AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #1 Skrevet 11. oktober 2011 Hei Jenter Jeg har tenkt å sette opp et budsjett basert på min fremtidige Netto inntekt av ca 59,000 kr per mnd og det er noen kategorier jeg er usikker på og trenger derfor deres hjelp. Lappen har jeg tenkt å ta etterhvert så det jeg lurte på er alle mnd utgifter assosiert med å ha en bil ; forsikring,bompenger,veiavgift, bensin,olje, spylervæske, vedlikehold etc.. Bil jeg har tenkt å kjøpe i henhold til bensinforbruk kalkulering av dere er en SUV. Enten BMW X serien eller Audi Q 5. Kommer til å kjøre ca hver dag. Ca 3 timer med effektiv kjøring per dag vil jeg tro alt i alt. Hvor mye bensinpenger tror dere jeg må regne med dere som har erfaring ? Bruker en SUV mye bensin eller har den nyere teknologi som sparer på bensinforbruk ? Når det gjelder kjøp av bil så vil jeg sette en maks kjøpspris på 600,000 kr. Jeg brukte en billån kalkulator hvor lånebebløpet er satt til 500,000 kr og med en egenkapital på 100,000 kr. Lånetid 96 mnd (8 år). Effektiv rente 9,3 % (finnes det gunstigere renter på billån eller er dette vanlig ?) Terminbeløp ble : 7311 kr inkludert alle gebyrer. Mnd utgifter jeg vet hittil : Billån = 7311 kr Mat(inkludert kosttilskudd) = 10,000 kr Veldedighet = 9000 kr (det er riktig å gi tilbake og hjelpe andre som ikke har råd til mat) Treningskort = 350 kr Klær og sko = 2000 kr Husholdsartikler = 500 kr Telefon/Mobil = 1000 kr (inkluderer samtaler til utlandet) Internett = 500 kr ? (hva koster de raskeste bredbåndene ca, er det jeg vil ha ?) Totalt = 30,661 kr Jeg har da 28,339 kr igjen til rådighet til bensin og andre bilutgifter samt buffer til uforutsette avgifter og sparing til egenkapital til bolig. Mangler da mnd bilutgifter. Hvis det er andre kategorier jeg ikke har satt opp som dere tror jeg bør sett opp vennligst si ifra. Når det gjelder boutgifter så bor jeg hjemme foreløpig og har ikke tenkt å kjøpe bolig med det første. Prisene er for høye og med strengere kriterier til boliglån nå tildags så tror jeg boligprisene vil synke etterhvert da skal jeg slå til. Har heller ikke egenkapital til det helt enda. Hvor stort lån kan man få på sin første bolig 90 % lån ? Boliglånet mitt vil jeg sette til maks 3,000,000 kr i fremtiden. Sett gjerne opp deres budjsett dere som er etablerte, jeg er interessert i å se deres budsjett også. Dere studenter, sett gjerne opp en fremtidig budsjett basert på hvor mye dere tror dere vil tjene etter endt utdanning. Her er en link til sifobudsjett : http://www.sifo.no/files/standardbudsjett2010.pdf Synes det er viktig å ha et oversiktelig budsjett slik at man har full kontroll over pengene sine og hva man har råd til slik at man ikke havner i luksusfellen på tv 3 Har dere anbefalinger av gode veldedigheter å donere penger til ? Helst til organisasjoner hvor man kan se hvor pengene våres går til. Liker ikke organisasjoner som tar ut høye lønninger til "administrasjon". Planfadder er det bra ?
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #2 Skrevet 11. oktober 2011 Du har et unormalt høyt forbruk av mat, men for all del, du har jo råd til det. Syns bare det er litt sløs... Fint at du prioriterer å gi til veldedige formål, er alt for få som gidder slikt Har inntrykk av at organisasjoner som unicef og leger uten grenser er gode organisasjoner, der pengene kommer frem. Har selv hatt fadderbarn i flere år, men har dessverre erfart at bare en bitteliten brøkdel av pengene går til barnet (minst 90 % går til administrative oppgaver). Ellers er det mange lokale organisasjoner man kan gi til, feks idrett, sykehus, ungdomsklubber som har til formål å hindre at ungdommer sklir ut osv. Syns ellers det er lurt å spare til bolig, i og med at du selv sier at du ikke har nok egenkapital. Du burde klare å sette av minst 15.000 kr i måneden til bolig og 5000 kr til generell sparing (buffer, ferie etc).
