlige stønader.

http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-20020308-004.html&emne=barnetrygd*&

Lov om barnetrygd (barnetrygdloven).

§ 2. Hvem som har rett til barnetrygd

Foreldre som har barn under 18 år boende fast hos seg, har rett til barnetrygd dersom barnet er bosatt i riket etter bestemmelsene i § 4.

Annen omsorgsperson eller barneverninstitusjon som har barn under 18 år boende fast hos seg, har rett til barnetrygd dersom barnet er bosatt i riket etter bestemmelsene i § 4.

Hvis foreldrene ikke bor sammen og skriftlig har avtalt at barnet skal bo fast hos begge eller det foreligger rettskraftig avgjørelse om at barnet skal bo fast hos begge, jf. barneloven § 36, kan hver av foreldrene få rett til 50 prosent barnetrygd, hvis de fremsetter krav om dette.

Et vilkår for rett til barnetrygd er at barnet ikke har inngått ekteskap eller registrert partnerskap. Likestilt er utenlandsk ekteskap eller partnerskap som anerkjennes i Norge.

Endret ved lover 20 juni 2003 nr. 40 (ikr. 1 apr 2004 iflg. res. 20 juni 2003 nr. 728), 27 juni 2008 nr. 53 (ikr. 1 jan 2009 iflg. res. 27 juni 2008 nr. 745), 11 juni 2010 nr. 22 (ikr. 1 juli 2010 iflg. res. 11 juni 2010 nr. 800).

§ 9. Vilkår for rett til utvidet barnetrygd

Det foreligger rett til utvidet barnetrygd i de tilfeller der barnets foreldre er ugift, skilt eller separert og ikke bor sammen i en felles husholdning. Utvidet barnetrygd kan også gis til gjenlevende ektefelle. Det gis ikke utvidet barnetrygd dersom søkeren bor i samme boenhet som den andre av barnets foreldre.

Utvidet barnetrygd kan likevel gis i tilfeller der foreldrene er gift, hvis den som setter fram krav godtgjør at

a) samlivet mellom ektefellene har vært hevet i minst 6 måneder (faktisk separasjon),

b) den ene ektefellen har vært forsvunnet i minst 6 måneder. Tilsvarende gjelder for forsvunnet samboer eller partner,

c) ektefellene er midlertidig separert ved kjennelse etter ekteskapsloven § 92, eller

d) den ene ektefellen er innsatt i fengsel med dom på fengselsstraff der den ubetingede delen av straffen ikke er lavere enn 6 måneder eller er idømt forvaring. Det samme gjelder hvis vedkommende er idømt overføring til tvungent psykisk helsevern reller tvungen omsorg og av den grunn ikke kan bo sammen med ektefellen. Videre kan utvidet barnetrygd gis ved utholdt varetekt i minst 6 måneder. Bestemmelsen gjelder tilsvarende for samboer eller partner.

Det foreligger ikke rett til utvidet barnetrygd i tilfeller der barnas foreldre vanligvis bor sammen, men der de midlertidig bor atskilt som følge av arbeid, utdannelse e.l.

Bestemmelsen i denne paragrafen gjelder tilsvarende for annen omsorgsperson som barnet bor fast hos og som fyller vilkårene i denne paragrafen.

For at utvidet barnetrygd skal kunne tilstås etter samlivsbrudd mellom samboere med felles barn under 16 år, må det legges fram meklingsattest.

Det foreligger ikke rett til utvidet barnetrygd for særkullsbarn dersom stønadsmottakeren

a) inngår ekteskap,

b) lever i et ekteskapslignende forhold i en felles husholdning uten felles barn og har levd slik i minst 12 av de siste 18 måneder, eller

c) har eller får felles barn med en person som han eller hun lever sammen med i et ekteskapslignende forhold i en felles husholdning.

Endret ved lover 7 apr 2006 nr. 6 (ikr. 1 jan 2007 iflg. res. 7 apr 2006 nr. 392), 15 juni 2007 nr. 22 (ikr. 1 juli 2007 iflg. res. 15 juni 2007 nr. 629).

Første Forrige Neste

Databasen sist oppdatert 11. okt 2011

Den som har bosted på barnet får normalt skattekl.2 men dette må meldes annet hvert år.

