Gå til innhold

Å lure Nigeriasvindlere..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kom i dag over en blogg som systematisk og nøye lurte Nigeriasvindlere til å bygge olabiler for å promotere det som en sport i Nigeria. Les her:

http://rabiatix.wordpress.com/2010/09/09/olabil-vs-nigeria/

Hva synes dere om slikt?

Selv får jeg vondt i magen. Ja, greit at det de holder på med et skittent og utrolig dårlig gjort, men det er ikke ukjent at det ikke akkurat trenger å være lett å leve i Nigeria.. Jeg kan forstå hvorfor de blir drevet til slike ting i desperasjon. Manglende rettsystem, fattigdom og kriminalitet presser folk til det ytterste.

Er det da ok for oss og sitte på vår høye hest og bygge opp håp, engasjement og interesse, for så å bare lure dem? For meg ser det ut som at disse menneskene faktisk var gira på å få til noe. De spurte ikke om penger, men var rett og slett genuint interesserte..

Jeg blir leimeg, jeg synes det var utrolig dårlig gjort.. :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lest en del på en site som heter 419 Eater, hvor man lurer slike svindlere og legger det hele ut på nettsiden. De har fått svindlerne til å lese inn en hel bok på lydbånd, skrive av en hel bok for hånd, lage svære plakater, lage kunsthåndverk, til og med lage Monthy Pytons papegøye-sketsj på ny. Hensikten er å holde svindlerne så opptatt at de ikke får tid til å plage andre.

Jeg er litt delt når det kommer til dette. På den ene siden har jeg liten sympati, siden dette er snakk om kalde forbrytere som sier hva som helst for å lure penger ut av deg. På den annen side så vet jeg ikke om det er så mye bedre å love dem penger for arbeid de faktisk gjør, og så ikke gi dem noe. Man kan si "lønn som fortjent", og jeg skal være ærlig og si at det kan være ganske morsomt å lese. Men morsomt med en liten bismak.

• Liker 4
Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Oi!

Jeg ble sittende å lese hele siden den var så godt gjennomført, og jeg må innrømme at jeg lo litt. Samtidig får jeg en dårlig følelse. Det kan jo se ut til at den egentlige svindleren bare har lagt alt arbeidet over på en annen fyr, en som jobber under ham eller noe sånt?

Svindel er så klart ikke greit, men jeg har forståelse for at folk i ekstrem fattigdom blir desperate. Og oppi det hele må jeg si at jeg anser det som mer uskyldig enn mye annet, det er ikke snakk om vold eller utpressing, men å lure folk som går skikkelig på limpinnen fordi de som oftest er grådige selv..

Edit: og som du sier, de grep med en gang denne sjansen uten å spørre om penger for det. Antageligvis ønsker de en real jobb som alle andre, men har ikke de samme mulighetene som oss. Ja, det var skikkelig dårlig gjort.. Uff..

Endret av Badabing
Skrevet

Jeg skal innrømme at jeg har liten sympati med nigeriasvindlerne, eller de som blir lurt av dem for den saks skyld. Muligens er jeg da en kynisk person.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg skal innrømme at jeg har liten sympati med nigeriasvindlerne, eller de som blir lurt av dem for den saks skyld. Muligens er jeg da en kynisk person.

Jeg tror det er nødvendig å være kynisk ift slike mennesker, da de faktisk er iskalde/kyniske selv - fattige eller ei.

Det er jo ikke sånn at de lurer til seg en hundrelapp eller tusenlapp fra folk for å kunne kjøpe mat til familien, det er snakk om enorme, flersifrede tall.

I tillegg er jo dette mennesker som faktisk spiller på folks medlidenhet, det må vi heller ikke glemme!

Endret av Snop
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Samme her. Jeg kan heller ikke tenke meg at det er mennesker som lever i ekstrem fattigdom som står bak disse svindelforsøkene..

Endret av Iah
  • Liker 5
Skrevet

Jeg tror det er nødvendig å være kynisk ift slike mennesker, da de faktisk er iskalde/kyniske selv - fattige eller ei.