Knirke Skrevet 11. oktober 2011 #3 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg synes 9000 i mnd var en uvanlig høy sum å gi til såkalt veldedighet. Altfor mye penger går til spille i disse prosessene, og noen er direkte skadelige (Bistandsmidler gikk med til å finansiere folkemordet i Rwanda f.eks...). Anbefaler å lese boken The White Man's Burden av William Easterly før du gir ett eneste øre. 2000 i klær hørtes litt lite ut, men det er jo ikke alle med like stor fascinasjon for shopping :gjeiper: Men iom. at du skriver fremtidig inntekt, hva tjener du nå da? Og hvor langt frem i tid før du kan regne med å få tatt dette budsjettet i bruk?
Knirke Skrevet 11. oktober 2011 #4 Skrevet 11. oktober 2011 (endret) (Dobbelpost) Endret 11. oktober 2011 av Knirke
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #5 Skrevet 11. oktober 2011 Seriøst?? 9000 kr til veldedighet?? Hadde trappet ned til 5000 kanskje og lagt de 4000 til sparing og/eller klær! Tjener ikke så mye som deg, men her er omtrent mitt budsjett: Startsum: 230000 Leie: 6500 Strøm: 800 Regninger: 2000 Mat: 4000 Div (nødvendigheter, klær etc.): 3000 Bensin: 1500 (bor i byen, så kjører lite) Sparing: 5800 Ca sånn Jeg klarer meg fint med 4000 til mat i mnd. Og jeg spiser sunt. Så 10 000 er sykt mye!
Gjest Lille-pus Skrevet 11. oktober 2011 #6 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg har tenkt å sette opp et budsjett basert på min fremtidige Netto inntekt av ca 59,000 kr per mnd og det er noen kategorier jeg er usikker på og trenger derfor deres hjelp. .......... Bil jeg har tenkt å kjøpe i henhold til bensinforbruk kalkulering av dere er en SUV. Enten BMW X serien eller Audi Q 5. ................. Når det gjelder kjøp av bil så vil jeg sette en maks kjøpspris på 600,000 kr. ..................... Mnd utgifter jeg vet hittil : Billån = 7311 kr Mat(inkludert kosttilskudd) = 10,000 kr Veldedighet = 9000 kr (det er riktig å gi tilbake og hjelpe andre som ikke har råd til mat) Treningskort = 350 kr Klær og sko = 2000 kr Husholdsartikler = 500 kr Telefon/Mobil = 1000 kr (inkluderer samtaler til utlandet) Internett = 500 kr ? (hva koster de raskeste bredbåndene ca, er det jeg vil ha ?) Totalt = 30,661 kr Jeg har da 28,339 kr igjen til rådighet til bensin og andre bilutgifter samt buffer til uforutsette avgifter og sparing til egenkapital til bolig. Mangler da mnd bilutgifter. Hvis det er andre kategorier jeg ikke har satt opp som dere tror jeg bør sett opp vennligst si ifra. Når det gjelder boutgifter så bor jeg hjemme foreløpig og har ikke tenkt å kjøpe bolig med det første. Prisene er for høye og med strengere kriterier til boliglån nå tildags så tror jeg boligprisene vil synke etterhvert da skal jeg slå til. Har heller ikke egenkapital til det helt enda. Hvor stort lån kan man få på sin første bolig 90 % lån ? Boliglånet mitt vil jeg sette til maks 3,000,000 kr i fremtiden. ............ Synes det er viktig å ha et oversiktelig budsjett slik at man har full kontroll over pengene sine og hva man har råd til slik at man ikke havner i luksusfellen på tv 3 Har dere anbefalinger av gode veldedigheter å donere penger til ? Helst til organisasjoner hvor man kan se hvor pengene våres går til. Liker ikke organisasjoner som tar ut høye lønninger til "administrasjon". Planfadder er det bra ? Lillepus sine uthevinger, med unntak av "Total 30,661" Nå kommer jeg til å være "skarp" med deg TS, og jeg beklager å måtte si det, men jeg har brukt hvert ledige minutt i dag til å ved tanken på forventningene dine. Nå er jeg altså ekstremt nysgjerrig ! Du snakker om din fremtidige nettoinntekt på 59" i mnd. Med 36 % skatt (ganske normal skattesats) så betyr det altså at din fremtidige jobb har en årslønn på litt over 1 million. - samtidig bor du hjemme. Kan jeg anta du fremdeles studerer ? Hvor i alle dager kaprer du en jobb rett fra studier - med årslønn på + 1 mill. ? Fin bil skal du ha, men har ingen oversikt over hva en SUV bruker av drivstoff..... Forsikringsutgiftene vil du nok kjenne på kroppen ja, med en bil i den kategorien, ingen bonus og.... du er kanskje under 25 når du kjøper bilen ? Mye fine drømmer her, men gjør ferdig studiene dine, få deg en jobb og spar penger til egenkapitalen til boligen din først du. 