Gå til innhold

Å gifte seg som 19åring

Anbefalte innlegg

Gjest Impreza
Skrevet

Hvordan ser dere på det? Mener dere det er et dumt valg da man er så ung?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det avhenger av hvilket forhold 19-åringen er i. Om de har vært sammen siden de var 13, bodd sammen i et år og ser ut til å ha det fint og sunt sammen - go for it. Om de møttes da hun var 17 og ble kjærester for 6 måneder siden - vent litt.

Skrevet

Esss... man gjør da det man vil, men jeg ville ikke forstått hva hastverket er? En 19-åring ville for eksempel ikke hatt mange åra på seg til å bo med partneren, fungere i en hverdag med jobb, økonomi også videre. Vil tro det er en fordel å ha prøvd ut voksenlivet uten ring på finger'n i alle fall. Det er også en alder hvor en fortsatt forandrer seg mye.

• Liker 3
Gjest BabyBlue
Skrevet

Tenker med en gang at religion er den største grunnen til at man blir gift så ung... eller penger. Men herregud, om det er ekte kjærleik - kjør på! :gjeiper:

Skrevet

Jeg ble NESTEN gift som 19åring. Heldigvis våkna jeg opp og innså at WTF. Nå er jeg 25, og SJELEGLAD jeg ikke giftet meg med min eks den gangen, selv om jeg elsket ham og var sikker på at det var oss osv osv. Det var det ikke ;)

• Liker 7
Skrevet

Jeg tenker at det er dumt. Selvfølgelig kan det gå bra, men sjansen er også stor for at den ikke gjør det. Ikke fordi man nødvendigvis er så dum og naiv når man er 19, men fordi mange forandrer seg endel tidlig i 20-åra. Og det er jo sånt som kan gå ut over forholdet.

• Liker 5
Skrevet

nå vet jeg ikke om jeg har så mye jeg skulle ha sagt, siden jeg giftet meg når jeg var 21 selv (dermed ung), men meg og mannen hadde vært sammen i over fem år når vi giftet oss. Jeg kunne giftet meg når jeg var 19, men da hadde vi knappe vært sammen i 3 år, og det syntes jeg var for tidlig.

Grunnen til at vi valgte å gifte oss såpass unge, er fordi vi hadde vært sammen i over fem år, bodd sammen i tre-fire av de, og hadde planer om å invistere i bolig sammen. Dermed ville vi ta skrittet helt ut, å gifte oss også. :)

Men om det er for tidlig å gifte seg når man er 19.. Ja, det er jo egentlig litt tidlig, men har man vært sammen i mange år, og kjenner partneren godt nok, og man har troen på at dette kan fungere, så hvorfor ikke. :) Jeg ventet et par år etter det, rett og slett for å oppleve noen år som myndig og voksen sammen med han, før vi giftet oss. Og han gikk jo ingen plass i mellomtiden. :)

Men som sagt, tror dere på det, så er det jo ikke noe i veien for det. Og du skal ikke bry deg alt for mye om hva andre sier. Ikke alle som giftet/r seg unge ble/blir skilt, og ikke alle som ventet til de var 35 er gift med samme mannen resten av livet.

Skrevet

folk blir samboere i den alderen, så hvorfor er det for "Tidlig" å gifte seg?

skjønner ikke hvorfor samboerskap er så godt akseptert, mens ekteskap, "nei dette er du for ung til"...

• Liker 7
Skrevet

folk blir samboere i den alderen, så hvorfor er det for "Tidlig" å gifte seg?

skjønner ikke hvorfor samboerskap er så godt akseptert, mens ekteskap, "nei dette er du for ung til"...

Skulle det bli slutt er det mye enklere å bryte opp et samboerskap enn et ekteskap. Som gift har man flere rettigheter, men også flere plikter. Mange bruker også store summer på bryllupsfesten.

Veldig mange endrer seg mye fra de blir myndige og i første halvdel av tjueåra. Mange ganger vokser man fra hverandre i stedet for vokse sammen, man finner ut av hva man ønsker i livet, hva som er viktig og tar standpunkt eller får meninger om en rekke saker.

Er man 19 og har vært i et forhold i tre år, så er det ikke gitt at det forholdet vil vare/være like bra når man er 25. Ønsker man å skille seg må man være separert et år før man kan skilles, det er med andre ord ikke like lett å legge forholdet bak seg dersom man ønsker å bryte opp.

Helt sikker kan man aldri være, men å drøye med giftemål noen år når man er så ung gjør nok mer gagn enn skade.

• Liker 9
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Hvordan ser dere på det? Mener dere det er et dumt valg da man er så ung?

Jeg mener det er galskap. Man har all verdens tid til å gifte seg da, hvorfor forhaste seg?

• Liker 3
Gjest Impreza
Skrevet (endret)

Tenk på de som er kristne da, mange ønsker å gifte seg før de blir samboere med hensyn til religionen. Jeg tror også at de som er kristne i større grad holder sammen enn de som ikke er det. Hva mener dere om det?

Endret av Impreza
  • Liker 2
Skrevet

Jeg mener det er mer alvorlig å få barn sammen, enn å gifte seg..

Har man barn sammen, er man knyttet til hverandre for resten av livet, og det kan ikke avsluttes med en skillsmisse...