Det er jo ikke sånn at de lurer til seg en hundrelapp eller tusenlapp fra folk for å kunne kjøpe mat til familien, det er snakk om enorme, flersifrede tall.

I tillegg er jo dette mennesker som faktisk spiller på folks medlidenhet, det må vi heller ikke glemme!

Men er man noe bedre om man lurer folk tilbake da?

Skrevet

Usikkert, men jeg tror ihvertfall ikke at det er slik at disse folka istedet hadde brukt fritida på å gjøre noe konstruktivt.

Skrevet

Faren er vel der for at de som blir lurt kanskje ikke er de mest kyniske svindlerne selv, men noen litt naive småsvindlere som aldri hadde drevet det til noe stort innen svindel uansett. Også går det kanskje utover familien deres og andre ting.

Skrevet

Usikkert, men jeg tror ihvertfall ikke at det er slik at disse folka istedet hadde brukt fritida på å gjøre noe konstruktivt.

Tenker litt på at man gir håp og muligheter for personer som ikke nødvendigvis har et flust av dette, for så å bare rive det vekk. Utnytte at de faktisk er i en situasjon hvor de gjør "hva som helst" for så å le av de.

Vet ikke helt hva jeg synes selv. På en side så er de ingen gode mennesker selv, men på den annen siden så vet vi ikke hva som driver dem til dette. Og når folk tydligvis ønsker å gjøre ting på en redelig måte ved å gå "fem på" og faktisk yte for å få det til, så synes jeg det er stygt å gjøre det bare for å underholde oss på den høye hesten her i den vestlige verden..

Skrevet

Ja, jeg mener det er en stor forskjell, fordi nigeriasvindlerne tar av menneskers tid og penger, mens de som lurer tilbake tar av svindlernes tid og minimerer dermed andelen penger de tar fra andre.

Tenker litt på at man gir håp og muligheter for personer som ikke nødvendigvis har et flust av dette, for så å bare rive det vekk. Utnytte at de faktisk er i en situasjon hvor de gjør "hva som helst" for så å le av de.

Vet ikke helt hva jeg synes selv. På en side så er de ingen gode mennesker selv, men på den annen siden så vet vi ikke hva som driver dem til dette. Og når folk tydligvis ønsker å gjøre ting på en redelig måte ved å gå "fem på" og faktisk yte for å få det til, så synes jeg det er stygt å gjøre det bare for å underholde oss på den høye hesten her i den vestlige verden..

Jeg tenker for det første at dersom noen lovet meg mange hundretusener for å lage en plakat, spille inn en lydbok, skjære ut et treansikt eller sette et brød på hodet og en fisk i hånda for å ta bilde av meg, så hadde jeg også gjort det. Det har lite med at de er så fattige utgangspunktet å gjøre :)

For det andre tenker jeg at de som svindler millionbeløp av folk ikke har det så ille økonomisk.

• Liker 2
Skrevet

så hvis man sliter økonomisk (noe disse proffe svindlerne umulig kan gjøre, de svindler ikke akkurat folk for en tier), så er det helt i orden å svindle, stjele å oppføre seg som en drittsekk? jeg kommer ikke akkurat til å miste nattesøvnen over de "stakkars" svindlerne som ble lurt nei...

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg tviler på at alle de som sender ut sånne brev faktisk tjener noe på det. De aller fleste er vel bare håpefulle som har hørt at fetteren til onkelen til en kollega av kompisen tjente fett på en eller annen lettlurt nordmann..

Skrevet

så hvis man sliter økonomisk (noe disse proffe svindlerne umulig kan gjøre, de svindler ikke akkurat folk for en tier), så er det helt i orden å svindle, stjele å oppføre seg som en drittsekk? jeg kommer ikke akkurat til å miste nattesøvnen over de "stakkars" svindlerne som ble lurt nei...

Hvem sa det var OK? Jeg lurte bare på om folk mener det er OK å være like ille tilbake.

Skrevet

LOL!

Den som er med på leken, må tole steken. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...