Men vil nok anta at BF vil ha adresse på barnet annet hvert år. I tillegg til det økon

Har BF barn med samboer? Det med at han er samboer, felles barn og ikke får skatteklasse 2. er ikke relevant opp mot det at du får det vært år. Det er ikke noe du kan bestemme da det er hans år for skattekl .2..

Har BF ikke felles barn med ny samboer er BF fortsatt skatteklasse 2.

Se linken. http://www.verdensbestepappa.no/artikkel11-delt_bosted_i_praksis.html

http://www.skatteetaten.no/no/Handboker/Lignings-ABC/Kapitler/K/?mainchapter=165641&chapter=165680#x165680

5 Enslig forsørger

5.1 Definisjoner

5.1.1 Enslig forsørger

Med enslig forsørger menes her en person som

■alene har omsorgen for barn som er 17 år eller yngre, eller

■er alene om forsørgelsen av barn som er 18 år eller eldre

se nedenfor.

Følgende personer kan, når vilkårene ellers er oppfylt, bli ansett som enslige forsørgere

■ugifte, herunder ikke-meldepliktige samboere uten felles barn

■enker og enkemenn

■skilte og separerte, herunder også ved faktisk separasjon ved inntektsårets utgang

■gifte personer, når ekteskapet er inngått etter 31. oktober året før inntektsåret, forutsatt at ektefellene ikke har felles barn. Videre er det en forutsetning at ektefellene ikke krever seg lignet under ett

Ektefeller som er gift før 1. november året før inntektsåret og ikke er separert/skilt ved inntektsårets utgang, kan vanligvis ikke anses som enslige forsørgere, selv om de ikke har felles bolig og selv om de lignes hver for seg (atskilt). Se for øvrig emnet «Ektefeller, registrerte partnere og meldepliktige samboere». Dette gjelder selv om de bare har særkullsbarn. Unntak gjelder når den ene ektefellen er i varig forpleining i institusjon. Den av ektefellene som har omsorgen og eventuelt forsørgelsen av barna, kan da bli ansett som enslig forsørger, se emnet «Pasienter/beboere i alders- og sykehjem (pleiehjem) mv.».

Når to personer ved inntektsårets utgang lever sammen og har felles barn, kan ingen av dem anses som enslig forsørger. Dette gjelder selv om felles barn ikke lenger bor hjemme og uavhengig av barnas alder. Situasjonen ved årets utgang legges til grunn. Dette gjelder også om en av dem eller begge i tillegg har særkullsbarn. Se URD 8. november 1982 (Namsos byrett) i Utv. 1983/30.

Når to personer lever sammen og ikke har felles barn, men en av dem eller begge har særkullsbarn, vil den av dem det gjelder, eventuelt begge, kunne bli ansett som enslig forsørger. Dette gjelder imidlertid ikke dersom de er gift, meldepliktige samboere eller registrerte partnere og ekteskapet/samboerskapet/partnerskapet er inngått før 1. november i året før inntektsåret.

Håper dette vil hjelpe deg noe.

PS. Ser det ikke som noen konflikt at BF vil ha delt bosted. Synes egentlig ut fra de opplysninger du gir at det er du selv som er kverulerende. Da din økonomi er din private sak og BF skal ikke svare for den. Likså BF må svare for seg selv, dere er ikke partnere selv om dere har felles barn sammen. Er barnet som skal forsørges og klarer ikke du dette har du selv et problem når BF oppfyller sine forpliktelser.

Gjentar: Det viktigste ved delt bosted er nok likevel at ingen av foreldrene kan endre barnets adresse i folkeregisteret uten den andres samtykke.

Dette for å hindre flytting med barnet.

Skrevet

for å si det sånn: jeg hadde aldri gått med på delt bosted sånn som du skildrer forholdene mellom deg og far. Helt uavhengig av det økonomiske.

Ungen har allerede 50% samvær - den biten forblir uendret. Imidlertid binder du deg selv på hender og føtter hvis du nå også skal ha "delt bosted" juridisk sett. Pr i dag har du iallfall litt mer styring, fordi du har omsorgen mens faren har samvær. Så mye som dere krangler vil det bare bli verre med delt bosted - da MÅ dere være enige om enda mer.