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #7 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg synes 9000 i mnd var en uvanlig høy sum å gi til såkalt veldedighet. Altfor mye penger går til spille i disse prosessene, og noen er direkte skadelige (Bistandsmidler gikk med til å finansiere folkemordet i Rwanda f.eks...). Anbefaler å lese boken The White Man's Burden av William Easterly før du gir ett eneste øre. 2000 i klær hørtes litt lite ut, men det er jo ikke alle med like stor fascinasjon for shopping :gjeiper: Men iom. at du skriver fremtidig inntekt, hva tjener du nå da? Og hvor langt frem i tid før du kan regne med å få tatt dette budsjettet i bruk? Synes det å hjelpe andre som ikke engang har råd til mat har ingen grenser. Gå 3 dager uten mat og se hvordan du føler deg, så kan du tenke på samme situasjon bare 10 ganger verre i fattige land. Med min inntekt så kan jeg leve bra og samtidig donere bort 9000 kr. Det er ikke mye fra mitt perspektiv er det det ? Hvis lønnen min var bare 20,000 kr så hadde det ikke gått men med 59,000 kr så går det. Jeg synes ikke 2000 kr i klær per mnd er for lite hvis ikke du er jente og shoppaholic. Klare oss fint på 2000kr per mnd i klær. Hva trenger du 2000 kr hver eneste mnd til klær for ? Sko varer lenge, trenger ikke hundresvis av plagg gjør man det ? Jeg er enig med det angående veldedigheter, derfor er jeg forsiktig med hvor jeg donerer pengene mine til, men jeg er sikker på at det finnes gode ærlige organsisasjoner der ute et sted. 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #8 Skrevet 11. oktober 2011 Lillepus sine uthevinger, med unntak av "Total 30,661" Nå kommer jeg til å være "skarp" med deg TS, og jeg beklager å måtte si det, men jeg har brukt hvert ledige minutt i dag til å ved tanken på forventningene dine. Nå er jeg altså ekstremt nysgjerrig ! Du snakker om din fremtidige nettoinntekt på 59" i mnd. Med 36 % skatt (ganske normal skattesats) så betyr det altså at din fremtidige jobb har en årslønn på litt over 1 million. - samtidig bor du hjemme. Kan jeg anta du fremdeles studerer ? Hvor i alle dager kaprer du en jobb rett fra studier - med årslønn på + 1 mill. ? Fin bil skal du ha, men har ingen oversikt over hva en SUV bruker av drivstoff..... Forsikringsutgiftene vil du nok kjenne på kroppen ja, med en bil i den kategorien, ingen bonus og.... du er kanskje under 25 når du kjøper bilen ? Mye fine drømmer her, men gjør ferdig studiene dine, få deg en jobb og spar penger til egenkapitalen til boligen din først du. hehe, dette er nok ikke drømmer men en fremtidig realitet. Jeg driver med egen business. Hva driver du med fortiden da lillepusen ? Trenger svar på bensin og andre mnd bilutgifter fortsatt, ingen som kan beregne sånn cirka med informasjonen jeg har gitt dere ? Takk