Så jeg synest det er rart når par (i alle aldre) får barn, men ikke vet om forholdet er alvorlig nokk til å gifte seg.. :klo:

• Liker 22
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Har man barn sammen, er man knyttet til hverandre for resten av livet, og det kan ikke avsluttes med en skillsmisse...

Så jeg synest det er rart når par (i alle aldre) får barn, men ikke vet om forholdet er alvorlig nokk til å gifte seg.. :klo:

det er ennå verre å få barn som 19 mener jeg.

Og om en nittenåring ifter seg så er det et større klarsignal for å produsere barn og, syns jeg så dermed syns jeg en nittenåring bør vente med begge deler.

Skrevet

Tenk på de som er kristne da, mange ønsker å gifte seg før de blir samboere med hensyn til religionen. Jeg tror også at de som er kristne i større grad holder sammen enn de som ikke er det. Hva mener dere om det?

Dersom begge har den innstillingen at de ønsker å vente med å bo sammen til de er gift, så har de nok på mange måter et likt verdigrunnlag som nok vil påvirke hvordan de utvikler seg videre.

Jeg mener likevel at det er i tidligste laget å gifte seg som 19-åring. Man kan fint være kjærester og bo like ved siden av hverandre, selv om man ikke bor sammen. Også de kan og bør (etter min mening) vente til de i det minste har passert 20...

Jeg tror ikke nødvendigvis ekteskap hos kristne er så mye bedre enn ekteskap hos ikke-kristne. Mange opplever skilsmisse som et stort nederlag, og for en del konservative kristne (eller typen kristne som jeg tror du refererer til) vil nok en skilsmisse være så ille at de heller holder ut i et dårlig ekteskap.

• Liker 1
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jeg får veldig følelsen av at de kristne som gifter seg så tidlig gjør det av kåtskap. De kan jo ikke ha sex før ekteskapet heller, am i right?

Og ekteskap basert på sex kan jo umulig holde i lengden.

• Liker 5
Skrevet

Jeg får veldig følelsen av at de kristne som gifter seg så tidlig gjør det av kåtskap. De kan jo ikke ha sex før ekteskapet heller, am i right?

Og ekteskap basert på sex kan jo umulig holde i lengden.

Hvilke "regler" som praktiseres varierer veldig, så det garantert noen som har sex før ekteskap, men som ikke vil flytte sammen før ekteskap. Uansett bør vi nok være forsiktige med å si at kristne ekteskap er basert på sex (hvis jeg forstod deg rett), det ligger nok dypere enn som så.

• Liker 7
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Hvilke "regler" som praktiseres varierer veldig, så det garantert noen som har sex før ekteskap, men som ikke vil flytte sammen før ekteskap. Uansett bør vi nok være forsiktige med å si at kristne ekteskap er basert på sex (hvis jeg forstod deg rett), det ligger nok dypere enn som så.

Men jeg skjønner ikke da hvorfor skulle det være lov å ha sex før ekteskap men ikke å bo sammen før ekteskap? Jeg syns det blir litt av et paradoks med tanke på at det å leve i samboerskap på en måte vil si å leve i synd, og hvilke synder gjør man i et samboerskap om synden ikke er sex?

Nei jeg tror ikke i utg punktet at kristne ekteskap bare er basert poå sex, men jeg blir betenkt når de har det så travelt med å gifte seg når de bare er tenåringer.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig med deg. Sånn sett er det mye enklere å komme seg ut av et ekteskap. Når folk fikk vite at jeg og samboeren min hadde forlovet oss reagerte flertallet med å spørre om jeg var gravid. Da de fikk vite at datoen var over et år i forveien ble de fleste litt "Åja.. da kan hun jo ikke være gravid". Synes det var litt merkelig, men det sier vel litt om hvordan det er nå?

Jeg ville ikke giftet meg som 19 åring. Ikke at vi er så veldig gamle (25 år), men man tror ofte at man vet "hvem man er", men ingen jeg kjenner (inkludert meg selv) er lik seg selv nå som da de var 19. Dette endres vel hele veien etterhvert som tiden går, men synes det kan være greit å få noen år "på bakken" først. Gjerne ta høyere utdanning eller jobbe noen år. Når alt kommer til alt er det jo et valgt den/de 19 åringen(e) må ta, og det kan jo for all del gå helt greit. :)

Skrevet

Jeg synes det er dritdumt. Man er en helt annen person som 19-åring, enn som for eksempel 25-åring, og et ekteskap inngått når man er så ung, kommer mest sannsynlig aldri til å vare noe særlig lenge. Vet om mange som har forlova seg som 17-åringer, giftet seg som 18-åringer og tatt ut skilsmisse som 22-åringer.

Synes det er spesielt tragisk med de som er hardbarka kristne, og gifter seg bare for å pule uten synd. Vet om en del av den sorten.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan dessverre ikke gi noen gode svar, Betty, men jeg kjenner til par som ikke bodde sammen før ekteskap, men som hadde sex før de giftet seg.

Det kan være alt fra "regler" knyttet til religion, til hvordan det oppfattes av omgivelsene at man bor sammen før ekteskap er inngått.

Alt i alt blir det en avgjørelse som blir tatt av paret selv, noe jeg respekterer uten å legge meg opp i bakgrunnen for valgene de tar.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...