Du får heller vurdere å gjøre noe med din dyre bosituasjon og evt. tilby han halve barnetrygden - ikke det at jeg tror det hjelper, høres ikke ut som dette er en mann som overhode ønsker å ha et greit forhold til sitt barns mor. Jeg hadde ikke gjort det, dvs. det med barnetrygden, får være grenser for å degge for en kjiping.

Skrevet (endret)

Nå har han kontaktet advokat og truer med å ta dette til retten. Jeg har lest meg opp på delt bosted, og har faktisk tenkt å tilby han dette, samt halve barneteygden. Barnet skal stå folkeregistret på meg.

Men jeg kommer til å kreve bidrag gjennom NAV. Han prøvde nemlig å lure meg til å tro at han ikke trenger å betale bidrag når han betaler SFO. Det stemmer ikke, har snakket med NAV selv, og de legger ikke SFO kostnaden til grunn.

Hvis han ikke går med på dette, får han heller ta meg for retten. Jeg kan ikke se at han har noen sak.

Endret av Sophie-Ann
Skrevet

Det anbefales ikke delt bosted når det er konflikt, delt bosted er avhengig av godt arbeidsklima og forhold.

Ingen rett vil dømme 50/50, bare det at foreldrene må til retten for å bli enig tilsier at de ikke kan samarbeide.

Skrevet

Jeg er klar over dette, men datteren min er krystall klar på at hun vil ha 50/50, så da vil jeg ikke trekke henne for retten. Så da får jeg svelge alle de vonde kamelene og gjøre mitt beste.

Gjest en mann
Skrevet

Nå har han kontaktet advokat og truer med å ta dette til retten. Jeg har lest meg opp på delt bosted, og har faktisk tenkt å tilby han dette, samt halve barneteygden. Barnet skal stå folkeregistret på meg.

Men jeg kommer til å kreve bidrag gjennom NAV. Han prøvde nemlig å lure meg til å tro at han ikke trenger å betale bidrag når han betaler SFO. Det stemmer ikke, har snakket med NAV selv, og de legger ikke SFO kostnaden til grunn.

Hvis han ikke går med på dette, får han heller ta meg for retten. Jeg kan ikke se at han har noen sak.

En kommentar, nettobidag kan det bli.Om det er slik den ene betaler over 50 prosent av kostnader på barnet. Nettobidrag vil ofte bare utgjøre hundrelapper om det ikke er store forskjeller på inntekter , da mener jeg store. Nettobidrag regnes ikke ut som vanlig bidrag.Nettobidrag legges ikke til grunn for vanlig bidrag men for nettobidrag.Snakk med nav en gang til.

Der vil du få et problem med nettobidrag om far betaler sfo ved delt bosted.

Sfo kostnader kan far kreve delt med mor da de normalt sett skal dele utgifter ved delt bosted, dette om ikke det taes med i grunnlaget for nettobidrag. Så unasett hvordan du vrenger det kommer du ikke i pluss med nettobidrag opp mot kostnader sfo.

Gjest en mann
Skrevet

Har du barnet folkeregistrert på deg har dere ikke delt bosted.

Dermed bortfaller dette med å kunne ha kontroll på flyttingen med barn.

Trodde det var peonget ved delt bosted.

Du får ikke utbetalt halve barnetrygden til far uten delt bosted avtale.

Dette blir som før bare du vil dele barnetrygden og det må du gjøre privat da du er bostedsforelder. Du vil få skatteklasse 2.

Er du bsotedsforelder faller sfo regningen på deg og du må kreve den gjennom far i ettertid om han ikek vil betale. Sfo regningen blir sendt til dens om er bostedsforleder.Den vil du hefte ved uansett.

Skrevet

Han tjener mye mer enn meg, så det blir bidrag. Jeg trenger ikke SFO, og det gjør ikke datteren min heller, far mener hun er for liten til å være hjemme alene i 2 timer. Jeg har også tilbudt far at han kan hente henne hos meg istedet for å ha SFO. Dette er ha ikke interessert i.

Når det gjelder delt bosted, så kan ikke barnet stå folkeregistret to steder, så man må enten bytte annethvert år, eller la henne stå fast ett sted. Så lenge man har avtalt delt bosted skriftlig, får man delt barnetrygden. Han får ikke skatteklasse to, men jeg beholder den pga ett barn til. Man kan ikke bytte adresse på barnet uten den andres samtykke ved delt bosted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...