Gjest Lille-pus Skrevet 11. oktober 2011 #9 Skrevet 11. oktober 2011 hehe, dette er nok ikke drømmer men en fremtidig realitet. Jeg driver med egen business. Hva driver du med fortiden da lillepusen ? Trenger svar på bensin og andre mnd bilutgifter fortsatt, ingen som kan beregne sånn cirka med informasjonen jeg har gitt dere ? Takk Lille-pus tusker med litt "sånn småtteri" som Lille-puser pleier drive med Anbefaler undersøke forsikringsprisene først jeg. Driftsutgiftene blir peanuts i forhold. Google er din venn, og et lynraskt søk vil gi deg svaret på forbruk 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #10 Skrevet 11. oktober 2011 Vårt mnd. budsjett er for to voksne og to barn, og er nok ganske "romslig": Mat: 8000 Bensin (to biler):3000 Årsavgift bil: 486 NRK: 175 Forsikring: 3300 (ulykke, uføre, død, hus, innbo, bil, barneforsikring) Strøm: 1500 Internett: 999 Kabeltv: 775 Medlemsskap i fagforening (to stk): 1044 Kommunale avgifter: 744 SFO: 4684 Boliglån: 24 000 Lånekassen: 2765 ++ en del andre småting.... Totalt ca 54 000 i mnd. Da har vi et stort boliglån, som vi betaler ekstra på. Ingen lån på bil. Inn pr mnd er varierende, men ca 80 000 totalt etter skatt. Det er en del utgifter man ikke tenker på når man skal etablere seg, som forsikring, kommunale avgifter, kabeltv etc (om man skal ha det da...) I tillegg betaler man en del skatt når man tjener godt. Er virkelig nysgjerrig på hvilken "business" som gir så godt betalt, foruten at man overtar en "familiebedrift" eller lignende (men da har man vel familie som har så god råd at de kan kjøpe bolig til barna?) Vi har begge 6 års universitetsutdannelse, og har jobbet i ca 10 år (og dermed gått opp i lønn etterhvert). Startlønna vår var vel ca 300 000 (brutto)....Langt fra millionen ihvertfall
Antheia Skrevet 11. oktober 2011 #11 Skrevet 11. oktober 2011 Har du ikke studielån? Forsikringer? Skal du ikke sette av til sparing? 1
Knirke Skrevet 12. oktober 2011 #12 Skrevet 12. oktober 2011 Synes det å hjelpe andre som ikke engang har råd til mat har ingen grenser. Gå 3 dager uten mat og se hvordan du føler deg, så kan du tenke på samme situasjon bare 10 ganger verre i fattige land. Med min inntekt så kan jeg leve bra og samtidig donere bort 9000 kr. Det er ikke mye fra mitt perspektiv er det det ? Hvis lønnen min var bare 20,000 kr så hadde det ikke gått men med 59,000 kr så går det. Hvis du etterpå får vite at pengene har gått til våpen, hva tenker du da? Poenget er at å gi penger får oss "rike" til å føle oss vel, men det kan hindre økonomisk vekst i mottakerlandet og gjøre fattigdommen enda verre, ergo det virker mot sin hensikt (les boken, den forklarer alt...)
Gjest evo6 Skrevet 12. oktober 2011 #13 Skrevet 12. oktober 2011 budjsett.. nettlønn 28000 kr. leilighet 12000 kr. mat 5000 kr strøm 1000kr regninger 2500kr tlf 250 kr ring så mye man vil for 249 i mnd(inntil 500 min,).følg med på hva du tjener mest på.... Har jobb tlf utenom ... sparing 2000 kr til forbruk hver mnd er 5250. snus. kino.byen .resturant osv... samt man må ha en buffer konto/spare konto... pc ryker osv. så kan man gå og kjøpe ny. uten at det går utover budsjett. for budsjette skal du holde uansett. ellers er det liten vits med budsjett. man kan som jeg gjør enkelte mnd er og spare det dobbelte enkelte mnd. men da blir det mindre moro på meg i helger.. men skal mn ha ny tv fort så er det en lur måte. for ALDRI kjøp ting på betalingsavdrag eller utsettelse.... buffer/sparing...
Gjest evo6 Skrevet 12. oktober 2011 #14 Skrevet 12. oktober 2011 budjsett.. nettlønn 28000 kr. leilighet 12000 kr. mat 5000 kr strøm 1000kr regninger 2500kr tlf 250 kr ring så mye man vil for 249 i mnd(inntil 500 min,).følg med på hva du tjener mest på.... Har jobb tlf utenom ... sparing 2000 kr til forbruk hver mnd er 5250. snus. kino.byen .resturant osv... samt man må ha en buffer konto/spare konto... pc ryker osv. så kan man gå og kjøpe ny. uten at det går utover budsjett. for budsjette skal du holde uansett. ellers er det liten vits med budsjett. man kan som jeg gjør enkelte mnd er og spare det dobbelte enkelte mnd. men da blir det mindre moro på meg i helger.. men skal mn ha ny tv fort så er det en lur måte. for ALDRI kjøp ting på betalingsavdrag eller utsettelse.... buffer/sparing... hmmm...lenge siden jeg gikk på skolen merker jeg...fælt så mange skrivefeil og rotete settninger... jajaj..
Roadrunner Skrevet 12. oktober 2011 #15 Skrevet 12. oktober 2011 Beklager, men jeg kjenner at det faktisk ikke interesserer meg så mye å brette ut mitt budjsett i denne sammenheng. Rett og slett fordi det ikke er sammenlignbart i det hele tatt. 1. Hvis du har planer om å ha ca 60.000 utbetalt i måneden - hvorfor ikke spare mer? Første pri er BSU, videre ville jeg spart for å opparbeide egenkapital. 2. Hvorfor i allverden bruke nærmere 600.000 kr på et monster av en bil? Verditapet er stort, kostnaden er stor, forsikringen er høy, drivstofforbruket er høyt. = PENGESLUK. Kjøp heller en billigere bil (som sikkert er "kjedeligere"), og bruk resten av pengene på bolig. 3. 10.000 kr i mat? Og så bor du hjemme? Har du egen husholdning? Skal du betale leie hjemme når du får denne jobben, og fortsatt regner med å bo hjemme? Og du? Kommentaren ang Luksusfellen var vel relativt unødvendig? Hvis det er frykten for mangel på kontroll på drivstoffutgifter og forsikring som du tror kan velte lasset, så tror jeg kanskje jeg ville vurdert et par andre poster på budsjettet gitt... 2
Casall Skrevet 12. oktober 2011 #16 Skrevet 12. oktober 2011 Beklager, men jeg kjenner at det faktisk ikke interesserer meg så mye å brette ut mitt budjsett i denne sammenheng. Rett og slett fordi det ikke er sammenlignbart i det hele tatt. 1. Hvis du har planer om å ha ca 60.000 utbetalt i måneden - hvorfor ikke spare mer? Første pri er BSU, videre ville jeg spart for å opparbeide egenkapital. 2. Hvorfor i allverden bruke nærmere 600.000 kr på et monster av en bil? Verditapet er stort, kostnaden er stor, forsikringen er høy, drivstofforbruket er høyt. = PENGESLUK. Kjøp heller en billigere bil (som sikkert er "kjedeligere"), og bruk resten av pengene på bolig. 3. 10.000 kr i mat? Og så bor du hjemme? Har du egen husholdning? Skal du betale leie hjemme når du får denne jobben, og fortsatt regner med å bo hjemme? Og du? Kommentaren ang Luksusfellen var vel relativt unødvendig? Hvis det er frykten for mangel på kontroll på drivstoffutgifter og forsikring som du tror kan velte lasset, så tror jeg kanskje jeg ville vurdert et par andre poster på budsjettet gitt... Hadde jeg hatt 60 000 utbetalt i mnd skulle jeg definitivt hatt en fin og dyr bil også.
Roadrunner Skrevet 12. oktober 2011 #17 Skrevet 12. oktober 2011 Hadde jeg hatt 60 000 utbetalt i mnd skulle jeg definitivt hatt en fin og dyr bil også. Det kan det være jeg hadde fått etterhvert også, men ikke før jeg hadde god egenkapital til bolig på plass, evt bolig.
chikako Skrevet 12. oktober 2011 #18 Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Sånn her ser mitt budsjett ut: 2000 til mat 500 til restauranter 3000 til husleie og strøm 250 til kollektivtransport 600 til møbler 250 til dagligvarer utenom mat 500 til telefon og internett 500 til klær og sko 500 til hygieneprodukter og helsesjekk, medisiner osv. Det som er igjen går til sparing til BSU, og buffer når 20 000-grensa er nådd. Sammenlignbart? Neppe. Endret 12. oktober 2011 av chikako
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #19 Skrevet 12. oktober 2011 Hei :-) dette er ikke noe svar på ditt innlegg, men nysgjerrigheten klarer ikke å ta meg i fra å spørre. Hvordan går du fra studier til en så stor inntekt? Skal du drive noe eget i såfall hva? Du må selvfølgelig ikke svare hvis du er i mot å si det her. Men da har jeg i hvertfall spurt og lettet litt på nysgjerrigheten :-) all ros til deg som er så flink! :-)
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #20 Skrevet 13. oktober 2011 Hvis du etterpå får vite at pengene har gått til våpen, hva tenker du da? Poenget er at å gi penger får oss "rike" til å føle oss vel, men det kan hindre økonomisk vekst i mottakerlandet og gjøre fattigdommen enda verre, ergo det virker mot sin hensikt (les boken, den forklarer alt...) Angående økonomisk vekst. Å bistå økonomisk til firmaer, land, enkeltpersoner i startfasen spiller en sentral rolle for å nettop øke økonomisk vekst hos de relaterte i fremtiden. Ingen klarer seg på egenhånd, man trenger startkapital for å begynne på veksten enten dette er via et lån eller rein støtte. Mitt andre punkt er at det er enkelte scenarioer hvor rein støtte umiddelbart er nødvendig. Barn som sulter ihjel og er undernærte og kan risikere å dø trenger bistand raskest mulig, det er disse type former for veldedighet jeg vil støtte, jeg vil hjelpe å mate folk som virkelig trenger støtten. Du kan vel ikke mene at vi bør la dem klare seg på egenhånd ? Prøv en liten test, gå uten mat for 3 dager bare å se hvordan du føler deg, men drikk vann. Det er enkelte scenarioer i verden hvor folk til og med tørster ihjel. Dette er ikke noe vi som bor i Norge kan skjønne pga vi kan bare slå på en spring og ut kommer det reint vann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå